Hemmakatten
Vi behöver ett kalkavhärdningsfilter enligt två olika rörmokare. Men, den firma som rekommenderades har filter som tar bort ALL hårdhet/kalk. Ett sådant mjuk vatten smakar inte bra och är obehagligt att duscha i.

Var hittar man kalkavhärdningsfilter där man själv kan korrigera avhärdningen till lagom nivå?

Låt lite vatten kringgå filtret, ett blandningsreglage på det så kan du själv ställa hårdheten.

Dom flesta filter som man använder salt för att rena filtret med har en bypas ventil som man kan ställa in hur mycket kalk man vill ha kvar i vattnet. Man blandar avhärdat vatten med "råvatten" till den hårdhet som man vill ha. Ofta 4 - 8 dH.

I princip alla avhärdare har en blandningsventil som spär ut med råvatten! Ofta är det inbyggt i automatiken, men det nog snarare undantagsfall att det inte finns alls.

Elmont var snabbare än jag... Håller med om runt 4 dh är lagom.

M
Vad kostar avhärdare? Vi har aningens hårt vatten så vi funderar på ett filter.

De beror lite på dimensioneringen av den, men ett snitt är väl runt 11-12 000kr för enbart hårdvaran.

Vi har en enkel och hyfsat välfungerande lösning: En kalkfilterpatron + magnet på ingående vatten mellan pump och hydrofor. Patronfiltret byter vi vart annat-vart tredje år för ett par hundralappar. Det är allt. Kalken tas inte bort, den "omformas" så att den inte lika lätt fastnar på saker och ting. Det fungerar, för det märks stor skillnad när filtret är slut, som nu, (beställde nytt filter idag). Har fått öka saltdoseringen i diskmaskinen med två hack för att disken ska bli ren nu.
Vi har ca 18 dH (tyska hårdhetsgrader) i brunnen.

Hemmakatten
Kan konstatera att man ska inte köpa avhärdningsfilter hos Vattenreningsbyrån AB i Täby. Deras filter avhärdar all kalk. Hade fått tips om firman och de är säkert bra på annat, men inte avkalkning. Frågan är då vilket företag man ska handla från? Finns det något som är mer seriöst än andra? All firmor verkar ha samma upplägg, dvs. man måste be om offert via mejl, per telefon går det inte att få besked om pris.

Har hittat Callidus, JMS, Aqua-gruppen och Dahl (Enwa-filter). Någon synpunkt på dessa?

Micke64: Filtret från Vattenreningsbyrån kostade 13.500 eller 15.850 beroende på storlek. Vad andra filter kostar vet jag inte, men vore intressant om någon annan har prisuppgifter.

Lät installerade en avhärdare med saltbehållare. Bypassventil med inblandning likaså. Efter några veckor började sambons blekta hår bli grönt. Många samtal och en vattenanalys senare visade det sig att den låga hårdheten (ca 2 dH) i kombination med andra tokiga värden gjorde vattnet aggressivt mot kopparen i vvb. Filterlev. hade inga lösningar än den shunten vi redan hade så det blev en röris som kopplade en egen lösning med strypventil.

Nu avvaktar vi några veckor för en ny kopparanalys. Förhoppningsvis har vi fått bort kopparen i v.vattnet.

Välj leverantör/installatör med omsorg!

Hemmakatten skrev:
Kan konstatera att man ska inte köpa avhärdningsfilter hos Vattenreningsbyrån AB i Täby. Deras filter avhärdar all kalk. Hade fått tips om firman och de är säkert bra på annat, men inte avkalkning. Frågan är då vilket företag man ska handla från? Finns det något som är mer seriöst än andra? All firmor verkar ha samma upplägg, dvs. man måste be om offert via mejl, per telefon går det inte att få besked om pris.

Har hittat Callidus, JMS, Aqua-gruppen och Dahl (Enwa-filter). Någon synpunkt på dessa?

Micke64: Filtret från Vattenreningsbyrån kostade 13.500 eller 15.850 beroende på storlek. Vad andra filter kostar vet jag inte, men vore intressant om någon annan har prisuppgifter.
Fast tittar på deras produkter där i Täby, så står det att avhärdaren har en hårdhetsregulator. Det borde väl vara just den där ställbara förbikopplingen?

Hemmakatten
Jo, men läser man i texten ovanför så står det att filtret tar bort all kalk och att vattnet blir mjukt som regnvatten. När jag ringde i dag och pratade med en tekniker/säljare och frågar om hur man reglerar kalkhalten fick jag till svar att det inte går samt att filtret tar bort all kalk. Jag frågade flera gånger och fick samma svar.

Jag tror (men är inte helt säker) att hårdhetsregulatorn känner av hur hårt vattnet är och därefter själv automatiskt avkalkar allt.

Redigerat:
Kalk har tyvärr den tråkiga egenskapen att den gör att tvålfettet löser sig i vattnet, detta gör att tvålen får svårare att skölja och tvätta tvätten ren.
Nackdelen är att dom flesta tvålar, schampo är gjort för vatten med kalcium (kalk) i.
Därför blir det sådan skillnad när du får ett nollvärde. Du ska dra ner doseringen med ca 60-70% med avhärdat vatten.
Testa gärna och tvätta er med ex. Lactasyd som inte innehåller tvålfetter så upptäcker ni att tvålen försvinner direkt.

Ni som upplever problem med skador på ledningsnät, V-beredare ska kontrollera vattnet för agression. Ex. Lågt Ph (under 7,0), låg alkalinitet (under 60), hög konduktivitet (över 70).
Skulle ni nu ha dessa problem så bör man antingen åtgärda dessa problem alt. Enligt ovan släppa förbi lite råvatten.
Det finns billiga hårdhet tester att köpa på akvariebutiker, så det är bara att testa sig fram till rätt genomsläpp.
Dom flesta kommunalareningverk släpper på 4 Dh, för att skydda ledningarna.
Med vänlig hälsning, Morgan

Hemmakatten
Tack för alla svar.

Som jag förstått det hela så är det 3 komponenter i ett kalkavhärdningsfilter; jonbytarmassan, saltbehållaren och automatiken. Dessa komponenter har alla vattenreningsföretag. Kvalitetsskillnader borde inte förekomma vad gäller filtermassa eller saltbehållare då dessa verkar vara ganska enkla behållare i plast eller glasfiber. Automatiken kan som jag ser det skilja i kvalitet. Men det är svårt att reda ut hur de olika reglagen är (kvalitetsmässigt). Priserna för filter skiljer sig ganska mycket.

Har igen pratat med Vattenreningsbyrån idag. Deras filter avkalkar allt. Tidigare modeller hade en funktion för att få ett restvärde på hårdheten, men inte längre. Exakt varför fick jag aldrig reda på men det antyddes att tidigare funktion inte fungerat som önskvärt.

Har idag ringt några andra filterleverantörer, Aquagruppen, JMS och Callidus.

Priset är för vårt hushåll (normalhushåll som använder ganska mycket vatten):

Vattenreningsbyrån (ej möjlighet att reglera hårdheten) 15.850:-
Aquagruppen Royal RC90 12.153:-
JMS modell 700 ca 25.000:-
Callidus NF 13B 13.200:- flödesmätare + ca 3.500:-

Aquagruppens säljare gav ganska omedelbart en rabatt på denna modell ovan. Hårdhetsgraden går att regulera genom en "vanlig" ventil. Verkade oerhört angelägen att sälja. Ska kolla företaget, har de dåliga finanser. Saltbehållare på 25 kg

JMS var dyra, känns inte som ett alternativ. Säljaren kunde inte heller motivera prisskillnaden gentemot andra företag. Möjlighet att reglera hårdheten manuellt. Stort saltmagasin (40kg) och filtermassa (= färre påfyllningar)

Callidus var det enda företaget som tyckte att vår järnhalt var lite hög och därför behövde ett annat filter som möjliggör påfyllning av natriumditrionit (ca 1 dl/månad). För hög järnhalt skulle enligt säljaren innebära att filtret blir igentäppt och gör att kalkavhärdningen inte fungerar. Vill man ha en flödesmätare (istället för att ställa in vilket dygnsintervall) som avgör när backspolning sker (sparar salt) kostar det 3.500 kronor extra, dvs. totalt 16.700.

Trots allt kändes Callidus mest seriösa. Något annat företag hade frågat om järnhalten men nöjt sig med att jag sagt att vi inte märkt något problem inomhus. Min fundering blir då om företagen bara vill sälja och får vi problem med järnhalten om ett år eller så. så bryr de sig inte.

Vad gör vi? har Mogge (tack mogge!) några kommentarer om järnhalt kontra avhärningsfilter? Vore tacksam för det.

Våra värden:
Järn 0.45
Mangan 0.1
Kalkahalt/hårdhet 11
Färgtal 4

Hemmakatten
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.