Byggahus.se
nzsc
FÅR en privatperson utan auktorisation göra följande:

- spåra för elledningar
- placera och dra tomrör/flexslang
- placera och dra elkablar i tomrör/flexslang
- placera och dra färdigdragna elledningar, d.v.s. fördragen flexslang

Spåra i t.ex. betongvägg är mig veterligen inte behörighetskrävande. Men de övriga frågorna är jag osäker på och vill gärna få svar på dessa.

Observera FÅR och inte KAN! Kan och kan väl de flesta göra, men får och får är ju en annan femma :)

Spåra är väl OK, men det övriga är inte OK. Det står ungefär så här, att allt som ska ingå i en elinstallation är "behörighetskrävande".

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du får påbörja en sjuhelsikes ljudanläggning med högtalare i varje tak och små kontrollpaneler innanför varje dörr. När du har dragit alla tomrör och satt alla dosor så ångrar du dig och ber en elektriker dra el i dom istället.

• Gilla
Needas och 1 till
  • Laddar…
Frågan var väl inte hur man kan "kringgå" reglerna utan vad som reglerna säger.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
nzsc
Tack för svaren killar. Men jag tänkte på en grej faktiskt. Jag förstår att inkoppling av elledningar till bl.a. elcentral, uttag, strömställare, m.m. är behörighetskrävande.

Men varför är även dragningen det?
Tänker mest på att man skulle lika gärna kunna få spåra, regla upp, dra flexrör och kablar till varje dosa, montera dessa, för att sedan en elektriker kommer och sköter själva inkopplingen och kontrollerar att t.ex. alla dimensioner på kablar, m.m. stämmer överens med lagar och regler ju. På så sätt sparar man in elektrikerns tid. Naturligtvis stänger man inte till taket, väggar och annat innan elektrikern kontrollerat allting och gett klartecken. :thinking:

Jag tror att det till stor del handlar om gränsdragningsproblem. Det är ju även så att innan man drar sina ledningar måste man veta varför man ska använda just den tråd som man drar SAMT man måste även veta exakt hur man ska koppla (det går ju inte att dra lite trådar på måfå och sedan lösa kopplingen). Jag har vid något tillfälle kommit till hus där ägaren börjat dra sina ledningar själv och halvväg in i jobbet upptäckt att han kört fast. Jag kan garantera att det hade varit billigare att ta dit en yrkesman från start och allt blivit rätt från första stund. Det har tagit kanske dubbelt så lång tid att rätta och göra om än om man fått börja från noll. Rör och tråddragning i en villa är knappast någon stor del i bygget, mellan en och tre dagar, så några större besparingar kan man inte göra.
Men ta ett snack med din elektriker och kom sams om vad och hur du ska göra så tror jag säkert att han låter dig hjälpa till.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Ett av dom stora problemen är att amatörer köper det billigaste delarna t.ex. rör som är så tunnväggia att man kan platta ihop dom mellan tumme o pekfinger. Dom är omöjliga att dra kabel i då dom är som dragspel.

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
tommib
Njae..... Varför skulle man nödvändigtvis göra det? Om man frågar någon som kan bättre, vilket är rätt smart att göra innan man ger sig på sånt här, så får man veta att det är bättre med riktiga grejer.

Men ja, jag har också dragit några grejer med hornbachs billiga slang för länge sedan. Det gör jag inte om. Nu är det PM Flex eller pipelife hela vägen.

Jag tror som elmont att det handlar om en gränsdragningsproblematik samt att man har ärvt regler från förr där även dragningen var knepig (som i knoppledning och porslinsisolatorer genom reglar). Den andra aspekten, att man måste veta hur allt ska hänga ihop, är inte ett säkerhetsmässigt problem på samma sätt men ett desto större praktiskt. Anläggningen måste planeras innan man spårar minsta centimeter, annars får man göra backjobb.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
nzsc
Helt riktigt. Naturligtvis är det ju så att det inte handlar om att bara dra trådar med billigt skit från Jula, Biltema, m.m. Jag är känd för att vara millimetermannen som planerar i ett år för att slutföra projektet på en månad. :geek:

Men helt klart är det kvalitetsmaterial från Hager, Schneider, PM Flex, Draka, NKT, m.fl. som det handlar om i mitt fall.

Nu är det ju så att elektrikern sköter precis allting hos mig, förutom spårning/fräsning så de som är någorlunda nojjiga över mitt inlägg kan pusta ut. Men det var bara en tanke som slog mig.

Jag skulle aldrig vilja ta på mig ansvaret med elen och göra allting på egen hand. Men under övervakning och inspektion av en behörig elektriker kan jag säga att jag känner mig tillräckligt skarp för att kunna dra ledningarna själv och låta elektrikern sammankoppla allting efter att denne gett sitt godkännande och kontrollerat allting. :p

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Sedan kan man ju fråga sig varför du inte kopplar själv också? Att koppla ihop trådarna är ju betydligt enklare än att dra dom, för som sagt det är när dom dras man måste veta hur det ska kopplas, Sedan är det ju bara att skala och vrida ihop dom, för "kopplingen" löste du ju när du drog tråden

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
tommib
Precis. Att koppla i en vettig toppklämma, t.ex. Wago 773 eller 221 är väldigt enkelt. Det finns verkligen ingen anledning att skippa den delen om man gör det andra. Vilken tåt som ska kopplas med vilken är betydligt svårare (men fortfarande inte särskilt svårt) och det har man bestämt när man drog dem, eller egentligen redan när man började planera installationen.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Hade jag byggt nytt i dag hade jag använt fördragen 5-ledare i rör. 18kr/m. Då behöver man inte tänka, planera, rita i förväg.
Då har man alltid med sig 2st. tändtrådar och kan lätt skapa det smarta hemmet. T.Ex. eluttag med separata brunnar den ena är vanlig med Fas Nolla Jord, den andra används till miljöbelysning styrd av ett astrour i en Plejd.
Jag har frågat flera tillverkare varför det inte finns fördragna rör med tändtråd! Alltså med färgerna Brun/Blå/GulGrön / Orange / Vit

tommib
För att efterfrågan troligen är alldeles för liten.

Med ditt sätt att dra kommer du slösa ledare i en stor mängd fall och ha för få/mellan fel punkter i en stor del fall. Troligen är det inte meningsfullt.

Själv föredrar jag att planera elinstallationen efter hur jag vill ha det. Jag tycker att det är rätt kul att fundera och rita, det är oftast inte så svårt heller. De allra flesta elinstallationer är påfallande okomplicerade.

Visst, plejd med sitt inbyggda astrour har poänger men för att bygga det kompletta smarta hemmet skulle jag använda beprövad teknik som KNX. Detta är i stort sett endast meningsfullt i nybygge.

För att svara på TS ursprungliga fråga så är rätt svar att vi inte kan veta hur lagen ska tolkas utan att det finns ett prejudicerande rättsfall. Vilket det (så vitt jag vet) inte finns för att dra rör i vägg.

Jag kan tolka lagen som jag vill precis lika bra som nån intresseförening. Det betyder inte att det är rätt.

Dvs alla som svarar ja eller nej på vad man får göra, utan att det har stöd i rättspraxis, gissar bara.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Leif i Skåne, det finns ju fördragen 7-ledare så den kan du ju använda, men tänk på att man ska dra ur dom trådar som inte används. Man demonterar ju även alla ledningar som inte används vit tex renoveringar/ombyggnationer.
Nefrums, nu tror jag att du bara gissar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.