Byggahus.se
Hej.

Konverterade min oljepanna till pellets för 13 år sedan, och det har fungerat toppen.

Dock så finns det driftproblem med pellets, och ibland så strular det. Murphys lag gäller och det strular i princip alltid när jag är utomlands på tjänsteresa. Är jag hemma så funkar det oftast bra, men antar för att jag går och pillar på sakerna.

Tänkte installera en värmepatron som min fru enkelt kan slå på om det jäklas.

Problemet är att min panna har ingen 2" anslutning för värmepatron.

Nu finns det en pryl från värmebaronen som gör att man kan koppla en elpatron "brevid" pannan. Den lösningen kräver dock cirkulationspump och enligt mig en mer komplicerad installation.

Därför så skulle jag vilja koppla in Värmebaronens K-060 som den heter direkt på radiatorledningen, efter cirkulationspumpen. Blir en smidigare och framför allt billigare lösning.

Finns det någon anledning att tro att det inte skulle funka att göra så?

• 1.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D diy1 skrev:
Hej.

Konverterade min oljepanna till pellets för 13 år sedan, och det har fungerat toppen.

Dock så finns det driftproblem med pellets, och ibland så strular det. Murphys lag gäller och det strular i princip alltid när jag är utomlands på tjänsteresa. Är jag hemma så funkar det oftast bra, men antar för att jag går och pillar på sakerna.

Tänkte installera en värmepatron som min fru enkelt kan slå på om det jäklas.

Problemet är att min panna har ingen 2" anslutning för värmepatron.

Nu finns det en pryl från värmebaronen som gör att man kan koppla en elpatron "brevid" pannan. Den lösningen kräver dock cirkulationspump och enligt mig en mer komplicerad installation.

Därför så skulle jag vilja koppla in Värmebaronens K-060 som den heter direkt på radiatorledningen, efter cirkulationspumpen. Blir en smidigare och framför allt billigare lösning.

Finns det någon anledning att tro att det inte skulle funka att göra så?
Självklart funkar det.Låt termostaten på elpatronen stå på 10 gr lägre temp än pelletspannan så slipper frugan tassa upp på natten och slå på den.

J
Får du VV från pelletsen så kan det bli lite svalt på VV om patronen sitter på utgående värmerör och bara värmer för huset

Jo det fungerar.
Jag hade en liknande variant i mitt förra hus, en elkassett inkopplad bredvid pannan/acktankarna före shunten tillsammans med ett par ventiler man fick ställa om för att köra el.

Att hålla pannan varm för att göra varmvatten är förknippat med stora förluster.I detta fall är det primära att huset hålls drägligt varmt tills pelletsbrännaren kommer igång igen och då sitter baronen bäst på tilloppet. Sommartid är det betydligt fördelaktigare att få varmvattnet från en el-beredare istället för från pannan.Även om den skulle bränna pellets.

J
Helst då före shunten om det går , då kan pannan sättas på en temp som överstiger vad som behövs

Tack för alla svar, det set ju ljust ut.

Jag har två varmvattenberedare, en i pelletspannan och en elektrisk. De är seriekopplade, så utloppet på pelletspannans vvb går till inloppet på den elektriska. Jag gjorde så för att om pelletsen lägger av mitt i natten så kan man ändå ta sin morgondusch. Så för varmvattnets skull så är jag inte orolig.

Sommartid så är pelletspannan helt avstängd och vi gör bara varmvatten med el, mer ekonomiskt och mindre meck med pellets.

Jag tolkar era svar som att jag ska montera K-060 på returledningen och inte som jag hade tänkt efter shuntventilen på matningen till radiatorerna. Varför är det en bättre lösning?

För att slippa massa onödig elräkning så kommer starten av elpatronen att vara manuell. Fryser min fru så går hon ner i pannrummet och vrider om en brytare. Finns ingen anledning att mata på med el om jag är hemma.

Vad är det som ska styra el-kassetten? En rums-termostat mitt i huset? Behövs en kontaktor och lite el-grejer.

D diy1 skrev:
Tack för alla svar, det set ju ljust ut.

Jag har två varmvattenberedare, en i pelletspannan och en elektrisk. De är seriekopplade, så utloppet på pelletspannans vvb går till inloppet på den elektriska. Jag gjorde så för att om pelletsen lägger av mitt i natten så kan man ändå ta sin morgondusch. Så för varmvattnets skull så är jag inte orolig.

Sommartid så är pelletspannan helt avstängd och vi gör bara varmvatten med el, mer ekonomiskt och mindre meck med pellets.

Jag tolkar era svar som att jag ska montera K-060 på returledningen och inte som jag hade tänkt efter shuntventilen på matningen till radiatorerna. Varför är det en bättre lösning?

För att slippa massa onödig elräkning så kommer starten av elpatronen att vara manuell. Fryser min fru så går hon ner i pannrummet och vrider om en brytare. Finns ingen anledning att mata på med el om jag är hemma.
Elpatronens termostat känner av vattentemperaturen runt den och funkar pelletspannan så kan inte elpatronen gå till. När pannan strejkar ,sjunker temperaturen i tilloppsröret och elpatronen går till .Enklare än så kan det inte vara och det funkar även när ni reser bort. En varm panna med öppen förbindelse till skorsten har förluster på 1-1½ kW genom isolering o rökgång. Sitter då elkassetten före pannan har elpatronen bara 4½-5 kw som tillförs huset. Manuell avstängning av K-60 räcker att göra när eldningssäsongen är över om det inte ingår i ett motionsfrämjande syfte.

E exerg skrev:
En varm panna med öppen förbindelse till skorsten har förluster på 1-1½ kW genom isolering o rökgång.
Så hur ska jag räkna.. Min brännare är på 5Kw.. Jag borde alltså klara mig med en elpatron som ger 3Kw?

D diy1 skrev:
Så hur ska jag räkna.. Min brännare är på 5Kw.. Jag borde alltså klara mig med en elpatron som ger 3Kw?
Brännare? du menar elpatronen? Nja, anta att du behöver 5 kW för att ha varmt i huset. Sitter då elpatronen på 5 kW så den värmer pannan först,så försvinner 1-1½ kW ut i skorsten och den värme som kommer fram till radiatorerna är bara 3½ kW. Om nu 5 kW skulle räcka att hålla huset varmt så är det svårt att få upp värmen i huset om inomhustemperaturen hunnit sjunka för mycket (tex genom att man sov då pelletspannan strejkar) vilket gör det än viktigt att elpatronen inte är avhängig utav manuell handpåläggning för att starta.

Åtminståne 6 kW.
Det är fö det största man kan starta i ett steg med hyfsat gott samvete. Jag hade tagit en 9 kW med flerstegstermostat.

Men en 6 kW med en enkel termostat blir enklast.

J
Patron ska helst sitta mellan pannan ut och shunten , då blir patronen i funktion exakt lika som pannan , EX shunten stänger patron blir varm , termostaten slår ifrån , shunten öppnar termostaten slår till och värmen kommer
Beror helt på var shunten sitter om det går att montera så

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Försöker att summera lite, jag är fortfarande lite förvirrad över vart patronen ska sitta. Får lite blandade besked.

Gjorde en bild.
elpatron.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelar med att ha elpatronen innan pannan (position 1)
- Pannans shunt kommer att låta överskottsvärme från elpatronen att värma upp pannan.
- Shunten gör att radiatorerna inte blir onödigt heta då den även styrs av värmekurva/utetemp

Nackdelar med att ha elpatronen innan pannan (position 1)
- Om huset blivit kallt så kommer det ta tid och gå åt mycket energi innan radiatorerna blir varma

Fördelar med att ha elpatronen efter pannan (position 2)
- Värmen från elpatronen går direkt ut på radiatorerna, ingen effekt går tillbaka till pannan så länge shunten står öppen.

Nackdelar med att ha elpatronen efter pannan (position 2)
- Värmekurvan sätts ur spel, radiatorerna kommer att vara hetare än nödvändigt.

Just nu så lutar det åt position 1 som favorit, just för att slippa sätta värmekurvan ur spel om elpatronen hoppar igång i september när det fortfarande är många plusgrader ute.

J
Det verkar som att shunten sitter inbyggd i pannan då , enligt din skiss .. h.ar lagt på lite extra på din skiss , lite enkelt bara
Var sitter cirkpumpen , onödigt med två st , sitter den i pannan så har du nog inget val än att sätta pannan före , sätts den efter så är det den termostaten som reglerar och då blir jojo på värmen i huset , den känner bara av vattentempen

• pannashunt.JPG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.