Byggahus.se

Behandla bänk av stockar

1. E
    Medlem · BD · 44 inlägg

erikje

Medlem
    Jag har kluvit en grov tall och gjort två bänkar av denna. Min fundering nu är huruvida jag bör behandla bänkarna och i sådana fall med vad? Bänkarna kommer stå utomhus under bar himmel året runt.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Dom kommer nog att spricka , till att börja med ta in dom under tak och regnskydda dom ett par år innan behandling , dom måste torka ur annars ruttnar dom vid behandling

3. J
    Medlem · Blekinge · 9 705 inlägg

justusandersson

Medlem
    Om träet är väldigt färskt bör det torka utomhus under tak innan behandling. Om det är en grov tallstock med mycket kärnved har den förutsättningar att hålla länge. Bästa behandlingen är mättning med rå linolja, som upprepas årligen.

4. E
    Medlem · BD · 44 inlägg

erikje

Medlem
    Det lät långdraget att låta dem torka ett par år.

Jag kan tillägga att de är gjorda av tall och att all bark är avtagen.

Min tanke är att enbart behandla sittytan, det bör underlätta för övriga delarna av stocken att andas.

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Men trät kommer torka ojämt och spricka , allra helst om du smörjer sitsen , den är halvrund och torkar lättare i ytterkant än i mitten oavsett , tror du ska låta dom torka 1 år iaf utan smörja
    utomhus för bästa resultat

6. J
    Medlem · Blekinge · 9 705 inlägg

justusandersson

Medlem
    Det finns ingen anledning att låta dem torka ett par år. Skall de stå utomhus behöver de inte vara snickeritorra. Jag skulle föreställa mig att 3 månader efter avverkning kan vara en lämplig torktid. Spricker gör de garanterat, men det är en del av charmen. Om du vill använda dem som om de vore inomhusmöbler kan du ta dem till någon som har en virkestork.

7. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 881 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Jag kan inte sånt här, men skulle man inte kunna behandla dem med trätjära?

Kanske inte så kul att sitta på med cheviotkostymen dock :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.