Byggahus.se

Behöver hjälp och råd om sprucken glasruta i vårt nybyggda hus!

1. I
    Medlem · Stockholm · 6 inlägg

inred

Medlem
    Vi har byggt nytt hus som färdigställts under 2014. Vi har stora fönsterpartier från Velfac som krånglat från dag 1. Skjutdörrspartierna har inte gått och öppnat när solen legat på eller tvärtom, inte gått att stänga om de stått öppna. Det är som att metallen på ytterkant sväller. Handtagen är rangliga och känns tyvärr av sämre kvalitet. Rent estetiskt är vi mycket nöjda men det hjälper ju inte.

Vi har haft Velfacs service på besök och de menar att det värst krånglande fönsterpartiet har lutning på ngn mm och att det inte är korrekt installerat och därför blir det så här att de inte går att öppna. Vår byggare anser att det är orimligt att inte ha ngn till några mm felmarginal vid montering av fönster och att de gjort korrekt.

Så under sommaren har vi bara ibland lyckats öppna den ena skjutdörren. Velfac skulle återkomma i början av sommaren med hur vi skulle gå tillväga, och ev lyckas skjuta upp med större skruvar i ovanliggande fönsterpartiet osv vilket de aldrig gjorde.

Så häromdagen när vi på eftermiddagen stod i köket så small det bara till i det ena ovanliggande fönstret och det sprack. Fönstret är på höjd 2,50-3 m och inget kan ha träffat det förutom en skalbagge el liknande men det borde inte räcka för att det ska spricka? Ytspänning? Fabrikationsfel?

Velfac menar på när de fått bilder att de inte står för denna reklamation då något ska ha träffat fönstret och orsakat att det gått sönder.

Novis inom området och väldigt ledsen och trött på att ingen vill ta ansvar för sina produkter/montering står vi här nu med trasigt fönster och dessutom ett stort fönsterparti som inte går att använda. Någon som kan råda? Vi är rädda att detta bara är början...
    (
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    fönster bild.jpg

Bifogar en bild där man ser övre fönstret och sprickorna...)

Tack på förhand!

2. B
    Allvetare · Stockholm · 8 092 inlägg

b8q

Allvetare
    Jag skulle börja med att misstänka dålig avväxling av lasterna över fönsterpartiet. Ta bort foder och list och kolla om det finns en tillräcklig spalt runt fönstret, eller om det är så att fönsterkarmen fått bära tyngden av takstolar mm.

3. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 093 inlägg

anders07

Medlem
    Ja, troligtvis en sättning som fått det att gå sönder. Vi fick samma sak på ett av våra fönster där de slarvat och karmen låg mot väggen. Hos oss konstaterade de att de gjort fel och kom och bytte kassett och riktade om karmen.

• Laddar…
  4. N
    Medlem · 1 558 inlägg

Niq

Medlem
    Nu ser jag inte ordentligt på eran bild hur det ser ut. Säkert min telefon som har lite dålig skärm. Men om jag ser rätt så är det märke ganska mitt i glaset på högra sidan i bilden och att det därifrån strålar ut. Om det är så det är så har glaset fått en smäll just där vilket skulle betyda att något har träffat glaset. Härdat glas beter sig så att det går sönder på en punkt och sedan sprider der sig därifrån. Så om du följer mönstret dit som det strålar samman så vet du varifrån det gått sönder.

5. I

inred

Medlem
    Misstänker att det är något sådant här med. Men var det er byggare/montör som bytte eller fönstertillverkaren? (kanske dum fråga)

6. I

inred

Medlem
    Ja men vad skulle kunna träffat fönstret så att det gick sönder? Det var ingen fågel el liknande för jag stod precis brevid och skulle sett det. Det är är som att det utgår från en punkt det har du rätt i men då hela partiet har sådan problem som det har misstänker vi något annat...Bara bra och veta vad man kan kräva/be/säga till sin byggare...

7. N
    Medlem · 1 558 inlägg

Niq

Medlem
    Problemet med härdat glas är att det kan ha fått en smäll tidigare. Tex vid montering eller transport eller att en fågel flugit in i glaset ett par dagar tidigare. Då får glaset mikroskopiska sprickor som sedan kan ge upphov till att glaset exploderar utan synbar orsak. Jag kan inte säga säkert vad som hänt men om allt strålar ut från en punkt på mitten så är det där som något har hänt.

8. fremax
    Husägare · Västmanland · 1 423 inlägg

fremax

Husägare
    Håller med Niq, härdglas är lurigt. Ca 1 ruta på 1000 kan granulera pga av några molekyler som ligger fel och vid temperatur skillnader, för att kunna reklamera sånt krävs att området tas bort och analyseras på tillverkarens fabrik. Tror dock att det där är lite för litet för att dra igång en process. Gör som sagts tidigare och försök att se om fönstret är rätt monterat.Be dessutom om montageanvisningar till parterna. Håller sig marginalerna inom de angivna är det velfacs fel, om inte montörernas. Står inget, Velfacs.

Mvh fremax

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.