Behöver hjälp med en häll.

3k läst  14 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Jag håller på att färdigställa ett hus för uthyrning och hyresgästen kommer imorgon (blir nog en sen kväll...). Har stött på ett litet problem med spishällen.
    Det finns fyra anslutningar (1, 2, 3 & jord). 1 och 2 är sammankopplade med ett bleck.
    På baksidan av hällen finns olika inkopplingsalternativ, hur vet man vilket man skall använda?
    Hällen är på 6000W, jag har framdraget tre faser, nolla och jord (2,5 kvadrat).
    Hur skall den kopplas? Alla olika alternativ finns angivna:
    1: En fas till 1 som är sammankopplad med 2 plus nolla och jord.
    2: Två olika faser till 1 och 2 plus nolla och jord (blecket borta).
    3: Tre olika faser plus jord (blecket borta).

Hur vet man vilket alternativ man skall välja?

Tacksam för snabbt svar :)
    /Håkan

2. E
    Medlem Nivå 12
    Akutbil 901 på plats.
    Undersöker olycksplatsen.

Japp, svar 1 och 2 är nog rätt, brukar oftast vara så. Men välj alternativ 2.
    3 är fel. den kan göra stor skada.

Märke och modell betäckning har du det?

3. B
    Medlem Nivå 1
    Det är en Whirlpool 80094716.Alla dessa tre alternativ som jag skrev finns instansade på baksidan... Kanske gäller nummer tre för något annat land?
    I den svenska bruksanvisningen står bara "Kopplingsboxen har 4 anslutningar. 1-2 sammankopplade (lina) , 3 neutral och 4 jord.
    Skall man verkligen ta bort blecket då?

4. E
    Medlem Nivå 12
    i så fall hade jag kopplat den som 3faser och ingen nolla, för att minska belastningarna på faserna.

Men är det en induktions häll eller glaskeramik?
    Modell ? hittade inte nummret du angav. Vissa hällar kräver 230 volt till elektronik.

5. B
    Medlem Nivå 1
    Det är en riktig snikmodell med gammaldags upphöjda plattor. Finns nog ingen elektronik där.
    Vad fick dig att ändra dig till alternativ 3?

6. E
    Medlem Nivå 12
    99 % av dagens hällar kräver nolla, till elektronik mm.

Men är det förhöjda plattor så är det ingen elektronik i, så då hade jag kopplat 3-faser + jord.

Varför den tilltalade ändrade sitt vittesutlåtande:

Du beskrev dom olika inkopplings alternativen i första tråden.
    Ibland kan en fel koppling på spisen innebära en trasig spis, och då får jag skit för det, därför undvek jag dig att koppla utan nolla tills jag själv hade hittat rätt produkt och typ på internt.

7. E
    Medlem Nivå 12
  8. B
    Medlem Nivå 1
    Den ser ut så, fast utan whirlpooltexten. Min är köpt på IKEA.
    Det står 230V, 6000W på baksidan.

9. E
    Medlem Nivå 12
    Då hade jag inte vågat koppla den utan nolla....

i och med det står 230 volt. det bästa vore en bild på plinten.

10. B
    Medlem Nivå 1
    Kan tyvärr inte ordna det, men plinten är utan beteckningar. Det står bara 1, 2, 3 och jord. Sedan finns alla olika alternativ instansade i plåten, ganska otydligt.

11. B
    Medlem Nivå 1
    Det som förbryllar mig är egentligen det där blecket som kopplar samman 1 och 2.
    Det kan man väl inte ha kvarom man skall mata med två faser? Och en fas räcker väl inte om den är på 6000W?

12. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Blecket måste isf väck, annars blir säkringarna väldigt kortlivade :D:D...för att mata med en fas behövs 6 kvadrat och 25A. Med 98% sannolikhet kan man ta bort blecket och mata med två faser, nolla å jord, men jag är inte säker utan att ha sett hällen.

13. B
    Medlem Nivå 1
    Då kör jag på två faser, nolla och jord. Det värsta som kan hända är väl att hällen pajar?
    Ska det säkras med 16 eller 10A?

14. Apprentice
    Medlem Nivå 7
    Jag tror modellen motsvarar IKEA ELDIG som drar 5500W

Du kan alltså koppla den som enfas till en 25A-säkring
    och som 2-fas med nolla (2x230V) till 16A. Alltså 1-L1, 2-L2, 3-N, 4-J för tvåfas som är det som ligger närmast.

Ska du ha ugnen under hällen kan du koppla den på L3. Välj själv vilket som är bäst.

15. B
    Medlem Nivå 1
    Kanon, tack båda två för hjälpen denna sena kväll.
    Good night America....wherever you are...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: