Behöver lite hjälp i resonemang kring en el lösning

329 läst  7 svar

1. leby
    Medlem · Nivå 17
    Bakgrunden är att jag köpt ett litet hus i Spanien, allt är mer eller mindre direktverkande el.
    Tycker själv att elskåpet ser snyggt ut även om det skiljer sig lite från svensk standard. Bl.a. så är det draget 10mm2 i samma färg som matning för fas och nolla men nollan är märkt med blå tejp. sen saknas nollskena och alla automatsäkringar (mini/dvärgbrytare heter det kanske) är 2-poliga och bryter både nolla och fas. Legrand brytare och Hager skåp så bra grejer. 3 st jordfelsbrytare på 30mA så det känns också bra.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190106_094351.jpg

Jag vill nu kunna ha koll på energiåtgång och styra på/av på dels en varmvattenberedare (VVB) så jag kan slå på den på distans, dels 2 st AC aggregat som används både för värme och kyla.
    Hela anläggningen är enfas och säkrat 40A, eller enligt avtalet 9,2 kW. Jag tycker det stämmer om man antar spänningen är 240V så ger väl 40A 9,6 kW om jag kommer ihåg rätt från fysiktimmarna i skolan.
    Båda AC aggregaten har gemensam säkring på 25A och varmvattenberedaren är säkrad 16A. Dessa och ett par förbrukare till ligger på gemensam jordfelsbrytare.

20190106_094427.jpg

Jag hade då tänkt att använda en z-wave lösning för att läsa av förbrukningen och styra på och av. Sen är jag dock medveten om att z-wave inte har 100% tillförlitlighet så jag vill ha ett alternativ sätt att slå på strömen till AC/VVB om automasionen skulle krångla och det är nog främst i alternativ matningen som jag känner mig mest osäker även om jag självklart tar råd på alla områden.
    För energimättningen tänkte jag använda Qubino Smart Meter Din Rail 1 phase

SmartMeter_axo.png

Qubinon skall sen styra 2st IKA232-20 230V/32A Contactor

qubino_ika232-20230v_32a_contactor.jpg

Så här långt tror jag mig veta hur jag skall koppla på säkert sätt och inom givna fysiskalagar. Men sen vill jag som sagt ha alternativ påslagning. Jag tänker mig 2 alternativ
    1) jag sätter en extra dvärgbrytare som normalt är av och som påslagen matar signalingången på kontaktorerna så dessa två slår till, detta skulle lösa utmaningen med att z-wave styrningen inte fungerar men lämnar kvar utmaningen om en kontaktor inte vill slå på. Möjligen kan man tänka sig att Qubino Smart Meter inte tycker om att få signalström baklänges, vad tror ni om det?
    2) detta alternativ gillar jag nog bättre men är lite osäker på lämpligheten. jag tänker mig att jag sätter dit en huvudbrytare på 40A brytförmåga extra och kopplar in den mellan jordfelsbrytare och dvärgbrytare till AC/VVB. avslagen skulle då styrningen gå via de nya kontaktorerna och påslagen skulle elen inte passera mätningen och kontaktorerna utan mata direkt. Vad tror ni om detta? Automatisk Legrand 419930 magnetoterm 1 mer neutral 40A

försök till ritning över tänkt koppling

ritning.JPG

röd representerar ovan fas när extra brytaren är tillslagen och grön motsvarande nolla.
    så två direkta frågor.
    a) funkar ovan?
    b) har ni förslag på bättre alternativ
    kan tillägga att z-wave delen är tänkt att användas till mer saker så även om den inte är ett måste så är det ändå den föredragna tekniken just nu, det finns wifi som nås från remote via VPN om det ger mer möjligheter.

/lennart

PS självklart skall en behörig elektriker installera ;-) DS

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 24
    Ska du ha en riktigt manuell override så låter ju alt 2) bäst - då har du kopplat förbi all automatik. Kontaktorerna är ju till för Qubinoswitchen.

Jag skulle också sätta en liten dvärg framför Qubinoswitchen så att den inte ligger direkt under huvudsäkringen på 40 A.

Om du tänkt styra detta remote, t.ex från Sverige, så skulle jag dessutom vilja veta ifall det verkligen går fram ström till AC och VVB. Dvs jag skulle vilja ha sensorer för detta, som känner av spänning eller kanske ännu bättre temperatur.

3. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Många Z-wave-brytare har inbyggd energimätare, så det går med lite intelligens att avgöra om prylen verkligen är igång utan att blanda in fler saker.
    Men självklart vill man dessutom ha koll på och logga diverse temperaturer på olika ställen.

4. leby
    Medlem · Nivå 17
    @Bo.Siltberg Med "Qubinoswitchen" menar du den första, nummer 4 från vänster i mitt schema? den skall klara 63A enligt spec en du tycker ändå att man borde lägga en brytare framför? Hur kraftig då? Tänker att det kan ligga 25A+16A igång efter den så den bör väl i alla fall vara mer än 25A, eller tänker jag fel här? Om jag skall sätta en dvärg framför räcker det då med en enpolig som bara bryter fasen, lite ont om platser på din skenan?

5. leby
    Medlem · Nivå 17
    @useless Egentligen den viktigaste funktionen med denna lösning, energimätning, den "Smart meter" som skall sitta där gör egentligen det som huvuduppgift men kan också skicka signalström till 2 kontaktorer

6. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Ja, då kan du ju via nåt script i automationssystemet kolla om t ex varmvattenberedaren har dragit ström nån minut efter att den slogs på.

7. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 24
    Jag missförstod nog denna energimätare. Om all belastning gå igenom den så behöver den ju inte ha något skydd då du säger att den klarar 40 A. Jag tänkte på den trådlösa elektroniken som styr kontaktorerna eller det kanske är en helt annan qubino.

8. leby
    Medlem · Nivå 17
    Det är faktisk samma Qubino som mäter energi som huvuduppdrag och som sen dessutom kan skicka signalström till kontaktorerna. Den ritas in av Qubino som att den skall sitta direkt efter huvudströmbrytaren i ett av deras tänka applikationer.

Tack för svaren! Om ingen annan säger att det är tokigt så kör jag på med grundidén enligt alternativ 2.

Ett exempel från Qubinos manual

Qubino.JPG

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: