Byggahus.se

Behörighet/Certifiering

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag tänkte anlita hantverkare för att renovera mitt badrum och just nu letar jag upp firmor som har olika behörigheter/certifieringar. Så jag tittar på om de har BKR, GVK, eller Säker Vatten.

Jag har två frågor:

1. Ingen firma jag hittar verkar ha alla tre certifieringar. Räcker det med två av dessa? Och i så fall, vilka? Går några in i varandra?

2. Finns det någon annan behörighet/certifiering jag bör kolla upp?

Tack på förhand!

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 19
    BKR för kakel, GVK för matta och säker vatten för rördragningar

3. G
    Medlem Nivå 1
    Tack! Och förlåt för att jag var otydlig med hur jag vill renovera badrummet.

Blir nog kakel tror jag. Så jag kör som BKR och Säker vatten som krav.

4. R
    Ingenjör & spadjon · Nivå 18
    Skall någon el ändras på måste de ha auktorisation för el.

5. G
    Medlem Nivå 1
    Aha! Jag är nöjd med elen som den är, men måste man installera det igen ifall man vill helrenovera badrummet vad gäller ytskikt och tätskikt?

Jag kollade upp nu på Elsäkerhetsverkets webbsida och har uppdaterat min lista över firmor efter att ha tittat där. Två av firmorna har både BBV, Säker vatten och är registrerade för lågspänning bostad på Elsäkerhetsverket!

6. R
    Medlem · Nivå 12
    BKR för plattsättaren han behöver inte säker vatten för det har rörmokaren. Väldigt ovanligt någon har alla och oftast inte relevant. Som Johannes skrev.

7. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 19
    El behövs bara om det dras om något. Byta uttag får man göra själv.

• Laddar…
  8. R
    Ingenjör & spadjon · Nivå 18
    Skall inget ändras eller kompletteras med behövs ingen auktorisation. Skall det läggas värmegolv behövs auktorisation.