1 764 läst · 42 svar
2k läst
42 svar
Behöver hjälp med dörrar: Inåt- eller utåtgående? Se ritning
Jag håller på med en totalrenovering och har chansen att välja både ändra placering och om dörrarna ska vara inåt- eller utåtgående.
Jag skulle verkligen uppskatta om ni kan kika på ritningen och dela era tankar om hur ni hade löst de 3 dörrarna till sovrummet, badrummet och walk-in-garderoben. Vad fungerar bäst enligt er erfarenhet?
Dörren till walk-in-garderoben kommer att vara en industriglasdörr, exempelvis en sådan här:
Exempelvis:
https://www.hemfint.se/industriglasdorr-svart
Tack på förhand för era tips och idéer!
Jag skulle verkligen uppskatta om ni kan kika på ritningen och dela era tankar om hur ni hade löst de 3 dörrarna till sovrummet, badrummet och walk-in-garderoben. Vad fungerar bäst enligt er erfarenhet?
Dörren till walk-in-garderoben kommer att vara en industriglasdörr, exempelvis en sådan här:
Exempelvis:
https://www.hemfint.se/industriglasdorr-svart
Tack på förhand för era tips och idéer!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 135 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 135 inlägg

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 316 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 316 inlägg
Låt dörren till klädkammaren gå inåt i klädkammaren för att få lite mindre dörrproblem.R Rooolle skrev:
Jag tror det blir ändå sämre att hänga om de andra två dörrarna. Kanske bättre om man flyttar badrumsdörren lite neråt.
Skjutdörrar må vara praktiska i vissa avseenden men min erfarenhet är att de inte dämpar ljud lika bra som vanliga dörrar.
Jag tror att det står i branschreglerna att det inte får finnas fönster i duschen.
Möjligt att det finns bra och dåliga skjutdörrar men dom jag upplevt från typ 90 talet var att dom var mest ett insynsskydd och inte dämpade oljud alls.P PappasHammare skrev:
Vi har en skjutdörr till ett sovrum, det är en vanlig innerdörr i skjutdörrkasett, eftersom vi har isolering i innerväggarna så hörs det liite skillnad tack vare att det saknas isolering i den delen dörren går in i.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 135 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 135 inlägg
Jag har aldrig upplevt att det är ljudproblem med skjutdörrar.
Allt beror på hur många skivor man har i väggen. En enkel 12mm gips på vardera sidan så förstår jag att man kan uppleva ljud.
Men idag så har man ju osb+gips och sen kan man sätta en 8mm mdf på insidan av kassetten då man bygger vägg med 70mm reglar och en innedörr är 40mm.
Sen man man fundera på om 'plumset' på toaletten är så farligt. I TS fall så är det ju en toa/bad som är enskild. Dvs bara ett par som har access.
Allt beror på hur många skivor man har i väggen. En enkel 12mm gips på vardera sidan så förstår jag att man kan uppleva ljud.
Men idag så har man ju osb+gips och sen kan man sätta en 8mm mdf på insidan av kassetten då man bygger vägg med 70mm reglar och en innedörr är 40mm.
Sen man man fundera på om 'plumset' på toaletten är så farligt. I TS fall så är det ju en toa/bad som är enskild. Dvs bara ett par som har access.
Jag föredrar inte skjutdörrar eftersom jag tycker att vanliga dörrar är mycket lättare att öppna.
Men för att lösa dörrproblemet kommer jag dock att använda en skjutdörr till badrummet.
När det gäller garderobsdörren är jag fortfarande osäker. Jag vill inte att den ska öppnas inåt eftersom utrymmet redan är begränsat, och en inåtgående dörr skulle ta upp för mycket plats. Eftersom man ändå aldrig skulle gå in och stänga dörren efter sig, skulle jag istället föredra att den öppnas utåt.
Men för att lösa dörrproblemet kommer jag dock att använda en skjutdörr till badrummet.
När det gäller garderobsdörren är jag fortfarande osäker. Jag vill inte att den ska öppnas inåt eftersom utrymmet redan är begränsat, och en inåtgående dörr skulle ta upp för mycket plats. Eftersom man ändå aldrig skulle gå in och stänga dörren efter sig, skulle jag istället föredra att den öppnas utåt.
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 379 inlägg
helt klart lite knepigt med 3 dörrar så nära. skjutdörrar har helt klart en del plus och en del minus. de låter även mer när man öppnar, iallafall en del konstruktioner, så beror kanske lite på livssituationen med. smyger en upp 5.30 och den andra vill sova ett par timmar till?
hur ofta har ni gäster eller barn som är uppe innen eller efter er. annars kan man ju fundera på skjutdörr även till sovrummet.
ska du ens ha dörr in till den lilla walk in closet så borde den hängas på höger sida och öppnas utåt istället. då kan du lämna dörren helt öppen när man springer ut o in utan att den är i vägen.
samma tanke med dörren till badrummet, nu måste man runda den för att komma in när den är öppen. med den planlösningen hade jag nog öppnat den inåt till höger. känns som det är mycket golvyta i badrummet, mer än i sovrummet.
badrummet, ang fönster o dusch håller jag med om. jag hade nog hellre haft en WC där, handfaten flyttar du ner, till där WC var och dusch blir i övre vänstra hörnet. men beror såklart på behov och hur allt ser ut idag.
hur ofta har ni gäster eller barn som är uppe innen eller efter er. annars kan man ju fundera på skjutdörr även till sovrummet.
ska du ens ha dörr in till den lilla walk in closet så borde den hängas på höger sida och öppnas utåt istället. då kan du lämna dörren helt öppen när man springer ut o in utan att den är i vägen.
samma tanke med dörren till badrummet, nu måste man runda den för att komma in när den är öppen. med den planlösningen hade jag nog öppnat den inåt till höger. känns som det är mycket golvyta i badrummet, mer än i sovrummet.
badrummet, ang fönster o dusch håller jag med om. jag hade nog hellre haft en WC där, handfaten flyttar du ner, till där WC var och dusch blir i övre vänstra hörnet. men beror såklart på behov och hur allt ser ut idag.
Skulle det vara möjligt att vända håll på dörren till sovrummet så den går utåt och hänga om gångjärnen på andra sidan? Jag vet att det vanliga är att sovrumsdörrar går inåt….R Rooolle skrev:Jag föredrar inte skjutdörrar eftersom jag tycker att vanliga dörrar är mycket lättare att öppna.
Jag har funderat på det också, men det skulle kännas märkligt eftersom gästrummet öppnas inåt. Därför vill jag hålla det enhetligt på båda sidor av korridoren.F fsn skrev:
Jag tänker också på att jag vill ha möjlighet för att sätta upp en tavla och belysning på väggen i korridoren, så om dörren öppnas utåt vill jag undvika risken att den slår i.
Smart tänkt med garderobsdörren, helt rätt! Den bör öppnas utåt med gångjärn på höger sida, eftersom man troligtvis kommer röra sig mycket mellan garderoben och badrummet.P Peter_Bromma skrev:helt klart lite knepigt med 3 dörrar så nära. skjutdörrar har helt klart en del plus och en del minus. de låter även mer när man öppnar, iallafall en del konstruktioner, så beror kanske lite på livssituationen med. smyger en upp 5.30 och den andra vill sova ett par timmar till?
När det gäller badrumsdörren är det nog bäst att öppna den inåt, men av säkerhetsskäl är det vanligt att ha dörren utåt. Detta eftersom många olyckor traditionellt sker i badrum, och en utåtgående dörr gör det enklare att få access vid behov. Därför har vi valt att ha det såhär, men man kanske inte måste gå efter det?
Vi har testat alla möjliga lösningar, för jag ville inte ha duschen vid fönstret, men för att få plats med både en stort dusch och dubbelhandfat, access via sovrum men inte där TV ska sitta, samtidigt som vi uppfyller kraven enligt PBL, finns det tyvärr inga andra alternativ.
Jag har lagt till en bänk i duschen för att skapa mer avstånd till fönstret. Dessutom kan jag sätta in en vattentät rullgardin som används när man duschar, om det skulle visa sig att vatten stänker på fönstret.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: