Behöver lite expert hjälp ang L/V dimensionering .

3k läst  5 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    --------------------------------------------------------------------------------
    Hej

Sitter med lite Huvudbry ang vad jag ska sätta in för system i vårat hus! De "experter" säger L/V är mest lönsamt för oss. En släkting till min sambo jobbar i branchen och har gett oss pris på en anläggning från York som endast jobbar mot uppvärmningen av huset (ej vattenuppvärmande, så gamla elpatronen behövs till att värma vv). Är detta vettigt med tanke på investeringsstorleken?

Har dock blivit rekomenderad Nibes Fighter 2010/6 ihop med VVM240. Har kikat på detta (även mina föräldrar har detta system) och det verkar till att vara ett "gediget" och säkert (läs:svenskt) system. Men är lite skeptisk till vad jag ska dimensionera ?

Här är läget idag :

Huset är en gammal skånelänga på Söderslätt (Trelleborg/Skåne) på ca 125kvm boyta. Huset är byggt 1750 men renov 1996 med nya 2glas på bottenvåningen samt att jag monterat nya energi (argonladdade) fönster på ovanvåning i sommar. Båda ytterdörrarna är nya Diplomatdörrar (2mån gamla).

Huset ligger ute på landet med öppna åkrar rakt på huset på framsidan, är det busväder ute så är det här det har sitt epicentrum:)

Uppvärmining idag är vattenburen el på bv (golvärme i 15kvm badrum) samt skapligt nya eldrivna oljefylda ellement på ov. Finns även ett direktelgolv i vårat ca 45kvm stora vardagsrum .

Våran elförbrukning ligger på ca 30000 kvh per år (totalt inkl allt)

Min tanke är naturligtvis att dra upp vattenburet på ov nu när investeringen ska göras..

Fick ett pris av Rinkaby på 65500 för ett komplett NIbe system, samt att kompisen kopplar in åt mig.

Tycker ni att 2010/6 räcker ?? Har ni andra tips/idder för att jag ska få ut så mycket som möjligt

Välldigt tacksam för alla idder och synpunkter

Mvh Henrik Hellman

2. Overlander
    Medlem Nivå 5

Re: Behöver lite expert hjälp ang L/V dimensioneri

Kolla på en airwell istället tycker det verkar vanskligt med vatten uttanför huset när det bllir strömavbrott eller haveri på pumpen då fryser den sönder.

3. S
    Medlem Nivå 7

Själv tycker jag det känns tryggare att lägga 35 000 kr på en svensk produkt än på en fransk.
    Frysrisken måste väl vara grymt överskattad eller ?
    Man har ju elpatron och cirkpump ?
    Det betyder att ljummet returvatten alltid kommer cirkulera genom anläggningen.

Nu vet jag inte hur Airwell är konstruerad men Nibe och CTC är enkla att installera då kylmediekretsen är i pumpen.
    Man behöver bara dra två vattenrör och en trefaskabel.
    Jag tycker det är jäkligt skönt att slippa blanda in en kyltekniker för massa pengar så fort nåt ska göras.

Är man fortfarande livrädd för frysrisken så kan man köra spritblandning till en plattvärmeväxlare innanför husväggen och ha sin radiatorkrets där.

Mvh

4. Overlander
    Medlem Nivå 5

För det första så funkar varken elpatron eller cirkpump vid strömavbrott utlöst säkring och liknande. Visst långa strömavbrott händer inte mig men det sa säkert alla som drabades av gudrun.

Airwell kör med R410 och nibe ctc och liknande kör med R407 växlare med spritblanding visst men då blir det en till cirkpump och sänkt verkningsgrad.

Vad i en Nibe/ctc är svenskt?? kompressorn nej cirkpumpa nej.

Blir det fel på en kompressor, växlare, pressostat eller expansion ventil så kommer inte rörmockarn fixa det utan en kyltekniker den enda skilnaden på dessa maskiner är att du har lite längre rör i köldmedie kretsen på airwell och växlare och cirkpump på insidan huset.

Sen finns det ju andra märken med samma lösning och inverter styrning daikin m fl.

5. S
    Medlem Nivå 7

Vad i en Volvo är svenskt ? Inte mycket där heller.

Det som är svenskt i Nibe å CTC är konstruktionen, monteringen, supporten, servicen.

Givetvis ska de som bor i obygden ta hänsyn till elavbrott.
    Men 90% av Sveriges befolkning slipper bry sig.

fördelen med Nibe och CTC är att du kan installera själv utan kyltekniker.
    Det sparar jäkligt mycket pengar om man gör som det var tänkt i detta fallet - Köper på Rinkaby och monterar själv utan någon som helst hantverkare.

Monteringen är jäkligt stor kostnad i sammanhanget och ska återbetalas den också.

Ex en bergvärmepump köper man för 40 tusen å en borra för 40tusen men ändå slutar vp installation på 100+ allltid.

Det finns mycket att spara på att kunna göra allt själv och då bör man välja en konstruktion som inte kräver fackmannahjälp.

Såvida man inte bor i strömavbrottsbygd förstås.

Mvh

M

6. Overlander
    Medlem Nivå 5

Koppla in en splitpump på vattensidan kan man göra själv hänga upp utedel kan man göra själv dra köldmedie rör kan man göra själv el måste dras oavsett märke.

Så det blir samma det som tillkommer är inkopling av köldmedie rör vacumsugning provtryckning samt igångkörning ca 5000 kr.

Och på det får du en pump med högre cop och som ger betydligt högre effekt vid -15 än vad nibe och ctc.

2010-8 7/45 grader 8,9 Kw/ airwell lvp 9000 7/45 grader 9 kw
    2010-8 -7/45 grader 4,7 kw / Airwell lvp 9000 -10/45 grader 7,2 kw -15/45 grader 6,2.

Det betyder att när niben stannat ger airwell 6,2 kw med en cop på 3,0 så dom pengarna en sån pump är dyrare i instalation bore räknas hem väldigt snabbt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: