Behålla värmen i ovanmarkspool

2k läst  41 svar

Nästa tråd i Pool
  1. A
    Medlem Nivå 3
    Tja!

Har en ovanmarkspool från Besttway Första poolen så har dålig koll..

Har funderat på att skaffa solvärmare, hur många bör jag ha? Gör 1 någon nytta? Någon som kan rekommendera något märke eller variant?

Poolskyddet som följde med, ska man ha det på alltid när man inte använder den eller ha det av dagtid och sätta på det på kvällar nätter? (tänker för att värma vattnet bäst samt försöka behålla värmen så mycket som möjligt.)

Ska jag köra pumpen alltid (förutom när vi badar)?

Tacksam för alla svar! =)

IMG_9700.JPG IMG_9701.JPG

2. P
    Medlem Nivå 6
    Skyddet som följer med är inte mkt att ha för värmens skull. Satsa på ett pooltäcke i bubbelplast som flyter ovanpå vattnet. Finns färdiga anpassade för storleken på poolen. Både från bestway och index. Vattnet ska bytas minst en gång per dygn genom filtret så du får kolla hur många liter/timmen pumpen klarar. Det brukar även finnas med en drifttstsbell i pump manualen iaf på intex.

3. A
    Medlem Nivå 3
    Tack för svaret! Men det skyddet jag har nu, bör det vara på eller av dagtid?
    Antar du menar att ett sånthär skydd är det jag bör satsa på annars? https://www.vidaxl.se/e/8718475839118/poolfilm-flytande-for-runda-pooler-blatt-o-455cm

Ska kolla manualen ang pumpen, om där är någon tabell.

4. P
    Medlem Nivå 6
    Nuvarande skydd hjälper bara för skräp. Ja helt rätt kolla bara så du får rätt diameter. Jag köpte på Toys ar us. Finns nog på flera fritidsbutiker. Intex är samma lika. Det flyter på vattenytan så man lägger ut/tar bort det själv.

5. P
    Medlem Nivå 6
  6. harry73
    Allvetare · Nivå 20
    @Ante89, du få gärna ge lite erfarenheter av din pool efter säsongen.
    Jag funderade länge över pool och skulle då helst någorlunda kunna simma lite längder, samt för lek till barnen såklart. Det blev aldrig av för att vi tror det blir mycket skräp i vattnet (många tallar på tomten) plus att det blir för dyrt.

Nu undrar jag lite, hur ofta är ni vuxna i poolen och vad gör ni då, och hur ofta är barnen i poolen och har de tillräckligt med utrymme och är det inte besvärligt att det är ovanmarkspool, där man bara kommer in på ett ställe.
    Vilken temperatur håller ni poolen? och tycker ni att det räcker?

Själv har jag känsla att om poolen är så stor att man kan röra sig aktivt i den, behövs ingen uppvärmning under sommarhalvåret. Alla badsjöar är ju ouppvärmda och får i alla fall 20 grader i vattnet. Men jag undrar lite vad dina (och andras) erfarenheter är

7. Peter2400
    Medlem · Nivå 16
    20 grader i en pool känns fruktansvärt kallt, den vanligaste temperaturen i svenska kommunala inomhusbassänger
    håller 27-28 grader, det känns inte särskilt varmt, men är ok om man rör på kroppen.
    Om man ska sitta still en längre stund, som vi gör i vår spapool så går vår gräns vid 34 grader.

• Laddar…
  8. fia_mstd
    Husägare · Nivå 10
    20 grader klarade vår ovanmarkspool på 20kubik flera somrar utan värme eller täcke. Tyckte inte det var för kallt att simma runt i. Sitta stilla som i ett SPA-bad gör man ju inte i en pool där finns ju för det första inga "sittplatser"

9. P
    Medlem Nivå 6
    Vi låg på 20-24grader utan uppvärmning om det är fint väder och det hjälpte mkt att lägga på solfolie över natten. Om det är mkt barr o löv så rekommenderar jag intex (skimmer) ytrenare funkar sjukt bra. Då la jag även veckoklor puckarna i den. Så slapp man den flytande doseraren. Ska man ha för simning så är den stora rektangulära intex poolen perfekt

• Laddar…
  10. L
    Medlem · Nivå 12
    Isolering! Isolering! Är AO
    Börja med att ställa poolen på 10cm frigolit!
    Försök hitta tjock böjlig Foamking isolering och täck alla sidor, samt flytande lock.
    Nu har ni snart en termos som inte förlorar energi.

Min pool minskar med 2˚ /dygn utan värmetillförsel! Jag har 100 mm frigolit på alla ytor och en uppvärmningskostnad på 5kr/ dygn året runt.

11. A
    Medlem Nivå 3
    Tack! Ska kolla runt lite!

Skulle du komplettera med någon solvärmare också? Likt denna: https://www.vidaxl.se/e/8718475992554/intex-solvarmematta-pvc-12-x-12-m-svart-28685

12. A
    Medlem Nivå 3
    Absolut!

Detta är själv vår första "riktiga" pool. Har inga barn.

• Laddar…
  13. P
    Medlem Nivå 6
    Nja funkar säker om det är sol ute men molnigt så får du inte mkt hjälp av en sån. Och det behövs nog ett gäng om du ska få någon effekt. Och då måste du upp i pumpstorlek. Det första jag skulle satsa på är en ny sandfilterpump. Slippa göra rent filter och få bra tryck i reningen. På min intex sandfilterpump skulle det gå 8 timmar/dag enl rekommendation i manualen för den volym i poolen och då får du inbyggd timer oxå.

14. L
    Medlem · Nivå 12
    Poolfilter, släng ut sanden och använd filterkuddar, det är mycket mindre motstånd mycket bra rening.
    https://www.pool-fritid.se/produkt/fibalon-poolfilter/

När jag i våras bytade filter efter två sesonger var det alldeles rent i dom nedre delarna förmodligen hade man kunnat köra i 3-4 sesonger med samma filter, jag upplever inget motstånd i filtret för pumpen.

15. A
    Medlem Nivå 3

Tack! Ska vattnets hela volym bara cirkulera igenom 1 gång/dag?`

Jag vet inte om jag letar dåligt.. men jag hittar inget sånt poolskydd som vi pratat om i rätt storlek? :O

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: