Byggahus.se
Hej
Vet att det finns många duktiga här på forumet, så jag slänger iväg denna fråga innan jag ringer en rörmockarfirma. Kanske någon som läser detta inlägg som är rörmockare eller vet vad man ska göra . Tex "Det är bara och vrida på den där så är problemet löst"

Har ett litet problem med inställning av framledningstemperatur, stämmer inte överens med faktiskt temperatur och det påverkar ju delas temperaturen inomhus men även att anläggningen drar mer ström ?

Info om anläggningen
Bergvärmepump: NIBE S1155
2 Borrhål på 220m styck
Huset är 340 kvm fördelat på 2 våningar
4 st golvvärmefördelare. Två på varje våning.
uponor fluvia t push-23-b-w med en WILO Yonos Para RS 15/6 cirkulationspump

Kollar man på framledningstemperaturen så ska den enligt appen (NIBE myuplink) och anläggning(display på bergvärmepumpen) ligga på 41 grader i nuläget. Känner jag på ledningen som det står "T" (se bild1) på så ja, det känns som 41 grader.
Två nyanslagna kopparrör märkta med "L" och "R", fastsatta i vägg med hvite fästen, bredvid termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men när jag kollar på tempmätare nere vid cirkualtionspumpen så visar den endast 25 grader. Detta stämmer även överens med vad som faktiskt visas inne i golvevärmefördelarskåpen. Står 25 grader på alla fyra.
Även när man känner på ledningen efter cirkulationspumpen så är den inte alls samma temperatur som "T" ledningen.

Hur gör jag för att öka på den faktiska framledningstemperaturen fram till golvevärmefördelarskåpen ?
Är det att returledningsvattnet blandas ut i för stor grad och framledningsvattnet inte används?
Returtemperaturen ligger på ca 24-25 grader just nu.

Bifogar lite bilder på de olika reglage och vred som finns.

Hoppas någon kunnig kan komma med något tips.

25 grader framledningstemperatur som fördelas ut
VVS-installation med temperaturmätare, mässingskopplingar och ventiler. Uponor märke synligt.
Skapa konto

Reglage
Kopparledningar, termostatventil, avstängningsventil, VVS-installation, vita och röda justeringsrattar.
Skapa konto

Inställning reglerventilen
Rördel med etiketterad aktuator, kablar, väggmonterad låda, metallrörskopplingar, industriellt eller hushållsinstallation.
Skapa konto

Cirkulationspumpsvredet
Cirkulationspump för värme med kontrollpanel och inställningar, kopplad till kopparledningar.
Skapa konto

Bästa hälsningar
Rickard

Du har en golvvärmeshunt, den blandar in varmt framledningsvatten med returen från golvvärmeslingorna till en lämplig framledningstemperatur för golvvärmeslingorna.

41⁰ i framledningstemperatur i golvvärmeslingorna är alldeles för mycket.

Däremot så bör det vara ca 6-7⁰ i difftemperatur mellan framledningsfördelaren och returfördelaren.
Denna difftemperatur får man genom att strypa flödet i golvvärmeslingorna och/eller bypasen och/eller genom att sänka hastigheten på golvvärmepumpen.

Det behöver nödvändigtvis inte vara en diff på 6-7 grader över själva golvslingorna/fördelaren, det räcker med att värmepumpen jobbar med ca 7 grader diff till och från golvvärmeshunten. Golven vill man helst ha jämnt varma över hela deras yta utan några större skillnader.

Demmpa Demmpa skrev:
Du har en golvvärmeshunt, den blandar in varmt framledningsvatten med returen från golvvärmeslingorna till en lämplig framledningstemperatur för golvvärmeslingorna.

41⁰ i framledningstemperatur i golvvärmeslingorna är alldeles för mycket.

Däremot så bör det vara ca 6-7⁰ i difftemperatur mellan framledningsfördelaren och returfördelaren.
Denna difftemperatur får man genom att strypa flödet i golvvärmeslingorna och/eller bypasen och/eller genom att sänka hastigheten på golvvärmepumpen.
Tack för svar. Själva framledningstemperaturen är ej 41 grader, utan bara 41 grader fram till den där vita shunten. Efter det så ligger de på 25.

Hade shunten på 7av 9 fram tills i förrgår, drog upp till 8. Men har inte ändrat framledningstempraturen för det.

Vad är "bypasen" ?

Hade samma ”problem” som dig. Om du följer matningen upp till golvvärmefördelaren så har du alldeles säkert INTE en termometer där. Utan du har först en termometer efter/på shunten. Innan jag fattade detta va jag djupt förbryllad.

Gjorde en tråd om de:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ar-golvvaerme-radiatorer.474269/#post-5007120

Har du bott i huset länge?

Jag hade problem väldigt tidigt i höstas med att ingen värme kom upp till ovanvåningen. Alla termometrar visade ca 20-25 grader, visade sig att VF ventilen va stängd. En ventil som hör ihop med shunten.

öppnade den fullt, fullt flöde på den svarta ratten, max värme på den svarta ratten. Steg 1 av 3 på cirkpumpen. Golvvärmen har en diff på ca 3 grader som är perfekt, golven är jämnt varma och sköna!

men då har jag också justerat flödet på radiatorerna i hela huset och ställt in värmekurvan. Innan dess finns de inte mycket till värme på ovanvåningen. Värmesystem va inte inställt av installatören (hur man nu inte kan ställa in de åt en kund)

Hoppas att jag bidrog med något!

edit: förresten något jag gjorde var att öppna de trådlösa termostaterna ”fullt” dvs satte dom på 25 grader. De kan naturligtvis inte bli 25grader pga av inställda värmekurva, men de kändes som när jag hade strypt via termostaten, som slingorna kortslöts. Ovanvåningen håller 22-23 grader i nuläget.

Redigerat:
L Lechuza skrev:
Hade samma ”problem” som dig. Om du följer matningen upp till golvvärmefördelaren så har du alldeles säkert INTE en termometer där. Utan du har först en termometer efter/på shunten. Innan jag fattade detta va jag djupt förbryllad.

Gjorde en tråd om de:
[länk]

Har du bott i huset länge?

Jag hade problem väldigt tidigt i höstas med att ingen värme kom upp till ovanvåningen. Alla termometrar visade ca 20-25 grader, visade sig att VF ventilen va stängd. En ventil som hör ihop med shunten.

öppnade den fullt, fullt flöde på den svarta ratten, max värme på den svarta ratten. Steg 1 av 3 på cirkpumpen. Golvvärmen har en diff på ca 3 grader som är perfekt, golven är jämnt varma och sköna!

men då har jag också justerat flödet på radiatorerna i hela huset och ställt in värmekurvan. Innan dess finns de inte mycket till värme på ovanvåningen. Värmesystem va inte inställt av installatören (hur man nu inte kan ställa in de åt en kund)

Hoppas att jag bidrog med något!

edit: förresten något jag gjorde var att öppna de trådlösa termostaterna ”fullt” dvs satte dom på 25 grader. De kan naturligtvis inte bli 25grader pga av inställda värmekurva, men de kändes som när jag hade strypt via termostaten, som slingorna kortslöts. Ovanvåningen håller 22-23 grader i nuläget.
Tusen tack för svar.

Vi har bott i huset i två år den 19 februari. Vi fick tillträde den 19 feb 2021, vi är de första ägarna. Så finns inga man kan fråga som bott innan direkt. Vilket hade varit skönt.

Intressant. kikade i din tråd och det ser inte riktigt likadant ut i vårt golvevärmefördelarskåp som i ditt. Vi har två stycken termometrar där. De ligger på ca 27 grader just nu på framledning och 24-25 retur.
Bifogar några bilder på en av dem. Vi har fyra stycken skåp , alla ser likadana ut.

Installationscentral för golvvärme med flera reglerventiler, rör och manometer. Märkt och ordnat i ett skåp.
Skapa konto

Värmefördelare för golvvärme med rördelar, ventiler och anslutningar uppmärkta med siffror och bokstäver.
Skapa konto

Vad är VF ventilen ? och var hittar jag den ?

Bästa hälsningar
Rickard

R Rickardbravo skrev:
Tusen tack för svar.

Vi har bott i huset i två år den 19 februari. Vi fick tillträde den 19 feb 2021, vi är de första ägarna. Så finns inga man kan fråga som bott innan direkt. Vilket hade varit skönt.

Intressant. kikade i din tråd och det ser inte riktigt likadant ut i vårt golvevärmefördelarskåp som i ditt. Vi har två stycken termometrar där. De ligger på ca 27 grader just nu på framledning och 24-25 retur.
Bifogar några bilder på en av dem. Vi har fyra stycken skåp , alla ser likadana ut.

[bild]
[bild]

Vad är VF ventilen ? och var hittar jag den ?

Bästa hälsningar
Rickard
lämnade byggarna inte en manual någonstans? Du verkar ju iförsig kunna namnet på dina grejer så prova googla!

jag skulle våga påstå att cirkpump står på ett bra läge om du har ca 3grader skillnad tillopp/retur på golvvärme, ändra inte där. Har samma hemma och det är varmt och skönt med jämn värme.

Testa googla upp manualer på din fördelare i skåpet och se vad sakerna betyder och gör, de står bra förklarat vad sakerna gör. Läs på, gör några ändringar, anteckna och jämnför.

de vita vredet, sitter de i ett av skåpen eller anslutning till bergvärmen? Tror de e liknande som jag har i mitt skåp och ska såfall vara temp reglerare. Testa dra den till max och se om de blir någon skillnad.

Kurvlutning å framledningstemp ska vara så låg som möjligt för bästa driftekonomi
Behöver golvvärmen 25° för att hålla innomhustemp vid en viss tempratur ute så ska princip vara 25 grader i framledningstemp ut från vp

L Lechuza skrev:
lämnade byggarna inte en manual någonstans? Du verkar ju iförsig kunna namnet på dina grejer så prova googla!

jag skulle våga påstå att cirkpump står på ett bra läge om du har ca 3grader skillnad tillopp/retur på golvvärme, ändra inte där. Har samma hemma och det är varmt och skönt med jämn värme.

Testa googla upp manualer på din fördelare i skåpet och se vad sakerna betyder och gör, de står bra förklarat vad sakerna gör. Läs på, gör några ändringar, anteckna och jämnför.

de vita vredet, sitter de i ett av skåpen eller anslutning till bergvärmen? Tror de e liknande som jag har i mitt skåp och ska såfall vara temp reglerare. Testa dra den till max och se om de blir någon skillnad.
De lämnade manualer för allt utom just golvvärmfördelarakåpen och cirkulationspumpen.
Jomen har googlat en del och fått fram manualer men blir inte så mycket klokare av dem

vVita vredet sitter i anslutning till bergvärmepumpen. Det är 41 grader fram till den vita och efter den vita så är det 26-27 numera.
I min värld så är ju de själv numren på den vita en indikator hur mycket nytt 41 gradigt varmt vatten den ska använda. Den står på 8 av 9 och då känns ett dropp från 41 till 26 rätt så stort.

V Vector skrev:
Kurvlutning å framledningstemp ska vara så låg som möjligt för bästa driftekonomi
Behöver golvvärmen 25° för att hålla innomhustemp vid en viss tempratur ute så ska princip vara 25 grader i framledningstemp ut från vp

Jamen exakt. Precis jag tänkt på också och är lite förbryllad över. Blir ju då att bergvärmepumpen jobbar för att få upp 41 grader hela tiden men får ut det.
Självklart kommer jag sänka kurvan från 41 grader när jag ser att det fungerar.

Har ni bara golvvärme eller har ni några radiatorer också?

Har ni bara golvvärme så behöver ni inte ha golvvärmeshunten utan mata golvvärmefördelarna direkt från värmepumpen.

Demmpa Demmpa skrev:
Har ni bara golvvärme eller har ni några radiatorer också?

Har ni bara golvvärme så behöver ni inte ha golvvärmeshunten utan mata golvvärmefördelarna direkt från värmepumpen.
vi har två stycken radiotorer. Det är ett rum på 20 kvm. Resten är golvvärme

Här är manualen ifall någon vill kika på den.

https://www.uponor.com/getmedia/2f3...h23?sitename=SwedenBLD&disposition=attachment

Om jag skulle gissa så känns det som det är punk 4.2 och 4.3.
4.3 är det är fördelarventilen hur mycket varmvatten den ska blanda med returen. Den står ju på full öppen nu.

i manualen står det.
"
Fabriksinställning 100 % öppen.
Stäng ventilen före sköljning/påfyllning och öppna den sedan igen.
Stäng ventilen stegvis om så behövs för att öka effekten."

Menar de då öka effekten, som i varmt vatten som ska blandas ut med returvattnet?

Om du barar har ett rum med radiatorer så verkar det ju bättre att öppna dörren till det rummet och köra HELA systemet på framledningstemperaturen som räcker för golvvärme. Att värma vatten till 41 grader när det bara behövs 25 är ju dumt.

MathiasS MathiasS skrev:
Om du barar har ett rum med radiatorer så verkar det ju bättre att öppna dörren till det rummet och köra HELA systemet på framledningstemperaturen som räcker för golvvärme. Att värma vatten till 41 grader när det bara behövs 25 är ju dumt.
tack för svar. Håller helt med. Har ändrat punkförskjutningen två steg så det endast värmer till 35. För möjligtvis ändra den mer. Men vill gärna att få till så den faktiska framledningen höjs från 25-26 graders. För det räcker inte riktigt till för att hålla bra temp inomhus.

Det är ju smart. Men kör inte hela systemet på den temptaturen som står där menar du? Dvs 25 grader?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.