Jaha, då var det dags för första inläggat på detta otroligt bra forum.:)

Vi går i kamin-köpar tankar, så idag bar det av till Eldabutiken i Bromma.
Strosade runt ett tag och föll för Conturas 520T.
Efter lite diskussion med säljaren så kom han fram till att vi bör byta
skorsten i samma veva. "Så gör man bara" var väl den enda förklaringen.

Men måste vi verkligen byta ut våran fullt fungerande skorsten?:S
I offerten står skorstenen med(Premodul)...9500:- exkl moms....pengar jag
ogärna lägger ut i onödan.

Hoppas någon sitter lite kunskap i ämnet...

Mvh Henry

Har också betsällt en ny kamin (blev en 520T även för oss). Enligt säljaren så skulle inte den nuvarande skorstenen godkännas av sotaren, vi har en 22 år gammal premodul (stål) då dessa slits med tiden.

Har lite svårt att förstå varför en skorsten är OK att använda så länge man inte byter kamin, men så fort man byter kamin så är skorstenen förbrukad...

Inressant att höra om någon har mer input i frågan.

Nu måste vi ändå byta nedre delen för att få en snygg installation, så merkostnaden för att få en frisk skorsten är inte så stor.

Men...
Den enda som kan svara på det är ju du.
Vad har du för skorsten nu?
Vad eldar du med och var tar den röken vägen?

Ska du ersätta din primära värmekälla, vedeldning, med en mys-kamin och bergvärme lär ju skorstenen vara i skick.
Ibland kan man kanske behöva fixa en risig murstock med antingen ett rör eller glidgjutning.
Men det beror ju på...

En del (mer seriösa?) kamininsats-tillverkare bifogar en monteringsanvisning för montage i öppen spis mot befintlig murstock.

Det är nog bättre att prata med sotaren om skorstenen än med skorstensförsäljaren.....:)

Vänd er till en opartisk person och fråga tex sotarn ;)
Det är ju ändå han som ska godkänna sedan ;)

Tycker detta låter helt fel !

Och visar det sig att försäljaren har fel så tycker jag du ska handla någonannanstans !
Lurendrejare eller okunnighet ska vi väll inte gynna :@

Mvh / Gulf

Försäljaren är väl knappast sotare!? Som sagt va lita aldrig på en försäljare, läs på eller ta reda på fakta och läs lusen av försäljaren. Tror att de flesta försäljare kör med standardfraser som ska du ha ny kamin måste du ha ny skorsten också eller ska du köpa ny bil måste du ha ett nytt garage!? Kolla på ett par ställen till och lyssna på lite priser gå sedan tillbaka och säg att du vill handla där men fått ett bättre pris hos en annan, nappar han köp där eller låt bli.

Skulle inte en traditionell skorsten magasinera värmen bättre än en premodul, som är ett 125 ? mm rakt utblås för värmen ?

Mäster skrev:
Skulle inte en traditionell skorsten magasinera värmen bättre än en premodul, som är ett 125 ? mm rakt utblås för värmen ?

I dag är kaminer som standard eller offtast 150 mm i anslutning för skorsten . Lika så skorstenar runt 150 i sverige .
Skulle hans gamla skorsten nu vara en 125 mm s så är det bara nyttja en stos d^_^b
Så länge skorstenen inte är byggd för pellets kamin . Dessa är för veka till vedkaminer som har hetare rökgaser . Men detta har sotarn koll på bara ringa ;)

Jag hoftade bara måttet, jag har nog satt ett hundratal premodul, och altid undrat om det är vettigt att släppa ut all värme utan att försöka värma en murstock eller dylikt ? Jag kan INGET om eldning, jag bara monterar kaminen där någon säger åt mig :)

Var inget mässer menat mot dig heller utom du väckte bara en tanke på vad som kunde vara problemet . 125 mm s skorsten ;)

Tegel eller stål de har sina för och nackdelar båda två .
Är det en tegel han har och den är ok så är det ju inga problem vad jag kan tänka mig .

Vist lär tegel magasinera mera värme på gott och ont .

Jag tog det inte som mässer, jag frågar för jag inte vet och är nyfiken.. Den som inte frågar får inget veta :)

Att magasinera värmen kan ju ha sina fördelar, men oftast har man ju inget val. Om det råkar stå en skorsten där man vill ha kaminen tror jag dom flesta använder den men jag antar att en murad skorsten är otroligt dyr att bygga även jämfört med en modulvariant (som också kostar en slant). Att bygga murad skorsten i efterhand är ju också ett mycket större ingrepp än dom flesta är beredda att göra.

Jag har också en känsla av att för den som myseldar och inte håller skorstenen varm kontinuerligt så är det mycket enklare att tända och elda tack vare bättre drag snabbare i en modulskorsten än i en kall tegelskorsten?

Hoppsan, kul att så mycket svar ramlade in under natten..:D

Vi köpte huset i April i år, "slut-sotning" gjordes av säljaren strax innan dess(eller snarare av sotaren på uppdrag av säljaren;)). Inga klagomål då.

Röret är ungefär 160-170mm(någon gammal standard?), med isolering och mantel så är den 270x270 (fyrkantig).

Det jag kan se som ett problem är väl anslutningen till den nya kaminen.
Men jag är ju total novis inom området...kanske inte är ett problem(?).

Mvh Henry

Ska nog gå att lösa med en stos . Kanske du får lov att höra med någon mekanisk verkstad om de skräddargör en åt dig för en ca 500 kr .
Har du tur kan du hitta en tex här .

http://www.ved-pellets.se/butik/commerce.cgi

Men vad har du för kamin eller eldstad i dag då ??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.