Snart dags att fixa bjälklaget till nya snickeriet och plötsligt inser jag att jag är vilse. I instruktionerna jag fått står inget mer om bjälklaget än hur det ska kapas, skruvas, fästas och liknande. Inte ett ord om eventuell ytbehandling. Resten av bygget kommer antingen målat eller med instruktion om hur det ska behandlas.

Trähus på plintar där träfasaden inte täcker hela bjälklaget, utan lämnar kanske 15 cm synligt som både kan, och lär bli, utsatt för vädrets destruktivitet. Lämna obehandlat, bygga egen ugn och tryckimpregnera med kreosot, eller kanske något däremellan?

K
Linolja och se till att luft kan cirkulera, dvs inte dikt ann mark. Har vi på friggeboden och har lirat i bra många år. Annars klä in det med panel?

• Gilla
Hep
  • Laddar…
A
Alltid skydda bjälklaget med att gå ned med panelen så att den täcks..
Det är en gammal skitide som används av vissa få att bjälklaget ligger utsatt för väder och vind..

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag vet att det är en dålig design och det är delvis mitt eget fel. Det är ett tillval att få panelen att täcka bjälklaget och jag märke inte det förrän det var försent.

Bjälklaget kommer vara minst 25 cm ovanför väldränerad mark.

Var tror expertisen om bryggsmörja/roslagsmahogny som alternativ till linolja? Jag vet att den skyddar bra, luktar gott och finns med pigmentering som skulle göra att bjälklaget inte syns lika mycket. Fast om det är bättre eller sämre än ren linolja har jag ingen aning om.

Jag skulle klätt in bjälklaget med plåt eller kanske minerit

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle klätt in bjälklaget med plåt eller kanske minerit
Aldrig hört om minerit, men efter lite googlande ser det ju ut som ett bra alternativ. Med bara 8 mm kommer ju fortfarande panelen att vara tydligt utanför. Blir några tusen för hela bjälklaget och det är i sammanhanget nästan gratis. Spik, skruv, kardborre, bostik häftmassa, eller hur sätter man dit den?

Hep Hep skrev:
Aldrig hört om minerit, men efter lite googlande ser det ju ut som ett bra alternativ. Med bara 8 mm kommer ju fortfarande panelen att vara tydligt utanför. Blir några tusen för hela bjälklaget och det är i sammanhanget nästan gratis. Spik, skruv, kardborre, bostik häftmassa, eller hur sätter man dit den?
Om minerit ändå känns dyrbart skulle man kunna tänka sig en remsa av byggmax cementbaserade trossbottenskiva som beklädnad av bjälklagskanten.

Oavsett om man väljer plåt eller nån annan skiva föreslår jag att den skruvas med montageskruv, om man vill kan man ju sala ut med brädbitar så skivan kommer ut en liten bit från bjälklaget och närmare panelen om man tycker det är snyggt.

Blir nog bara bra om panelen är en bit utanför skivan. Vi har tre gamla hus med stenfot och träpanel, så även om jag aldrig kommer kunna lura någon att tro att mitt nybygge är från 1700-talet, så kommer det passa in rätt bra tror jag.

Apropå vad som är dyrt så har den här skivan en siffra mindre i priset på googles förhandstitt, än på Bauhaus sida. Svårsåld tror jag:
https://www.bauhaus.se/fibercements...MIzPWJ-tWPjQMVFBCiAx2CpAoFEAQYBSABEgIHyvD_BwE

A
Det är 10st skivor i priset om 4990kr så ca 500kr skivan..

• Produktannons för köp av 10 skivor till priset 4990 kr, med hemleverans och frakt från 149 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rejäl skrev:
Det är 10st skivor i priset om 4990kr så ca 500kr skivan..
Aha, jag missade att det var tio stycken, men det förklarar ju priset. Man kan inte ha tur varje gång man läser...

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
ClasseClas
När jag lösvirkesbyggde friggeboden så valde jag synligt bjälklag för att bättre matcha kantbalken på huset. Jag grundade och målade med fasadfärg 2 ggr med en kulör som skulle likna kantbalkens färg.
Synligt bjälklag på friggebod med gul fasad och grå kantbalk, intill stenlagd uppfart och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta var 2006 och jag har ännu inte behövt måla om sedan dess. Ett alternativ att fundera på.
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/enkelboden/#

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Funkar inte en offerbräda eller -regel med en plåtvinkel över? Tryckt virke, tjära och/eller färg efter egen smak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.