Hej,
Vi har nyligen flyttat in i ett hus där den tidiga ägaren, för ungefär tre månader sedan, kapade en rörböj, sannolikt med kniv och såg. Rörböjen verkar ha innehållit gurmassa (amosit-asbest). Det sopades upp och eventuellt svabbades, men jag var inte själv på plats. Det finns fortfarande en del av rörböjen kvar, där det ser ut som om asbesten är exponerad. Jag är dock inte helt säker på om det faktiskt är asbest och undrar om någon av er med expertis kan hjälpa till att avgöra det.
Min fråga är om vi behöver sanera hela källaren på grund av potentiella asbestfibrer som kan ha spridits och landat på olika ytor. Jag är orolig för att vi, över tid, ska röra upp dessa fibrer igen och riskera att vi går och andas in dem.
Vi har vår tvättstuga i rummet intill, och i ett annat angränsande rum bor vår dotter, vilket gör situationen ännu mer oroande. Saker som skåp och inredning står kvar. Ingenting har blivit flyttat
Vad rekommenderar ni att vi gör? Bild bifogad
Vi har nyligen flyttat in i ett hus där den tidiga ägaren, för ungefär tre månader sedan, kapade en rörböj, sannolikt med kniv och såg. Rörböjen verkar ha innehållit gurmassa (amosit-asbest). Det sopades upp och eventuellt svabbades, men jag var inte själv på plats. Det finns fortfarande en del av rörböjen kvar, där det ser ut som om asbesten är exponerad. Jag är dock inte helt säker på om det faktiskt är asbest och undrar om någon av er med expertis kan hjälpa till att avgöra det.
Min fråga är om vi behöver sanera hela källaren på grund av potentiella asbestfibrer som kan ha spridits och landat på olika ytor. Jag är orolig för att vi, över tid, ska röra upp dessa fibrer igen och riskera att vi går och andas in dem.
Vi har vår tvättstuga i rummet intill, och i ett annat angränsande rum bor vår dotter, vilket gör situationen ännu mer oroande. Saker som skåp och inredning står kvar. Ingenting har blivit flyttat
Vad rekommenderar ni att vi gör? Bild bifogad
Oftast är det just böjarna som har asbest i sig, dvs de hårda delarna. Rakorna brukar vara fria från asbest, dvs de mjuka delarna. Svårt att se på bilden, men är det mjukt när du klämmer på den så är det sannolikt inte asbest. Med det sagt så är denna lilla exponering sannolikt inte någon fara, speciellt om ni redan våttorkat och försökt att fånga upp det.
Ja det är hårt, ser ut som grått gips, och snittet är precis innan en böj.Walle85 skrev:
Oftast är det just böjarna som har asbest i sig, dvs de hårda delarna. Rakorna brukar vara fria från asbest, dvs de mjuka delarna. Svårt att se på bilden, men är det mjukt när du klämmer på den så är det sannolikt inte asbest. Med detsagt så är denna lilla exponering sannolikt inte någon fara, speciellt om ni redan våttorkat och försökt att fånga upp det.
Denna massa syns ej på rakorna. Så troligen asbest.
Tack! Då tejpas/plastas detta över. Och våttorkar ytor. Och tolkar det som att det inte är nödvänigt att anlita sanering.
Vad tror du sanerarna skulle göra som du själv inte kan göra annat än att de kommer leende i vita overaller med trasor och skurhink. På vägen ut ler de ännu mer när de överlämnar räkningen.P Pantera1978 skrev:
Måla över den blottade ytan om du vill. Eller. Gör ingenting. Båda är lika bra för hälsan. All annan handling är bara terapi för själen. Vilket många gånger inte är så "bara".
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behöver man göra om hela badrummet?
Badrum -
Den behöver inte ha kapacitet att värma hela huset.
Värme allmänt -
Behöver hela badrummet renoveras?
Badrum -
Liggande panel som torkat och krympt, byta delar eller hela väggen? Vad behöver göras?
Fasad -
Behöver jag riva hela den murade spisen?
Byggmaterial & Byggteknik