Planerar ett husbygge där jag också vill få in ett framtida Attefallshus och grunderna behöver ha en nivåskillnad på ca 2,8m. Frågan är hur mycket separation jag behöver ha mellan byggnaderna för att få bra avrinning runt grunderna men främst hur brant kan man slänta nära en husgrund utan L-stöd? Funkar det enlig ritningen? SLUs karta säger att marken är "moränlera eller lerig morän". Grannarna har generellt mindre sluttande mark kring sina byggnader.
Är det någon som har koll på sånt här och skulle kunna ge mig en fingervisning?
Det är svårt att ge ett svar utan att ha beräknat det. Släntlutningen är sannolikt helt stabil i sig men beroende på lasten från bostadshuset, grundvattenförhållanden osv kan det ändå finns risk för brott i slänten. En mindra geofirma borde kunna räkna det för dig för några tusenlappar (friskriver sig säkert ansvar om undersökning och lastuppgifter på huset inte finns). Billigare än L-stöd i alla fall och då bör du kunna känna dig trygg.N Nadjanda skrev:Planerar ett husbygge där jag också vill få in ett framtida Attefallshus och grunderna behöver ha en nivåskillnad på ca 2,8m. Frågan är hur mycket separation jag behöver ha mellan byggnaderna för att få bra avrinning runt grunderna men främst hur brant kan man slänta nära en husgrund utan L-stöd? Funkar det enlig ritningen? SLUs karta säger att marken är "moränlera eller lerig morän". Grannarna har generellt mindre sluttande mark kring sina byggnader.
En annan fundering.
En slänt går att göra vacker med planteringar men i övrigt är den inte så rolig så nära ett hus. Sätter du t ex en låg mur eller ett l-stöd i nederkant av slänten så tjänar du snabbt in ett antal kvadrat plan tomtyta och kan fortfarande plantera.
En slänt går att göra vacker med planteringar men i övrigt är den inte så rolig så nära ett hus. Sätter du t ex en låg mur eller ett l-stöd i nederkant av slänten så tjänar du snabbt in ett antal kvadrat plan tomtyta och kan fortfarande plantera.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behöver hjälp med dörrar: Inåt- eller utåtgående? Se ritning
Planlösningar -
Öppen eller inbyggd takfot, behöver inspiration!
Byggnadsvård -
Behöver jag byta eller reparera mina äldre och slitna fönster med torrsprickor och färgsläpp?
Fönster & Dörrar -
Behöver jag en stötlådehyvel, eller behöver jag lära mig hyvla?
Möbelsnickeri -
Gemensam häck eller inte? (Behöver råd)
Häckar, Buskar & Träd