Behöver jag rikta läkten???

8k läst  4 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Tjo tjo!!
    Jag ska precis till att lägga bärläkt på huset men blev lite tveksam när jag spände upp ett snöre från gavel till gavel(16 meter). ca 4 meter i mitten av huset(3takstolar) är ungefär 20mm högre än resten av huset. likaså längs takfallet på ett par ställen. Måste man rikta detta eller märks det inte när rännor och betongpannor är på plats. Det rör sig som sagt om ca 20mm max i variationer.

2. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Re: Behöver jag rikta läkten???

Hallå!!
    Märks & märks, det är klart att det kommer att märkas; speciellt nu när du vet om det ;)
    För att undvika detta så skall man vara toknoga med nedersta bärläkten (takfotsläkten), sedan gör du en längdmall på lämpligt c/c-mått för nästa läkt uppåt....

http://www.benders.se/Tak/lagganvis_sv.pdf

3. K
    Medlem Nivå 1

tack för svaret men vet inte riktigt om jag förklarade rätt först. Alltså cc avståndet mellan bärläkten blir inga problem. Problemet är att ca 3 takstolar i mitten av huset är ungefär 20mm högre än övriga 10 eller vad det nu var. Tidigare satt det ett korrugerat eternit tak på plats. Dessa skivor var stora som EUR-pallar men då såg man ingen tendens till att taket var ojämt.
    Det blir ju asdrygt att rikta upp 75 procent av taket men måste man så måste man :'(
    Takfotsläkten är ju rak längs med huset men inte helt perfa på höjden. usch va svårt å förklara vettigt.......

4. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Ok, det varierar alltså i höjdled/djupled!

Hade råsponten varit borta kunde man ju ha hyvlat av lite på stolarna men det går ju inte nu....
    Då skulle du ju försöka höjdjustera ströläkten, antingen palla under "lågdelarna" eller hyvla av "högdelarna". Om detta verkligen behövs beror ju på om taket är synligt exponerat i längdled i förhållande till terrängen/tomten/uteplatser m.m. m.m.
    Svårt att råda i detta fall :-?

5. K
    Medlem Nivå 1

Hej
    Jag har själv lagt om taket och hade svackor på 2-3 cm ringde en takläggare
    som sa att det inte syns alls eftersom varje panna i sig bryter
    gjorde som han sa och det blev skitbra
    tog mig 10 dagar på 3 man bytte allt utan sponten använde bendrs flash skitsnyggt
    bar upp alla pannor för hand så mitt försla e börja inte rikta upp utan kör på
    lycka till ;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: