Jag håller på att installera styrning av mina el-element med hjälp av en Shelly Pro 4PM. Tanken är att koppla fyra element (ca 1000W styck) – varje element går via sin egen 10A dvärgbrytare (Garo C10) och allt ligger på samma fas.

Planerad koppling:

Dvärgbrytare (C10) → Shelly Pro 4PM → Element

Min fråga är:

Behöver jag sätta en kontaktor mellan Shellyn och elementen för att förlänga livslängden på reläerna i Shelly-enheten? Jag vet att den klarar 16A per kanal och 40A totalt, men vid kallt väder kommer elementen gå ofta och reläerna jobba mycket.

Är det någon här som gjort liknande lösning och satt in kontaktorer av det skälet? I så fall – vilken typ av kontaktor (DIN, 1-polig) rekommenderar ni?

Attitudeswe
Jag har samma Shelly PRO2 som styr en kontaktor för VVB:n. Den har gått ett par år nu.
Vill också minnas att en PRO 4pm har mindre reläer än PRO2.

Kolla med Shellys support, dom brukar vara snabba på att svara.
Jag tror en resestv last på 1kW är lungt.

Attitudeswe
Värt att tänka på är att ett vanligt relä klickar rätt högt. Tror Shellyn själv är tystare?

Databladet säger "4 kanaler, 40 A maximal belastningsström", så ingen anledning att störa supporten. Notera att den bara hanterar enfaslaster.

är elementen hyffsat moderna med elektronisk termostat så kommer du få ojämnare temperatur i rummet med en shelly+tempsensor.
De moderna elementen slår av / på i korta pulser på ett par sekunder för att hålla metallytan på en jämn temp vilket ger en jämn temperatur även i rummet. Ställer du då den inbyggda termostaten på t ex 20C men använder shellyn för att reglera till 10C så kommer det svänga mer upp/ned kring 10 än om du använt den inbyggda termostaten.

Jag har nu köpt 9 st Schneider A9C20731 Contactor 25A i hopp om att de ska vara tillräckligt tysta och samtidigt bidra till att förlänga livslängden på mina Shelly Pro 4PM.

Normalt kör jag huset på luft/luftvärmepump, men under kalla dagar behöver el-elementen hjälpa till.

Elementen saknar inbyggd termostat – de har istället extern temperaturstyrning i varje rum, något som tidigare hanterades av ett Frico VillaComfort-system som nu har gett upp helt. Jag försöker nu ersätta detta med en ny lösning via Home Assistant.

• Gilla
bhus2021
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.