Byggahus.se

Behöver hjälp med frågor om byte av golv.

1. H
    Medlem · Jönköping · 45 inlägg

henrikrosen

Medlem
    Hej

Vi har precis köpt ett radhus och skall byta golvet i hallen. Huset är bygt 1979 och det är inte gjort något med det sedan dess. Jag bifogar en länk till en bild på köket och i köket är det lika dant golv som i hallen. http://www.henrikrosen.com/kök.jpg

Vi hade tänkt lägga ett laminatgolv samt klinkers innanför dörren. Jag gissar att jag måste riva dän mattan som ligger där nu.
    Hur mycket jobb är det att riva bort en sådan matta?
    Vilka verktyg behövs?
    Vad för matreal är det vanligast under i ett hus från 79?

Som ni kanske förstått så har jag alldrig gjort något sådant här innan så ni kommer säkert höra mer från mig ett tag framöver. :)

2. A
    Medlem · 48 inlägg

AnkiVB

Medlem

Re: Behöver hjälp med frågor om byte av golv.

Jag tog bort plasgolvet i hallen idag. Jag tog en vanlig morakniv och bände lite i ena hörnet så att jag fick tag i plastmattan. Sen var det bara att dra  :) Jag skar i den så att jag kunde riva bort remsor istället för att försöka få bort hela på en gång.

3. H

henrikrosen

Medlem

Är det så lätt. Då känns det genast bättre.

Har ju läst lite här på forumet om betongfräsar och limrester som inte släpper. Får hoppas att vår matta är lika lätt att få dän som din.

Finns det några bra böcker eller sidor på nätet som beskriver ingående hur man lägger golv och gör andrt arbete med huset på egen hand. Tänkte på något som liknar Hayenes handböckerna till olika bilmodelle.r

4. K
    Medlem · 604 inlägg

kloka_elin

Medlem

Ha, vad roligt, ligger ditt kök ute på blocket? Tycker mig känna igen det...

Min (i och för sig ganska lilla) erfarenhet av liknande mattor är att de inte är särskilt svåra att ta bort.

Lycka till!

/Elin

5. H

henrikrosen

Medlem

:) Jupp, tänkte försöka sälja eller snarare ge bort det mot att någon hämtar det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.