Har precis byggt altan med väggar runt och lite möbler till! Nästa fundering nu är hur detta kommer åldras och hur man tar hand om det på bästa sätt! Sett många som förespråkar såpa men som konsekvens att det grånar. Jag skulle vilja behålla värmen i färgen som är när den är ny. Några tips för detta? Dela gärna bilder på erat val!
Produkter som diskuteras: "Linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Är väl enklast att betsa golvet.
Ett exempel https://www.bauhaus.se/terrassolja-lasyr-jotun-butinox-2-7l
Terrassebeis är betydligt vanligare i vårt västra grannland.
Själv har jag strukit på en guldfärgad Butinox ”terassebeis” som jag köpte för 199kr för 10l för några år sedan. Blir en varm fin ton
Ett exempel https://www.bauhaus.se/terrassolja-lasyr-jotun-butinox-2-7l
Terrassebeis är betydligt vanligare i vårt västra grannland.
Själv har jag strukit på en guldfärgad Butinox ”terassebeis” som jag köpte för 199kr för 10l för några år sedan. Blir en varm fin ton
Inga från när det var nytt och fint.L LP7 skrev:
Men nu i mörkret så ser det ut så här, ca. fem år (kommer inte ihåg när) efter att jag betsade.
Har inte gjort något alls med virket efter det då jag inte orkar hålla på med att tvätta och olja.
Kan så klart måla på lite bets på en tryckad bräda (har kvar några liter bets) och visa hur det blir när det är nytt. (Kunde ordnat det nu, men har målat källargolvet så jag kommer inte fram till färgen)
Men det har hållit sig väldigt bra utan krav på massa jobb
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Linolje såpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
436 kr inkl moms
Läs mer
Detta är den vanligaste frågan jag vet ang trall. Trots mina 20år inom bygg med ett hundratal altaner så vet ej något vettigt.L LP7 skrev:Har precis byggt altan med väggar runt och lite möbler till! Nästa fundering nu är hur detta kommer åldras och hur man tar hand om det på bästa sätt! Sett många som förespråkar såpa men som konsekvens att det grånar. Jag skulle vilja behålla värmen i färgen som är när den är ny. Några tips för detta? Dela gärna bilder på erat val!
Lösningar kommer och går för detta. Linoljesåpa är inne nu, jag säger inte emot, allt som återfettar träet är bra. Ren naturprodukt om du köper hög kvalitet.
Det viktigaste är att noga rengöra trallen varje år, ev lättare under säsongen. Där är en såpa jättebra.
--
Men för att svara på frågan :
Du kommer aldrig kunna behålla exakt rätt färgton och yta som det ser ut nu.
En bets kan såklart ge något åt det där hållet
---
Runt 2010-11 körde jag flera tryckta altaner med rengöring balsamterpentin och bryggsmörja(tjära) oppvärmd.
De ser ännu liknande ut och har endast såpats(av blandad kvalite) och tvättats med trallrent. Trots att de bytt ägare har denna procedur behållits.
OBS inget för tätbebyggda områden där lukt stör dig själv eller grannar första 20månaderna......
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tipps och råd värma kulvert
Värme allmänt -
Behålla gamla radiatorer? Renovering källare
Värme allmänt -
Materialval - lätt att värma upp/behålla värmen
Byggmaterial & Byggteknik -
Värma upp uppfarten hur många W per m2 för att värma och behålla barmark?
El -
Valnötsgolv - hur behålla den sköna bruna färgen?
Golv