Behörighet el:

11k läst  17 svar

1. H
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Vad får en vanlig "hemmarpular-nisse" göra vad gäller elarbeten?

Vad är det för skillnad på allmän- och begränsad elbehörighet?....eller finns det nya begrepp vad gäller behörighet?

trevlig helg på er!

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
  3. K
    Medlem Nivå 5
    Vilken behörighet är det som en vanlig elektriker har, är det BB2?

4. S
    Medlem Nivå 6
    Vad jag vet så tar dom flesta elektriker inte ut någon behörighet alls.

5. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Om man med en "vanlig" elektriker avser någon som man bör anlita för de flesta elektriska arbeten i sitt hus så är det någon med ABL. En med begränsad har just begränsad behörighet och om man skulle överföra det till bilar så enligt min tolkning...

Med ABH så jobbar man med tyngre fordon
    Med ABL så utför man alla reparationer på personbilar och lättare fordon och får släcka tvåor
    Med BB1 så får man lov att utföra mindre reparationer men får inte släcka tvåor
    Med BB2 så får man endast utföra service
    Med BB3 så får man byta bromsvätska mm

Mer rätt är dock...
    ABH Alla förekommande arbeten på anläggningar > 1000V
    ABL Alla förekommande arbeten på anläggningar < 1000V
    BB1 Utökning av befintlig gruppledare
    BB2 In och urkoppling av fast ansluten utrustning
    BB3 För begränsade arbeten enligt Elsäkerhetsverkets belut.

/Kent

6. B
    Medlem Nivå 2
    Alltså vad elektrikern i sig har för behörighet är oväsentligt eftersom han/hon jobbar på sitt företags behörighet,
    Vanligast är ju att det finns en på företaget som har allmän behörighet medan elektriker ofta har en begränsad behörighet . Mao så får en elektriker med begränsad behörighet också jobba med "tyngre fordon" bara hans företag har Abh behörighet.

7. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Dock så gäller behörigheten alltid...
    ...medan det med att jobba under behörighet enbart gäller vid arbeten som ett företag står för.

Det kanske inte är så himla dumt att veta vad man skall anlita för några vid sidan om.

/Kent

8. E
    Medlem · Nivå 21
    Bygga, det är ovanligt att det är mer än en som har behörighet på en elinstallationsfirma, det skulle bara kunna ställa till en massa juridiska problem angående ansvarsfrågan. Däremot är det inte ovanligt att den behörige delegerar sin behörighet någon/några på företaget.

9. B
    Medlem Nivå 2
    Det är det jag menar när jag skriver att det oftast bara är en på företaget som har Allmän behörighet, jag vet att de som är berättigade till begränsad behörighet inte brukar plocka ut den iochmed att de inte har någon användning för den då de jobbar på den ab behöriges behörighet.

10. B
    Medlem Nivå 2
    I stort sett så "delegerar" man väl sin behörighet till alla som arbetar på firman utan behörighet då det bara krävs en behörig på varje företag.

11. E
    Medlem · Nivå 21
    Delegeringen skall vara skriftlig och normalt får man inte ha flera behörigheter på elföreta, undantagna är stora företag där man kan ha helt skilda "filialer". Hur många av dom anställda som har den formella möjligheten att få behörighet är därför helt ointressant.

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Fast nog måste väl en som har en AB-behörighet få arbeta på en elfirma där t.ex. ägaren står för företagets behörighet.
    Jag menar, man blir väl knappast utestängd från möjligheten att lönearbeta bara för att man tagit ut en behörighet !?

13. E
    Medlem · Nivå 21
    I dom fallen blir den anställdes behörighet "vilande" och han arbetar på firmans behörighet

14. B
    Medlem Nivå 2
    Men det är ju samma sak då får man ju vara fler på ett företag med behörighet tycker det verkar som om du krånglar till det i onödan.

Om en anställd elektriker på ett företag pluggar för behörighet och sedan plockar ut den så är det ju inte ens säkert att ledningen/chefen/den som står för firmans behörighet, har någon aning om det...

Vad menar du med att delegera sin behörighet till någon annan? Man kan väl inte delegera bort något som man själv har studerat till men den andre inte har och mao inte besitter den teoretiska kunskapen som krävs för att stå som den med a-behörighet på företaget.

Att de andra på företaget jobbar under en A-behörig är ju en annan sak.

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag tror att det i ett elföretag endast får finnas en "aktiv" behörighet. Dvs allt arbete måste ske av denna person eller av denne delegerat arbete.
    Detta får alltså som sidoeffekt att även om en montör råkar ha t.ex. ABL-behörighet är det ändå hans chef (eller den som har "firmans behörighet") som tar ansvaret för de fel som montören ställer till med.

Jag har som förstått att det ligger till på detta vis, men jag är inte säker. Men jag tycker att elmont's inlägg tyder på samma sak.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: