Allvetare
· Västra götaland
· 9 658 inlägg
Hej allihop!
Efter en köksrenovering och flytt/byte av elcentralen som satt i köket så har jag nu automatsäkringar inne i huset, och en 2,5 mm3 4-ledare på ungefär 10-12 meter ut till garaget, där det sitter en diazed-central. I nya centralen i huset är garaget avsäkrat med 16A C-karakteristik, och ute i garaget 10A.
Har två gånger på det senaste råkat ta en skarvsladd som är trasig (dvs. det är kortslutning i den) och anslutit i garaget, och då löser 16A-säkringen inne i huset. Det blir mörkt, eftersom belysningen ligger på samma fas som uttagen.
Båda gångerna har felsökningsprocessen sett likadan ut. Jag hämtar en ficklampa och multimetern och ska mäta. Inser att propphuvarna är av typen som saknar hål att mäta i. Skruvar ur säkringarna en och en, mäter (fipplandes med mätverktyg och ficklampa) och konstaterar att alla är hela. Kliar mig i huvudet. Minns elcentralen inne i huset och går dit och återställer säkringen.
Frågan är om det finns något underliggande jag behöver bekymra mig för, eller om en 10A diazed helt enkelt klarar strömökningen "bättre" än en 16A automatsäkring?
I förlängningen är väl tanken att byta centralen i garaget också, främst för att få en jordfelsbrytare där ute med, men det ligger inte i närtid ...
Efter en köksrenovering och flytt/byte av elcentralen som satt i köket så har jag nu automatsäkringar inne i huset, och en 2,5 mm3 4-ledare på ungefär 10-12 meter ut till garaget, där det sitter en diazed-central. I nya centralen i huset är garaget avsäkrat med 16A C-karakteristik, och ute i garaget 10A.
Har två gånger på det senaste råkat ta en skarvsladd som är trasig (dvs. det är kortslutning i den) och anslutit i garaget, och då löser 16A-säkringen inne i huset. Det blir mörkt, eftersom belysningen ligger på samma fas som uttagen.
Båda gångerna har felsökningsprocessen sett likadan ut. Jag hämtar en ficklampa och multimetern och ska mäta. Inser att propphuvarna är av typen som saknar hål att mäta i. Skruvar ur säkringarna en och en, mäter (fipplandes med mätverktyg och ficklampa) och konstaterar att alla är hela. Kliar mig i huvudet. Minns elcentralen inne i huset och går dit och återställer säkringen.
Frågan är om det finns något underliggande jag behöver bekymra mig för, eller om en 10A diazed helt enkelt klarar strömökningen "bättre" än en 16A automatsäkring?
I förlängningen är väl tanken att byta centralen i garaget också, främst för att få en jordfelsbrytare där ute med, men det ligger inte i närtid ...
Produkter som diskuteras: "multimetern"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Diazeder är tåligare än automater. Sen kan det ju vara några saker på andra grupper i garaget som drar lite ström samtidigt så att det inte behövs så många A till för att dvärgen i huset ska bryta. Men den troliga förklaringen är nog helt enkelt att diazeden tål högre kortslutningsström så den inte hinner lösa före dvärgbrytaren
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 198 inlägg
Du borde inte lyckas med detta. Det låter omvänt. Diazed och dvärg har visserligen inte likadan karakteristik men det är ett väldigt litet fönster för den ström som får en C16A att lösa före en diazed 10A, alltså inte en stum kortslutning. Har du fått alla fakta rätt? Har du löst denna dvärg ofta? Den kan få ändrade egenskaper och löser tidigare.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 658 inlägg
Ja, det känns lite omvänt, men det kan ju i teorin vara som du säger..Bo.Siltberg skrev:
Du borde inte lyckas med detta. Det låter omvänt. Diazed och dvärg har visserligen inte likadan karakteristik men det är ett väldigt litet fönster för den ström som får en C16A att lösa före en diazed 10A, alltså inte en stum kortslutning. Har du fått alla fakta rätt? Har du löst denna dvärg ofta? Den kan få ändrade egenskaper och löser tidigare.
Skarvsladden har jag nämligen inte felsökt alls, utan bara lagt den på "the healing bench" (alltså, "jag tar det senare"-lådan), så jag har bara antagit att det är kortis i den ..
Edit: automatsäkringen är installerad våren 2019, av märke Schneider, och har bara löst två gånger ..
Edit 2; vågar man testa med något som man _vet_ att det är kortslutning i, eller är det bara dumt?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 198 inlägg
Det är alltid dumt att kortsluta någonting. Om du vill mäta kortslutningsströmmen så kan vattenkokarmetoden användas.
Märkningen på Schneiders dvärgar kan vara förvirrande. Dubbelkolla att du har C16 och inte B16 eller nåt annat.
Märkningen på Schneiders dvärgar kan vara förvirrande. Dubbelkolla att du har C16 och inte B16 eller nåt annat.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 658 inlägg
Ser ut såhär, känns som C?
Edit: jag mäter alltså enligt beskrivningen här; https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-man-maeter-foerimpedansen-med-en-vattenkokare.262384/
Hur ska jag tolka informationen jag får?
Edit: jag mäter alltså enligt beskrivningen här; https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-man-maeter-foerimpedansen-med-en-vattenkokare.262384/
Hur ska jag tolka informationen jag får?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 198 inlägg
Ja det är C16. Jag hittar dock inga datablad över karakteristiken hos dessa.
Och du har hittat rätt länk till vattenkokarmetoden.
Och du har hittat rätt länk till vattenkokarmetoden.
Men vid stumma kortslutningar kan man verkligen tro att närmsta säkring drar? Har för mig att just vid stumma korslutningar blir det lite lotteri men detta är bara nått som yrar runt och har ingen fakta bakom.
Jag skulle ta en titt på skarvsladdarna och se verkliga felet och därifrån fundera på säkringen.
Jag skulle ta en titt på skarvsladdarna och se verkliga felet och därifrån fundera på säkringen.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 658 inlägg
Kapade skarvsladden det var fel på, inget konstigt i kontakterna, så det är kabeln det är fel på.. Inspekterade den men kunde inte hitta något klämt ställe eller nått ...
Använde delarna och satte ihop den här;
Mätte, och det såg ut såhär;
Hur ska jag tolka det?
Använde delarna och satte ihop den här;

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätte, och det såg ut såhär;
Hur ska jag tolka det?
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 198 inlägg
Enligt formeln i vattenkokartråden har du en impedans på ca 0.7 ohm, men felmarginalen är stor. Den är hur som helst fullt normal då den ger en kortslutningsström på över 300 A vilket helt klart borde lösa diazeden först.
Men nu var det din skarvsladd det var kortis i, och där är det uppenbarligen inte stum kortslutning, och dessutom behöver vi räkna med längden fram till den punkt där det kortsluter. Så strömmen verkar ligga i häraden 50 A.
Du kan väl kolla att den där diazeden inte blir modifierad med ett gem. Annars kan du nog glömma detta tills du råkar på problemet igen. Det är inte ofta man får en kortslutning idag.
Men nu var det din skarvsladd det var kortis i, och där är det uppenbarligen inte stum kortslutning, och dessutom behöver vi räkna med längden fram till den punkt där det kortsluter. Så strömmen verkar ligga i häraden 50 A.
Du kan väl kolla att den där diazeden inte blir modifierad med ett gem. Annars kan du nog glömma detta tills du råkar på problemet igen. Det är inte ofta man får en kortslutning idag.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 658 inlägg
Tackar och bockar!Bo.Siltberg skrev:
Enligt formeln i vattenkokartråden har du en impedans på ca 0.7 ohm, men felmarginalen är stor. Den är hur som helst fullt normal då den ger en kortslutningsström på över 300 A vilket helt klart borde lösa diazeden först.
Finns inga gem, jag har gått igenom alla diazed-säkringarna två gånger...
Jag vill påstå att detta är helt normalt. Om kortslutningen blir cirka 300A så löser din dvärgbrytare/automatsäkring på någonstans runt 0,01 sekunder. Det är snabbare än din diazed hinner reagera även om båda skydden så att säga ”ser samma felström”. Säkringen är visserligen snabb den med men på 100-delars sekunder är det nog svårt att kunna svara exakt frånkopplingstid. Oftast är det faktiskt önskvärt att de klarar stora startströmmar.
Edit: Inser att jag inte läste hela inlägget från Bo, ber om ursäkt. Blir strömmen bara 50A borde inte en C16 lösa så snabbt. Det borde ta flera sekunder via dvärgbrytarens termiska utlösning. En 10A diazed ska alla gånger vara snabbare. Min slutsats är därför att 50A är lägre än verkligheten.
Edit: Inser att jag inte läste hela inlägget från Bo, ber om ursäkt. Blir strömmen bara 50A borde inte en C16 lösa så snabbt. Det borde ta flera sekunder via dvärgbrytarens termiska utlösning. En 10A diazed ska alla gånger vara snabbare. Min slutsats är därför att 50A är lägre än verkligheten.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Sprickor i tegelvägg, hur gör jag och behöver jag oroa mig?
Stenhus -
Behöver jag oroa mig- mögelväxt??
Tak & Vind -
Spricka i betongplattan under parketten. Behöver jag oroa mig?
Golv -
Behöver jag oroa mig för detta mögel?
Byggnadsvård -
Behöver jag oroa mig för besittningsrätten?
Frågor om juridik och fastighetsförättning