Hej!

Har bott i huset ett bra tag nu och kommer under kommande år dels att skaffa en elbil samt även bygga en pool.

Detta kommer såklart att ställa krav på eldragningen och vilka uttag som finns tillgängliga. Se nedan skiss:

Skiss över elinstallation för hus, garage och pool med anmärkningar om befintlig och planerad kabeldragning samt säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har idag inga stora förbrukare mer än en Nibe frånluftsvärmepump. Garaget har endast några vägguttag och belysning, likaså friggeboden.

Nu behöver vi två nya trefasinstallationer, en för laddbox till elbil och en annan för poolvärmepumpen (luxlama 3fas). Frågan är lite hur stora förändringar man behöver göra i befintlig installation för att det ska hålla. Jag förmodar att kabeldragningen räcker gott och väl, men hur är det med huvudsäkringarna och befintlig uppsäkring? Går det att förbättra installationen på något sätt?

Vill inte leva på marginalen utan det ska finnas tillräckligt för att t.ex. poolvärmepumpen ska kunna snurra på medans elbilen laddas med bra kräm.

Badtunnan kommer vi förmodligen att skaffa i framtiden, en kabel lades där i samband med att altanen byggdes. Den är indragen i fasadskåpet men inte inkopplad.

Tack på förhand/S

Billaddaren och poolpumpen drar tillsammans 26 A.
Om de går samtidigt så räcker inte huvudsäkringen, de 10 A som avsäkrar kabeln och kabeln till garaget.
Lösningen kan vara att spärra poolpumpen medan bilen laddas.
10A avsäkringen räcker inte för billaddaren,sedan kanske kabeln till garaget inte kan säkras upp till 16 A pga utlösningsvillkoret.

protte

Varför inte välja en enfas poolpump som drar lite effekt? Kolla på speck eco PRO. Kostar ca 8k i Tyskland. En underbar pump.

• Gilla
A.Lindvall
  • Laddar…
För elbilen så laddar du ca 1 mil per timme per fas på 10A.

3fas 10A= 3mil
1fas 16A = 1.5mil

Så fundera på vad du behöver köra per dygn och hur snabbt du vill kunna ladda.
Laddar du under natten från 00- 06. Då har du på 1fas 10A fått i minst 6 mil

Måste du ha laddbox i garaget så skulle nog jag uppgradera installationen mellan hus och garage direkt. Då behöver du ju inte fundera på vad allting drar och inte.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
För laddboxar krävs en egen gruppledning, helst direkt ifrån mätarskåpet. Det ger valmöjlighet för hur man vill prioritera då strömtransformatorer för effekt då kan placeras i mätarskåpet eller annan valfri plats.

Men är det så att inga stora förbrukare finns i huset, att det "får plats" på den 20 A säkring ni har, då räcker den befintliga ledningen till garaget under förutsättning att den kan säkras upp till 16 A (man ställer sig ju frågan varför det inte redan är gjort). Där kan ni då prioritera mellan elbilsladdning eller pool, inte båda samtidigt.

Tack för alla svaren!

1) Varför ingen enfaspump? Hmm ställde frågan här för nåt år sen och fick då rådet att absolut köpa en trefaspump då den var snällare mot eldragningen, jämnare belastning etc. Vi behöver en 12 kW-pump pga värmebehovet. Tror inte det är fel med trefas.

2) Vi kan ju styra poolvärmepumpen med appen så att den inte kör precis vid laddning, och den box vi tänkt köpa ska ha inbyggd effektbegränsning så inte säkringarna ryker.

3) Jag vet inte varför det endast är 6A i garaget, det gjordes för längesen.

Så om jag fattat det hela rätt

- Vi säkrar upp 3xa10A i garaget för värmepumpen
- Laddboxen borde väl även den kunna ha 3x10A i garaget, det borde räcka för våra behov.
- Matning från huset 3x16A
- Den dagen vi skaffar badtunna, sätt upp 3x10a i fasadskåpet och ev öka huvudsäkringen till 25A.

Rätt uppfattat?

/S

På det stora hela är det en väg framåt under rådande omständigheter.

• Gilla
steve5432
  • Laddar…
L largab skrev:
Varför inte välja en enfas poolpump som drar lite effekt? Kolla på speck eco PRO. Kostar ca 8k i Tyskland. En underbar pump.
Ursäkta, jag läste slarvigt poolpump. Missade ”värme” däremellan, vilket gör skillnad

L largab skrev:
Ursäkta, jag läste slarvigt poolpump. Missade ”värme” däremellan, vilket gör skillnad
Ingen fara. Det verkar dock vara vanligast med enfas poolvärmepumpar av någon anledning.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
På det stora hela är det en väg framåt under rådande omständigheter.
Ja huset är ju inte direkt gammalt (15 år) så man vill ju göra det så bra som möjligt. Då förstår jag i alla fall att det går att göra denna komplettering av anläggningen utan allt för stora kostnader, samt att man kan bromsa elektrikern om nu denne skulle få "högtflytande planer" på att göra om för mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.