Byggahus.se

Behöver jag en till inspektionslucka? Avvikelse Säker Vatten?

1. G
    Medlem · 47 inlägg

Goliater

Medlem
    Hej!

För att flytta köket till ett angränsande rum har jag anlitat hantverkare, som i sin tur har underentreprenör som är behörig VVS:are.

De har nu dragit de nya rören men jag har inte fått möjlighet att fråga rörmokaren hur man tänkt. Särskilt undrar jag om man behöver en inspektionslucka där avloppsröret går in i golvet.

Bild 1: Första bilden visar förlängning av vatten från befintlig stam samt avloppet längst till höger i bild (rinner från nya köket som ligger till höger).
    Bild 2: I pelaren längst in i första bilden finns en inspektionslucka som ses i bild nr 2.
    Bild 3: I tredje bilden ses hur avloppet rinner från andra sidan väggen, där det är kopplat till diskhon.

Alla dessa rör har hantverkaren nu täckt med lådor.

Fråga 1: Jag undrar om det behövs en inspektionslucka där avloppet rinner ner i golvet i bild 1? Jag frågade hantverkaren (som inte är rörmokare), och han menade på att eftersom det är samma rör hela vägen utan kopplingar så är det inte nödvändigt. Jag undrar om ni tycker man ändå ska göra en inspektionslucka? Och är det skvallerrör som syns i bilden? De blir i så fall täckta av lådan om vi inte gör en inspektionslucka.

Fråga 2: Verkar lutningen på avloppsröret acceptabel, tycker det ser lite väl platt ut?

Fråga 3: Har fått ett Säker Vatten intyg där de fyllt i en avvikelse som beskrivits bero på: "nytt vatten- och avloppsrör från befintlig stam". Förstår någon varför detta är en avvikelse baserat på bilderna?

Tack på förhand!

2. D
    Medlem · landet · 737 inlägg

Dr.L

Medlem
    Hej,

Detta är en avvikelse för att schaktet där dom befintliga rören går inte uppfyller dagens regelverk på utförandet.

• Laddar…
  3. G
    Medlem · 47 inlägg

Goliater

Medlem
    Du menar det som syns längst in i första bilden? Går det alltså inte att utföra denna rörförlängning enligt dagens regler?

Detta gäller förresten en gammal lägenhet i Stockholm.

4. Henkan Sundberg
    Renoverare · Stockholm · 299 inlägg

Henkan Sundberg

Renoverare
    Fråga två: Minst 1cm per meter brukar man säga att avloppet ska luta. Du får nog mäta själv för det går inte att se på bilden.

• Laddar…
  5. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 746 inlägg

MathiasS

Medlem
    Jag tror han menade att den befintliga installationen inte fyller dagens regler och när man installerar mot det blir det en avvikelse även om det nya är utfört enligt dagens regler.

• Laddar…
  6. G
    Medlem · 47 inlägg

Goliater

Medlem
    Tack för svaren! Tror ni det skulle tillföra något att ha en inspektionslucka där avloppet går ner i golvet i bild 1 (hela röret är nu täckt av en låda)?

Och är det ett problem att de inte verkar ha installerat några avstängningsventiler? Bifogar en bild till andra sidan väggen dit rören är förlängda.

7. Bästa svaret

Henkan Sundberg

Henkan Sundberg

Renoverare
    Nej jag tror inte att det skulle tillföra något att ha en inspektionslucka vid avloppet.

På bilden du just bifogade är det ju två avstängningsventiler.

8. G
    Medlem · 47 inlägg

Goliater

Medlem
    Tack! Är väldigt okunnig om detta.

Avstängningsventilerna hade jag missat! Behöver jag då köpa till ett handtag för att kunna stänga av ventilerna?

9. Henkan Sundberg

Henkan Sundberg

Renoverare
    Det är därför forumet finns :)

Det brukar räcka att använda en skruvmejsel eller en insexnyckel för att stänga av och på. Annars kan du googla ballofixvred, verkar vara billigt att köpa.

• Laddar…
  10. G
    Medlem · 47 inlägg

Goliater

Medlem
    Tack! :giggle:

Jag köper att en inspektionslucka inte gör så stor skillnad. Men hur ska jag tänka med eventuella läckage nu när rören är täckta? Även om allt är korrekt är det väl en tidsfråga innan det blir lite läckage. Hur ska man upptäcka det när rören är helt täckta av lådan?

11. DiscoDuck
    Medlem · Göteborg · 108 inlägg

DiscoDuck

Medlem
    Det är väl inte självklart att det ska läcka? Är det tätt nu så brukar det vara tätt nästa år också...

• Laddar…
  12. Henkan Sundberg

Henkan Sundberg

Renoverare
    Är det korrekt gjort så ska det inte läcka, det är så du ska tänka :)

13. G
    Medlem · 47 inlägg

Goliater

Medlem
    Vad kan man mellan tummen och pekfingret räkna med för livslängd för såna här (korrekta ;)) installationer?

14. DiscoDuck

DiscoDuck

Medlem
    Minst 50 år. Rör man det inte händer inget därefter heller. (Har vita pvc-rör i hus från 75. Identiska utseende o funktion nu som då. Fast man skall inte röra o rucka på dem vårdslöst vid exvis brunnsbyte då den tidens plast var skörare än dagens. Plast inbyggt i hus åldras INTE som exvis en plastleksak som ligger i solen.

15. DiscoDuck

DiscoDuck

Medlem
    Förutsatt att du inte har kemilabb i huset och fräter upp rören med diverse skojiga vätskor...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.