Byggahus.se
Hejsan

Först av allt URSÄKTA för all text :)

Vi har precis köpt en villa 1½plan på 220m2 i nordvästra skåne. Det är en 70-tals villa med direktel. Huset har en väldigt öppen planlösning. Alla fönster på hela villan är utbytta till tre glas fönster. Förra året landade uppvärmningen på ca 14000 kwh varav 3000kwh är eldning med kamin ( tror jag det var, har inte dokumentet vid mig :surprised: )

Det sitter ett frånluftsystem med en IVT 490 som har några år på nacken men som förra året blev renoverad av en firma där alla slitagegrejer byttes ut. Denna pumpen driver två rum med vattenburen golvvärme samt värmer vårt varmvatten och bytar även ut vår luft ett antal gånger om dagen.

Sen har vi en kamin som förra ägaren använde flitigt. Den värmer upp rätt så bra kalla dagar då vi har rätt så öppen planlösning. Förra ägaren gjorde av med mellan 3-5 m3 ved om året.

Nu har vi ju bara bott i huset över sommaren men vi har inte haft så väldigt många varma dagar fast vi bor i Skåne. När det har varit ungefär 12-15 grader ute så har huset legat rätt så konstant på 20-21 grader inomhus utan någon värmekälla igång inomhus. Det tycker vi är alldeles lagom. Det har kröpit ner till 18-19 grader nån gång när det har varit 9-10 grader utomhus men då har vi bara startat kaminen och då har värmen hållt sig resten av dagen på 2h eldning.

Som det känns nu utan att ha gått igenom en riktig vinter, så känns det som att vi är lite inne på att skaffa en luft/luft pump. Antingen få en monterad på kortsidan av huset så den blåser tvärs igenom huset på bottenplan, eller kanske montera den i trappan så den tar delvis bottenplan och sen blåser upp för trappan mot ovanplan. Men vi vet inte. Firman som isåfall monterar den får avgöra var man får ut mest av luft/luftaren.

Jag har pratat med två firmor men ingen har varit och tittar i huset utan vi har bara löspratar. Den ena firman håller bara på med Borsch och där trodde han att vi kunde få den största luft/luftaren installerad och klar för ca 17k. Den andra firman höll på med många märken men han tyckte också vi skulle ha en större och då var han inne på en Mitsubishi, där vet vi inte pris då vi skulle få lite rabatt då vi har en gemensam vän.

Hoppas ni orkat läsa all text och säkerligen många särskrivningar :). Men summa summarum, tror ni detta är rätt väg och gå med en luft/luft?

Luft-luft är en bra investering vid direktverkande el och öppen planlösning. Bifoga gärna en ritning över planlösningen om ni vill ha mer feedback annars så kommer så klart installatören kunna ge råd om detta. Har själv 2st panasonic luft/luft och dessa tuffar på år efter år. Återbetalningstiden är kort på en sådan.

Med vänlig hälsning, fremax

har bara en ritning på bottenplan men på tok för stor och scanna in :)

Paint!

Med vänlig hälsning, fremax

boxplayer skrev:
har bara en ritning på bottenplan men på tok för stor och scanna in :)
Ett kort på ritningen brukar duga.
Jag tycker också om luftvärmepumpar, men jag tycker Toshiba är absolut bäst.

Kan inget om Bosch men Mitsubishi är ett känt och bra märke tycker många. Den är något dyrare och köp den större ?35 någonting som på senare tid har ändrat namn. Nackdelen är att innerdelen är lite större så det kan vara svårt att få dit den ovanför en innerdörr om man vill det. Får du den billigare är det ingen nackdel. Har du frånluftsuttag nere efter golvet som vissa hus har i hall eller allrum så placera den närmare dem. Då behöver inte elpatronen till din Nibe komplettera så mycket. Du spar då ännu mer el.

slurppe99 skrev:
Kan inget om Bosch men Mitsubishi är ett känt och bra märke tycker många. Den är något dyrare och köp den större ?35 någonting som på senare tid har ändrat namn. Nackdelen är att innerdelen är lite större så det kan vara svårt att få dit den ovanför en innerdörr om man vill det. Får du den billigare är det ingen nackdel. Har du frånluftsuttag nere efter golvet som vissa hus har i hall eller allrum så placera den närmare dem. Då behöver inte elpatronen till din Nibe komplettera så mycket. Du spar då ännu mer el.
Den heter Mitsubishi FH35 , och den är riktigt bra. Bosch är samma som IVT vilket är en Sanyo pump om jag inte missminner mig. Mitsubishi kommer du vara nöjd med, jag har den lite mindre 25an och den har gått klanderfritt i snart 6 år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.