Byggahus.se

behöver lite hjälp och råd om putsning av källarväggar

1. Haba_tsutt
    Medlem Nivå 6
    Jag håller på och återställer min källare efter att ha grävt ur för isolering/golvvärme och har nu kommit till skedet att putsa väggarna... Betonghålstenen är frilagd och är således klar för putslagret. Innerväggar.

Så här har jag tänkt göra - hojta till om det är något som ni tycker är helt åt h**v*te.

1) Dammsuga väggen
    2) Vattna och tunngrunda med Finjas Grundningsbruk A
    3) Näta (detta gör jag bara för att det då blir säkrare för mig som amatör att slå på putsen) - kanske onödigt moment?
    4) Montera avdragsbanor
    5) Putsa med Finjas Puts- & Murbruk C
    6) Riva av med rivbräda
    7) Eftervattna ett par dagar

Nu till mina frågor;
    a) hur gör jag med innerhörnen, finns det några bra tips hur få till dem?
    b) hur länge bör jag vänta innan jag börjar riva av?

Andra bra tips?

2. S
    Medlem Nivå 7
    Jag hade skippat nätet, det behövs inte till betonghålsten. Är betonghålstenen ojämnt murad hade jag använt ett b bruk innan c. C bruks rekomenderade tjocklek är 5mm.

Innnerhörn frihandar du, har inga bättre tips.

Riva av, snyggare att skura när putsen satt sig lite. Du får pröva dig fram, beror på brinntid mm.

Lycka till

3. M
    Anonym
    Rekommenderad skikttjocklek för C-bruk är 10mm per påslag, dock gäller 5mm för "finbruk" med upp till 1mm ballaststorlek. Vanligt C-bruk har 3mm ballaststorlek

4. S
    Medlem Nivå 7
    Sant som du säger Maxpax, jag som utgick från de säckarna jag hade i garaget och det är c finputs

5. Haba_tsutt
    Medlem Nivå 6
    tack för kommentarerna så här långt. Blir inte stålglättat eller finputs eftersom "designansvarig" bestämt att vi skall ha en lite grövre yta. Därför slutresultat som det blir med att riva av ytan med C-bruket...

Vad finns det för nackdelar med att montera nät? Annat än tidsåtgång?

6. M
    Anonym
    * Kostar pengar
    * Risk att det buktar ut på ställen man upptäcker det först när man börjat putsa där = krångel
    * Stick- och rivskador, nätet är vasst.
    * Krångligare
    * Bökigare
    * Jobbigare

;)

Redigerat av moderator 5 maj 2015 20:21
  7. S
    Medlem Nivå 7
    Alla har vi en designansvarig som man vill hålla sig på god fot med. :surprised:

8. smiler
    Medlem Nivå 7
    Varför välja putsbruk före tex Gypsum gipsputs?
    Ska åxå till att iaf laga upp källarväggarna, fått rådet Gypsum.

9. Haba_tsutt
    Medlem Nivå 6
    ...för att inte riskera instängd fukt. Jag kommer bara att ha material som andas (diffusionsöppna) i källaren. Blir klinkers på golven och putsade väggar, med vanligt putsbruk. Runt duschhörnan i badrummet kommer jag köra med Kiiltos system som även det är diffusionsöppet. Keramix. Det tål tillskjutande fukt.

Redigerat 6 maj 2015 23:02
  10. J
    Medlem Nivå 1
    isolering och golvärme, har du grävt ut till singel eller jord?

Själv körde jag med mur och puts c rakt igenom, förblötte väggarna och strök på putsvatten innan jag slaffsa på putsen. rekommenderar att man har två slevar för att få upp putsen ur hinken. köttade på med en hand och drog sleven rakt upp, vilket resulterade i en överansträngd handled och arm.

11. A
    Anonym
    Gipsputs är diffusionsöppet, tål tillskjutande fukt och funkar även i fuktiga källare och våtrum. Den här myten/lögnen om att gipsputs har samma egenskaper som gipsskivor verkar vara helt omöjlig att avliva här på byggahus.se. Jag har lärt mig att när man som nykomling säger något som är baserat på fakta så kan det aldrig övertriumfa det som en forumgud säger baserat på ingenting. Sen kanske vanlig C-puts med diffusionsöppen färg är att föredra i det här fallet men rätt ska vara rätt.

• Laddar…