Har precis byggt altan med väggar runt och lite möbler till! Nästa fundering nu är hur detta kommer åldras och hur man tar hand om det på bästa sätt! Sett många som förespråkar såpa men som konsekvens att det grånar. Jag skulle vilja behålla värmen i färgen som är när den är ny. Några tips för detta? Dela gärna bilder på erat val!

• Nybyggd altan med trägolv och rödmålad vägg, inkluderar möbler och verktyg spridda över ytan, med himlen synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med träväggar, två stolar och ett litet bord, samt utsikt mot en trädgård.
    Skapa konto
Farstatjej90
Linolja?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Linolja?
Har du egen erfarenhet av detta, bilder på resultat, hur ofta det behöver göras etc? 😊

Är väl enklast att betsa golvet.
Ett exempel https://www.bauhaus.se/terrassolja-lasyr-jotun-butinox-2-7l
Terrassebeis är betydligt vanligare i vårt västra grannland.
Själv har jag strukit på en guldfärgad Butinox ”terassebeis” som jag köpte för 199kr för 10l för några år sedan. Blir en varm fin ton

• Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Är väl enklast att betsa golvet.
Ett exempel [länk]
Terrassebeis är betydligt vanligare i vårt västra grannland.
Själv har jag strukit på en guldfärgad Butinox ”terassebeis” som jag köpte för 199kr för 10l för några år sedan. Blir en varm fin ton
Intressant! Har du några bilder? 😊

L LP7 skrev:
Intressant! Har du några bilder? 😊
Inga från när det var nytt och fint.
Men nu i mörkret så ser det ut så här, ca. fem år (kommer inte ihåg när) efter att jag betsade.
Har inte gjort något alls med virket efter det då jag inte orkar hålla på med att tvätta och olja.
Kan så klart måla på lite bets på en tryckad bräda (har kvar några liter bets) och visa hur det blir när det är nytt. (Kunde ordnat det nu, men har målat källargolvet så jag kommer inte fram till färgen)
Men det har hållit sig väldigt bra utan krav på massa jobb
. Närbild av ett väderbitet trästaket med synliga ådror och kvistar, fem år efter första behandling med bets.
Skapa konto
Sliten trätrall med mörka skuggor efter fläckvis betsning, ca fem år efter behandling.
Skapa konto

• Gilla
LP7
  • Laddar…
Tog en ny bild i dagsljus.
Denna visar lite bättre den ursprungliga färgen och så är det hyfsat torrt.

Träpanel utomhus i dagsljus som visar den ursprungliga färgen, med torr och väderbiten yta.
Skapa konto

• Gilla
LP7
  • Laddar…
H
Linolje såpa finns med lite olika nyanser av.

• Gilla
LP7
  • Laddar…
A
L LP7 skrev:
Har precis byggt altan med väggar runt och lite möbler till! Nästa fundering nu är hur detta kommer åldras och hur man tar hand om det på bästa sätt! Sett många som förespråkar såpa men som konsekvens att det grånar. Jag skulle vilja behålla värmen i färgen som är när den är ny. Några tips för detta? Dela gärna bilder på erat val!
Detta är den vanligaste frågan jag vet ang trall. Trots mina 20år inom bygg med ett hundratal altaner så vet ej något vettigt.

Lösningar kommer och går för detta. Linoljesåpa är inne nu, jag säger inte emot, allt som återfettar träet är bra. Ren naturprodukt om du köper hög kvalitet.

Det viktigaste är att noga rengöra trallen varje år, ev lättare under säsongen. Där är en såpa jättebra.
--
Men för att svara på frågan :
Du kommer aldrig kunna behålla exakt rätt färgton och yta som det ser ut nu.
En bets kan såklart ge något åt det där hållet

---

Runt 2010-11 körde jag flera tryckta altaner med rengöring balsamterpentin och bryggsmörja(tjära) oppvärmd.
De ser ännu liknande ut och har endast såpats(av blandad kvalite) och tvättats med trallrent. Trots att de bytt ägare har denna procedur behållits.

OBS inget för tätbebyggda områden där lukt stör dig själv eller grannar första 20månaderna......

• Gilla
LP7
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.