Byggahus.se

Behandla slipad trätrappa

1. BiFuel
    Medlem · Jönköpings län · 2 362 inlägg

BiFuel

Medlem
    Är helt allergisk mot lackade trappor sedan jag i tonåren halkade och bröt benet i just en sådan. Multipel fraktur hela våren och sommaren på kryckor, jo jag tackar.

Vi har även i vårt hus en lackad trappa men med tanke på småbarn och mor-/farföräldrar på besök har vi satt halktejp på stegen. Inte snyggt men effektivt. Ibland måste funktion gå före form.

2. Henrik Enkel
    Medlem · Amsterdam · 137 inlägg

Henrik Enkel

Medlem
    Osmos hårdvaxolja har jag upplevt som väldigt hal. Lägger man en trasmatta på ett sådant golv är halkrisken stor!

3. P
    Medlem · Stockholm · 193 inlägg

Pära

Medlem
    Hade Osmos hårdvaxolja i hela lägenheten - håller helt med. Jobbigt halt första året, blir dock bättre med tiden (dvs. om man låter bli att underhållsvaxa...).

Har en nyslipad trätrappa som ska behandlas inom kort. Funderar på "ultramatt" lack (glans 5-10) på golven och möjligen samma i trappan. Nån som vet nåt om halkigheten med sån?

4. Henrik Enkel
    Medlem · Amsterdam · 137 inlägg

Henrik Enkel

Medlem
    Jag har ekparkett med en matt hårdvaxolja som heter Monocoat eller liknade, inte lika hal, men kan inte jämföra med lack eller annat. Ska slipa en trapp, och kommer att använda denna, och hoppas på bra resultat. Dock är den brant, så det är redan infrästa gummi-halkskydd.

5. T
    Medlem · 846 inlägg

TorpSara

Medlem
    Undvik allt med pigment om du inte vill slipa om hela klabbet om tio år. Slistråken slits ju inte samtidigt som resten av trappen. Om du vill behålla patinan och tonen så skura med såpa bara. Den där är så gammal och nött att du har en fin yta på något år bara. Och du slipper 1) gulning/mörkning 2) halka.

• Laddar…
  6. P
    Medlem · Stockholm · 193 inlägg

Pära

Medlem
    Bona naturale är ett bra alternativ om man vill slippa halka. Eller ultramatt/supermatt lack.

7. TheJesper
    Medlem · 126 inlägg

TheJesper

Medlem
    Hur blev resultatet? Och hur har det hållit så här 7 år senare : ) Kanske har du en bild?

Jag har en tjockmålad, vit trappa i ett sekelskifteshus som skall slipas ner. Det tar en vecka säger hantverkaren, och då vill det ju till att man lägger en fin behandling sedan på trät.

Golven har jag återställt till orginalplankkgolv av furu med vitpigmenterat lut och vitpigmenterad vaxolja. Om det uppstår slitage på dem finns ju såpa med vitpigment dessutom.

Hantverkaren ryggade tillbaks lite när jag sa att man kanske kunde ha samma behandling i trappan, vet inte riktigt varför, ska fråga när jag träffar honom. Och jag vill ju inte ha en lackad, megahal trappa, det kan ju förkorta livet avsevärt.

Kanske någon väldigt matt och sträv lack... Som @Pära sa, Bona Naturale kanske vore nått...

Har iaf några dagar på mig att bestämma mig...

8. H
    Medlem · Gävle · 42 inlägg

H-by

Medlem
    Hej
    Ser ut så här efter 7 år rengör med faxe golvsåpa.
    Med vänlig hälsning, Olle

9. TheJesper
    Medlem · 126 inlägg

TheJesper

Medlem
    Det ser kanonfint ut. Körde själv med Herdins vitpigmenterade golvolja och vitpigmenterade golvlut. Så här blev resultatet efter sju dagar...

• Laddar…
  10. H

H-by

Medlem
    Bra jobbat!
    Mycket fint

• Laddar…
  11. S
    Husägare · Stockholm · 23 inlägg

Stekpanna

Husägare
    Tjusigt! Är på väg att behandla min (snart) färdigslipade trappa. Vad använde du i slutändan, är det bara såpat eller vaxade du? Med vänlig hälsning, Hanna

12. H

H-by

Medlem
    Hej
    Tack!
    Jag vaxade först ett lager. Sedan har jag bara underhållit med faxe oljevård och vit golvsåpa.
    Med vänlig hälsning, Olle

13. S
    Husägare · Stockholm · 23 inlägg

Stekpanna

Husägare
    Tack för svar! Hur ofta kräver det underhåll?

14. S
    Medlem · 5 inlägg

Silverhav

Medlem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.