Byggahus.se

Behöver jag besikta huset om säljaren gjort det?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag står lite konstigt till.
    Har vunnit en budgivning på en liten stuga. Det kommer bli vår första bostadsaffärer.
    Fick beskedet i fredags eftermiddag och mäklaren ville skriva papper i söndags morse.
    Jag och min sambo kunde inte åka ner med så kort varsel så mäklaren mailade oss kontraktet som vi läste igenom. Dock var vi upptagna av tävlingar på var sitt håll och hann väl inte reflektera supermycket. Så vi godkände kontraktet och säljarna skrev på kontraktet där och nu ligger det på posten på väg till oss.

Men igårkväll slog det oss, vi kanske behöver besikta stället? Och det ska man väl göra innan man skriver på, alternativt få in en klausul.

Grejen är dock att säljaren har låtit Anticimex besikta stället innan visning och det är också varudeklarerat hos Svensk Fastighetsförmedling.

Så nu är frågan. Behöver vi besikta huset själva? Kommer vår besiktningsperson upptäcka annat än vad Anticimex gjort?
    Behöver jag vara en jobbig jävel och begära ett nytt kontrakt?

Priset var över 1,6 miljoner så det är för oss en rätt så stor affär.

2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Jag skulle inte lita på en besiktning som säljaren har betalat för (indirekt via mäklaren eller inte) och Anticimex har ju inget bra rykte heller.

Du ska absolut gör en egen besiktning enligt mitt tycke!

Alltså skulle jag rekommendera att du få in en besiktningsklausul i kontraktet. För det är mycket som kan vara fel i ett hus som kan behöva åtgärdas som inte syns eller som i egeneskap av köpare inte tänkt på.

Jag tog in ett lokalt företag för besiktning vid mitt husköp. 2 års garanti på att allt var som besiktningsmannen sa. Ångrar mig inte en sekund.

3. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Läs igenom villkoren för den besiktning som är gjord och för varudeklarationen. Kolla framför allt vad man inte har besiktat/friskrivit sig från och om du som köpare av huset kan ställa eventuella krav för missade fel mot besiktningsföretaget eller om det bara är säljaren som kan det.

• Laddar…
  4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Givetvis ska du göra en egen besiktning innan du skriver på, alternativt ha en klausul som säger att du får lämna affären utan kostnad och skäl efter din egen besiktning.

Låt dig inte begränsas av att du gör dig lite besvärlig nu, gör om och gör rätt, det är antagligen en av de största affärerna du gör i livet.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 11
    Självklart ska du göra en egen besiktning! Räkna med att säljarens besiktning är värd noll och intet för dig. Tänk inte att du är en jobbig jävel, tänk att du står dig själv närmast och det är du som ska känna dig så säker som möjligt när du lägger 1,6 mille på ett hus. Säljarens välbefinnande är dennes problem, inte ditt!

Mvh,
    ToRy

Edit: Såg att det är en sambo inblandad, så alla du, dig, ditt osv är ju självklart ni, er, ert osv. ;)

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Men...

Vet inte om jag förstår läget. Ni har "godkänt" kontraktet. Har ni alltså skrivit på avtalet, eller bara angivit att det ser OK ut och ni tänker skriva på det?

Om ni redan har skrivit på det, så är det ju inte så mycket att göra.

• Laddar…
  7. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Det var väl tydligt.
    ”Så vi godkände kontraktet och säljarna skrev på kontraktet där och nu ligger det på posten på väg till oss.”

• Laddar…
  8. T
    Medlem · Nivå 11
    Fattar också som att TS fått kontraktet för påseende via e-post, accepterat kontraktets utformning och innehåll och nu är det på väg med snigelpost för TS påskrift.

9. T
    Medlem · Nivå 16
    Besiktning är väldigt viktigt, speciellt om man inte kan så mycket själv om husbygge mm.
    Det kan ju kännas besvärligt nu i sista stund att kommer med en besiktningsönskemål. Speciellt när man har vunnit en budgivning så är man så nära att man ogärna vill stega tillbaka.
    Men ska sätta alla känslor åt sidan. Det inte bra att vara "förälskat" i ett hus. Va även beredd att det står en massa otrevliga saker i protokollet som kanske gör att ni bör avstå.

10. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 10
    Ni kan ju söka här bland trådar så får ni mer info om vad détta koncept från Svensk Fast och Anticimex innebär, men förenklat är det främst ett stöd för säljaren och mer begränsad nytta för er som köpare. Det är skriftligt kontrakt som gäller, så så länge ni inte skrivit på kan ni göra som ni vill. Sen beror ju allt på vilka risker som finns. Ni talar om en liten stuga, kanske inte så dyr och kanske med begränsade risker. Då kanske det inte är så stor fara att skippa er gen besiktning. Men ni har ett eget ansvar för besiktning om det uppstår problem

Notera också att besiktningen troligen innehåller en del reservationer gäller ofta för elsystem, uterum och kanske även avlopp.

11. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16
    Utgå ifrån att säljarens besiktningsman gör allt han kan för att inte hitta några fel, så att hans uppdragsgivare blir glad. Vägrar säljaren att ändra (det ännu inte påskrivna) kontraktet, är det läge att verkligen fundera på att hoppa av.

Stå på er! Annars gör någon annan det!

Staffan

12. P
    Medlem Nivå 5
    Om du vill ändra i avtalet i ett så här sent skede så får du vara beredd på att det finns en risk för att säljaren ändrar sig och säljer till någon annan. Det blir ju trots allt en osäkrare situation för säljaren, även om denne inte tror att det kommer att hittas något nytt på en andra besiktning.

• Laddar…
  13. Buildgates
    Tillbyggare · Nivå 8
    Om läget är helt rätt och ni vill ha stället "till varje pris" så blir en besiktning bara en onödig kostnad. Om det huvudsakliga värdet ligger i tomten är ju husets kondition underdnad. Om ni däremot hittat ert drömhus men med ett mindre attraktivt läge (i termer av taxeringsvärde) är en besiktning nog ingen dum idé.

14. M
    Medlem · Nivå 9
    Du ska göra en egen besiktning och få med friskrivningsklausul

15. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Och varför i hela friden ska det med en friskrivningsklusul som begränsar TS att åberopa fel??