Byggahus.se

Behörighetsfråga -JFB-installation

1. 3
    Husspekulant Nivå 6
    Om jag skulle ha BB1 och vill sätta in JFB i ett hus så får jag ju inte montera in en för hela huset själv. Men: Kan jag på laglig väg, sätta upp en massa olika JFB efter säkringarna (en i varje grupp)?

2. F
    Medlem Nivå 7
    Betala du istället en behörig som kan sätta in den så det ser normalt ut. Garanterar att hans timlön är billigare än 15 JFB eller vad du nu kan behöva...

3. G
    Medlem Nivå 3
    Du får endast sätta dit portabla JFB, en i varje uttag.

4. W
    Medlem Nivå 2
    Ja, precis, med BB1 har man inte mer behörighet än en annan Svensson att utföra installationer hemma och hos kompisar. Måste jobba under en annan som har AB.

5. A
    Medlem Nivå 6
    Joo, med BB1 får man göra en hel del. Men man får inte pilla i centralen.

6. E
    Medlem Nivå 12
    okej, berätta gärna lite mer.

7. W
    Medlem Nivå 2
    Okey, har nu läst på lite mer om behörigheter. Är lite av en djungel det där alltså. Inte ens i skolan fick man riktigt klara besked på vad som gällde.

Men om man nu skulle ha BB1, kan man då starta en egen elfirma som bara utför elarbeten som innefattar BB1?

8. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Nu är det inte helt klart uttryckt men dokumentet från elsäkerhetsverket rörande detta säger en del...
    http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.60a759a611147b1cd6180004172/1996_2.pdf

Personligen så anar jag att de med det regelverket avser en mycket begränsad behörighet där man just kan flytta ledningar, förlänga ledningar etc typ som som om man flyttar en vägg men detta utan att utöka installationen.

Elsäkerhetsverket vill antagligen att all utökning och ändring av installationer skall ske av dem med tillräcklig behörighet dvs ABL men att flytta lite saker kan ske även med BB1. Att utöka med enstaka uttag lär _troligen_ inte påverka anläggningens dimensionering och Elsäkerhetsverket har _troligen_ även förhoppningen att de med BB1 i de fall som sådana utökningar påverkar anläggningens eller gruppledarens dimensionering skall lämna över till någon med högre behörighet.

Nu är detta givetvis mina tolkningar men det skulle förvåna mig mycket om de med ABL säger emot mig här.

Att börja diskutera sådant som hur man med en BB1 löser problem som definitivt ligger utanför ens behörighetsområde ser jag som att man kanske skall börja fundera på vad man pysslar med.

/Kent

9. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Personligen vill jag bara se den "elfirman" som enbart kan åta sig att flytta befintliga uttag och kanske sätta upp ett uttag till *S*
    Risken för eventuella gråzoner lär vara rätt stor.

Bara den grejen att förklara för kunder att man är bara _lite_ elektriker skulle verkligen vara mer än kul att se *LER*

/Kent

10. pefo
    Medlem Nivå 10
    Faktum är att tex en vitvarubutik som erbjuder installation av spisar, tvättmaskiner osv måste ha en minst BB1 behörig anställd som ansvarar för detta arbete.

Att därmot enbart erbjuda de tjänster som BB1 tillåter är nog ingen bra affärsidé. Men en behörighet nånstans mellan ABL och BBx som tillåter enklare elarbeten hos kund, sådana där småjobb som 'riktiga elektriker' inte har tid med kanske skulle vara nåt!? (duckar) :D

11. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Är det inte BB2 som gäller där? Dvs losskoppling och inkoppling av apparat emot befintlig kopplingsdosa?
    Rätta mig om jag har fel.

Den sista meningen är vansinnig som jag ser det för det är inte alls säkert att saker blir så jäkla enkla. Men visst sätt dig och skriv ner _EXAKT_ vad en sådan begränsad elektriker skall göra och inte göra så skall jag bli nyfiken. Ta gärna med bedömningen om huruvida befintlig installation är såpass säker så den klarar av den man skall göra med sina "enkla jobb".

/Kent

12. pefo
    Medlem Nivå 10
    BB1 eller BB2, orkade inte kolla vilken som var minimum. Så du kan mycket väl ha rätt.

Sista meningen var mer sarkasm än allvarligt menad. Mer en känga åt alla de elektriker som inte tycker att det är 'lönsamt' med småjobb. Eller ska ha 2.500:- för att sätta upp ett extra uttag och ändå inte kommer på bokad tid när kunden har tagit ledigt från jobbet. Så någon lista blir det inte. Ingen idé att piska en död häst...

13. E
    Medlem Nivå 1
    Vad jag vet så gäller BB2 för alla arbeten utanför gruppcentralen, alltså t ex utökning av vägguttag på samma grupp etc.
    BB1 täcker samma område som BB2 fast att man även får arbeta i centralen.

MEN, för att kunna få ut en BB1-behörighet så krävs det ju inte bara den teoretiska biten, utan den praktiska också (två veckor tror jag det är), och med tanke på vad det kostar att ta ut ett behörighetsbevis är det nog billigare att låta en elfirma göra jobbet...

(Nykomling här på forumet förresten :)

14. pefo
    Medlem Nivå 10
    Välkommen!

I central får man inte arbeta med mindre än ABL-behörighet. BB2 krävs för det som du beskriver för BB1. BB2 innebär att man endast i princip får koppla i och ur fast anslutna apparate och liknande.

15. 3
    Husspekulant Nivå 6
    Varifrån har du fått dessa "fakta"? Jag fick helt andra, då jag letade på ESV:s hemsida...