Håller på att fixa till vår trappa till övervåningen. Vi ska vitmåla allt utom själva trappstegen. Därför har vi nu slipat bort ca 98% av all gammal ful lack från trappstegen. Det som återstår är ca 2% med småfläckar/skador där lacken (eller om det är gammal fernissa??) ligger i gropar.
Det verkar omöjligt att få bort allt.

Vad ska vi nu behandla trappstegen med????
Vi vill gärna se trästrukturen men ändå få dem något mörkare (typ ekfärg).
Funderar på Osmos hårdvaxolja. Erfarenheter???

Tack på förhand.

Hej,
vi har osmos hårdvax på köksgolvet, (furuplank) och där tycker jag det fungerar utmärkt, vattenavvisande och skön yta. Ytan blir dock lite hal, speciellt i början och jag skulle därför tveka att ha det i en trappa. Vi ska göra iordning vår trappa till hösten, nu lackad, och tänker då måla sättsteg och sidor men ha planstegen trärena, som ni. Jag tänkte nog olja det trärena för att inte få en så hal känsla som lack och hårdvaxoljan ger. Jag vill ha det ljust, men våra grannar som ville ha en mörkare nyans, mer mot ek betsade sin trappa innan oljningen, kanske kan vara något?
Är ganska avundsjuk på att ni redan är förbi slipa-hela-trappan-momentet, var det väldigt jobbigt?

Tack för tipsen.
Vi är inte riktigt förbi momentet slipa hela trappan. Bäst var faktiskt att använda en skrapa (för t.ex fasader). Nu är det flera småområden som måste fixas. Det är nerbuktningar i lacken...
Enligt min man som besökt färgaffären kan man tydligen blanda in mikroskopiskt små "sandkorn" i oljan och därmed få det mindre halt. Vet dock inte om det funkar på osmooljan eftersom den ska man ju polera lite.
Det blir nog några svängar till ner till färgaffären innan vi bestämt oss.

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.