Behandling av bänkskiva till köksö

411 läst  11 svar

1. G
    Medlem · Nivå 4
    Hej alla

Förslag på behandling på bänkskiva till köksö mottages med varm hand.

Bänkskivan är grannens gamla köksbord som jag räddat från tippen.
    Okänt träslag. Stämplat "Made in Malaysia" på undersidan. Väldigt tungt.

Bifogar bilder på skivan.
    20171008_155334.jpg 20171008_155319.jpg

2. Johan Gunverth
    Medlem · Nivå 15
    Med största sannolikhet gummiträ. Fungerar som bokträ. Vilken träolja som helst fungerar.

Glimmer gillar
  3. G
    Medlem · Nivå 4
    Toppen!

Rekommenderar du någon speciell?

4. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 3
    Jag har kört Osmos hårdvaxolja på min bänk i tvättstugan som är i limträ av ek. Den är som ny efter 2 år trots en del vattenspill och blöta kläder som legat på den. Dock kanske inte samma slitage som i ett kök. Blev själv rekommenderad oljan då den skulle vara bra och måste säga att jag är nöjd.

5. -RB-
    Renoverare · Nivå 12
    Vi har precis behandlat en bänkskiva i ek med Osmos hårdvaxolja. Jag rekommenderar också den.
    Vi har flera års erfarenhet av hårdvaxoljan på ett köksbord som det kladdades mycket på när barnen var mindre. Det torkades av flera gånger dagligen och det har fungerat utmärkt.

6. G
    Medlem · Nivå 4
    Kört OSMO hårdvax på en testbit.
    20171012_173703.jpg 20171012_173652.jpg

Har precis tagit på ett lager till för att se hur det blir då.

7. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 3
    Precis, och mer än två lager ska det inte vara säger min färghandlare. Det blir för hårt då och risken är att det krackelerar.

Glimmer gillar
  8. Ola C
    Medlem · Nivå 17
    Aldrig hört talas om, jag har lagt tre och ibland fyra lager på ex bordsskivor, inte tillstymmelse till krackelering.

9. -RB-
    Renoverare · Nivå 12
    Jag lägger också som regel 3 eller 4 lager. Har aldrig varit med om det krackelerar.

10. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 3
    Ok. Jag har bara lagt två lager på inrådan av min färghandlare som vanligtvis vet vad de pratar om. Jag har inget övrigt att gå på. Uppenbarligen fungerar fler lager då?

11. Shakula
    Husspekulant Nivå 6
    De kanske är vana vid personer som lägger på ett rejält lager med pensel? Du skall lägga på ett tunt lager och sedan torka av det som är överflödigt.

12. Daniel_N
    Moderator · Nivå 17

Ja, det går bra med många lager. Har aldrig varit med om krackelering, inte ens när byggarna har varit inblandade och strukit på som en polyuretanlack. Men du får gärna fråga din handlare om mer info, förutsättningar etc, man kan alltid lära sig ngt nytt.

Fulkemisten gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: