Byggahus.se

Behöver hjälp att begripa, skitjobbig pump!

1. P
    Medlem Nivå 5
    Hej!

I mitt hus har det sedan vi flyttade in funnits en pump under diskhon. Den ser ut så här.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    FullSizeRender (4).jpg

Den här pumpen är i vägen, den luktar APA, den är ful, den för oväsen och måste rengöras, jag har renoverat den för en tusenlapp. När vi gör om köket ska den bort.

Nu har den lagt av och jag måste åka till en reparatör. Men frågan som jag funderar på är om pumpen behövs? Vad är den bra för?

Jag försöker förklara hur det ser ut hos mig.

FullSizeRender.jpg

Det vita röret längst till vänster är avloppet som går mot stammen, Det gråa röret bredvid är avlopp från diskho och diskmaskin,

Det vita avloppsröret går ner i det gråa avloppsröret längst till höger på ovan bild.

Nästa bild visar hur det ser ut under.

FullSizeRender (3).jpg

Avloppet på ovan bild är cirka 50 cm innan det går ner under trägolvet.

Från att det försvinner ner under golvet är det sedan cirka 4 meter till stamman i huset.

Min uppfattning är att denna lutning (4 meterssträckan) var för liten, därför behövs denna pump, men jag är inte säker på det.

Jag prövade att ta trädgårdsslangen och spruta vatten in i röret längst till vänster i första bilden och skickade därefter en spanare för att höra om det rinner i stammen i källare och det gör det. Det är heller inte så att vattnet stiger tillbaka till där jag sprutar in vattnet.

Någon rör kunnig som kan ge mig lite bra råd?

1. Varför finns pumpen där? Vad har den för funktion?
    2. Törs jag koppla på avloppet utan pumpen? Vad kan hända?

Stort tack på förhand!

Peter

2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Pumpen är ju till för att pumpa upp vattnet till en högre anslutning. Tex en våning upp i huset.

Ditt avlopp är ju under skåpet! Jag skulle ansluta som du tänkt dig och prova!

Fungerar det med slangen så ser jag inte varför det inte skulle fungera som vanligt?!

3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det verkar vara en idiotkonstruktion, där finns ju bra fall som det är utan pump!

http://www.saniflo.se/professionellt-bruk/sfa-produktsortiment/sanivite-silence-rsk-5886508

4. P
    Medlem Nivå 5
    Tack för svar. Har nu tagit bort pumpen och grävt ner den på frostfritt djup, vilket får illustrera vad jag tyckte om den.

Det fungerar utmärkt utan.

Peter

• Laddar…
  5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    :D (y) :D