Byggahus.se

Behöver hjälp ang "snett" bygge

1. B
    Medlem Nivå 3
    Hej alla

Behöver snabbt svar på följande:

Är en cm "lutning" på 2 m på en takstol inom felmarginalen??...har anlitat en entreprenör och ena takstolen lutar så mycket

2. pinebar
    Medlem Nivå 11
    2 meter!!! Menar du cm eller mm kanske?
    Skulle inte tro att 2 meter är OK.

3. B
    Medlem Nivå 3
    Jag menar 1 cm på 2m.........

4. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Det låter också ganska mycket. Jag kan inte reglerna, men i en ganska nylig tråd så tror jag att det var typ 5 mm på en normalhög vägg för väggar. Det borde väl vara i samma storleksordning för takstolar minst, så i så fall är det ju lite mycket.

5. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Hur lång är takstolen ???
    Hur går det med strävorna och hanbjälken ??? Ju längre takstol ju större blir problemet enligt min mening..,..
    är det dessutom i samma rum som man ser lutningen så kan det ju vara störande...

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nu vet jag inte om det är hela takstolen som lutar eller endast överram alt underram. Om det är endast en stol eller alla, jag vet inte heller om det ska bli golv där...
    Men i vilket fall som helst är det olyckligt om underramens överkant är olika mellan de olika takstolarna, det blir nämligen väldigt mycket merjobb att lägga golv där. Man kommer behöva sala på extra material och hyvla ner på andra ställen. Det blir många extra arbetstimmar.

Och då pratar vi skillnader på omkring 2-5 mm när detta problem börjar bli påtagligt.

7. B
    Medlem Nivå 3
    Tack för era svar/kommentarer

Får förtydliga lite mer. Har bara satt passet på undersidan av takstolen. Den är 4,80 lång och det ska bara på innertak. Går säkert att få det rakt men blir ett merjobb för mig. Jag har beställt färdigt utanpå och sedan ska jag göra insidan. Ska inte vara någonting ovanpå, bara oisolerad "vind"...
    Alla takstoar lutar inte...

8. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Om det är en auktoriserad firma, så ska du såklart be att dom ordnar det , det ska inte behöva accepteras så mycket snett,,, Hade det varit en hemmapulare så hade det väl varit godtagbart, men fackmän ska kunna sitt jobb...
    Reklamera... Dom kan höja med domkrafter och skruvstämp i efterhand, om dom nu fått på svallet med...