Gokväll!

Ja ska lägga nya golv i två rum som vi hade tänkt att såpabehandla för att de ska se "gamla" ut..

Men ja har funderat på att behandla dem med järnvitirol för att fejka känslan lite så att vi inte måste vänta i hundra år innan de händer nått :)

Är det någon som har gjort de? Skulle ni möjligtvis kunna lägga upp nån bild så ja kunde få se hur resultatet blir? Och i såfall hur de är blandat?

Är det någon som har behandlat golven med nått annat för att de ska se gammalt ut?

Tacksam för svar :)

Vilken effekt vill du uppnå?
Gamla golv har oftast en patina och slät yta, järnvirtiol gör dem "gröna" i början och jag tror inte att det funkar alls innomhus.
Vill du ha bra furugolv är ett sätt att lägga golvet, köra lut och sedan på med en vitpigmenterad olja som du bonar in med maskin. Sedan såpar du golven vid rengörning och du får en patina inom ett år. Och golven gular inte.

Järnvitriol är ju klassat som hälsovådligt, så jag skulle nog undvika att använda det inomhus.

Ja har läst i nån byggnadsvårdsbok att de tyckte man skulle göra de.. men äre hälsovådligt kanske de inte är så smart..

Vill helst ha en gråaktig yta på golvet, typ som ett väldigt gammalt skurgolv.. Därför tyckte ja oxå järnvitirol verka bra eftersom de blir just gråaktigt..

Som sagts ovan tror jag järnvitriol endast ger en grön ton inomhus.

Golven blir gråa om man såpskurar med varmt vatten, har jag för mig. Kan vara olika på fur och gran. Någon?

Ah okey.. nä man vill ju inte ha ett grönt golv..

De skriver oxå att man kan ha på kaliumdikromat för att få en ljus silvergrå ton på golvet.. Är de nån som har provat de? Eller är de oxå hälsofarligt och grönt :)

Såpskurning med kallt vatten ger ljus, vackert silvergrå ton efter ett gäng skurningar. Speciellt om det är gran. Fur blir också vackert grå, men går lite mer åt gult. Varmt vatten ska man akta sig för, golven blir (relativ kallt vatten) mörka och brun-grå.

Dr_Jerkyll skrev:
Såpskurning med kallt vatten ger ljus, vackert silvergrå ton efter ett gäng skurningar. Speciellt om det är gran. Fur blir också vackert grå, men går lite mer åt gult.
Ah men de tar väl några år innan de blir vackert silvergrå?? Tänkte fuska mej fram lite :)

Men de verkar som att vi får såpa behandla de bara :) vi överlever nog..

Tack för svar!

Järnvitriolens konserverande egenskaper behöver du ju inte, det är verkligen en utomhusgrej.
Helt ofarligt och fullt kontrollerbart är att smutsa golvet med lera eller skura ut lättpigmenterat vatten i önskad kulör samt såpa, har gjort det på lagningar och de syns nästan inte alls.
Tvättas ur alltefter det åldras och smälter in verkar det som.

Redigerat:
BillyBragg skrev:
De skriver oxå att man kan ha på kaliumdikromat för att få en ljus silvergrå ton på golvet.. Är de nån som har provat de? Eller är de oxå hälsofarligt och grönt :)
Kaliumdikromat är giftigt, cancerframkallande, oxiderande och skadligt för miljön.När man arbetar med kaliumdikromat ska man ha skyddsutrustning som till exempel skyddsglasögon, skyddshandskar och förkläde.
wikipedia

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.