Byggahus.se

Behandla gammal golv i köksbärsträ?

1. G
    Medlem · 5 inlägg

GoldenShiva

Medlem
    Hej,
    vi tar nu bort platsmattan i ett rum i vårt nyköpta hus. Platsmattan visar sig inte ens vara fastklistrad utan pålagt på träplank. Ett utrymme mot dörren är mycket ljus, förmodligen har en matta legat där (?). Resten är i en mycket mörkare, vackert, orange-brunt färg. Det ser behandlat ut,men jag vet inte med vad.
    I ett annat rum är träet ljust och ser obehandlat ut. Kommer golvet att vara tåligt om jag oljar den några gånger per år eller måste man lackera?
    Det ligger en del smuts i de ca 1-4 mm breda mellanrummen mellan varje plank. Skadas inte träet av att jag försöker borsta bort det med såpa och vatten innan ytterligare behandling eller måste jag använda någon specialmedel för att tvätta golvet och mellanrummen (så långt det går)? Kan jag tvätta golvet med såpa i bägge rummen?
    Tacksam för svar :)

Redigerat 12 jul 2008 16:03
  2. G
    Medlem · 5 inlägg

GoldenShiva

Medlem
    Det kanske är ett riktigt gammalt trä som man lackat lite och fått så här mörkt?

Redigerat 12 jul 2008 16:04
  3. K
    Medlem · - · 432 inlägg

Karakorum

Medlem
    Kan det vara ett vanligt gran- eller furugolv med pigmenterad fernissa?

4. G
    Medlem · 5 inlägg

GoldenShiva

Medlem
    Ja, kanske det? Men hur har man fått till den här ljusa fläcken? Kan det vara så att den dustat upp i en liten dörrmatta? Förstår inte hur det kan vara en sådan skillnad.

5. K
    Medlem · - · 432 inlägg

Karakorum

Medlem
    Om det är en mer diffus fläck istf en rektangulär yta kan det vara slitage (ingen fernissa kvar mao). I hus med riktigt gamla, ej slipade golv, kan man tom se en grop i träet framför trösklar. Hur gammalt är huset?

6. G
    Medlem · 5 inlägg

GoldenShiva

Medlem
    Huset är byggt på 50-talet. Numera tror jag att det är vanlig plank som man lagt i alla rum, men som du säger är det kanske fernissan. Ursäkta, har aldrig haft hus förut. Ska jag fernissa om golvet för att jämna ut färgen (faran är nog att det blir lite ojämt) eller ska man slipa den och försöka ta bort fernissan? Vet inte ännu vad jag ska göra med planken i alla rum. De är fina men måste behandlas. Kanske lacka, eller olja eller vitlasera.....:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.