Byggahus.se

Behålla och beskära eller ta bort?

724 läst  11 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
  2. B
    Medlem · Nivå 18
    Välkommen till forumet!

Börja med att ta bort allt gräs och ogräs som växer den närmaste halvmetern från plantorna för som det är nu så tar det näring och vatten så att buskarna just inte får något. När det är gjort kan du gödsla dem och se till att de får lagom med vatten. Dock börjar det närma sig slutet på säsongen om du bor i norra delen av landet och då får man vara försiktig med gödningen. Kommande år kan du gödsla när buskarna börjar få blad och sen någon gång vid midsommar eller vad det står på påsen med gödsel. Jag föredrar hönsgödsel eftersom det är allsidigt.

I februari/mars/april, beroende på var i landet det är, kan du ta bort var fjärde gren nära marken för det stimulerar nybildningen av grenar långt ner och det upprepas sen under de följande tre åren. Det är då de grövsta grenarna du tar varje gång så efter fyra år ska inga av de nuvarande grenarna finnas kvar.

Något mer du undrar över?

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 1
    Tack snälla!

Jag ska börja med att rensa bort allt runt om redan i helgen sen får jag se hur det blir med gödslingen, bor i gränsen mellan zon 2 och 3 så det borde vara okej att gödsla. Vissas grenar ser helt döda ut så de borde jag kunna ta bort redan nu eller vad tror du? Jag ska följa dina råd och hoppas att buskarna tar sig med tiden!

4. P
    Medlem · Nivå 13
    Kan bidra med våra erfarenheter av schersmin (doft eller inte vet jag faktiskt inte, men den är mycket lik din). Vi har tre rejäla buskar i rad framför vår altan som tidigare ägare inte brytt sig så mycket om. Då jag tillhör kategorin husägare som tycker att växter ska hålla sig ifrån ytor där vi husägare ska vistas så ville jag mota buskarna från altandäcket. Detta gjordes genom att vi grävde upp de delar av schersminerna som var närmast däcket. Dessa plantor kapades ca 20 cm från markhöjd och planterades sedan vid sidan av de befintliga buskarna där det av någon anledning inte fanns några.

Vi gjorde detta för två år sedan, ungefär vid den här tiden på året, och de nya plantorna mår hur bra som helst. Förra sommaren blommade det inte vilket var väntat, men i år blommade de så glatt så.

Så här ser det ut precis nu:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2721.jpg

De till höger var bara typ tre pinnar på 20 cm per planta när de flyttades!

Som synes har den "nya" närmast de gamla inte växt lika kraftigt som de andra två (en av de nya buskarna syns inte i bilden), vilket jag tror beror på att de gamla har skuggat den.

Det jag har lärt mig av att ha trädgård i snart sex år är att visst är det bra med rekommendationer om hur och när man ska beskära...men de flesta växter har en otrolig livskraft och kan misshandlas ganska hårt utan att duka under. Visst, gör man på fel sätt/vid fel tidpunkt kanske resultatet inte bli optimalt, men det är faktiskt rätt svårt att döda växter.

Detta gjorde att vi gallrade ur de gamla buskarna igår (fel säsong) och kapade dem på höjden (fel metod). Anledningen var att vi ville få in mer ljus för de nya skotten/de flyttade plantorna samt för att höjden har börjat skugga solbäddarna på altanen.

Så mitt råd till dig Sussie blir att kapa ned dina buskar till 20 cm efter lövfällningen. Ni kommer missa blommor nästa år, men om två år kommer ni ha små kompakta buskar med mycket blad och blommor som ni kan börja om med och göra på "rätt sätt" framöver!
    :)

Observera dock att jag är total amatör och skriver bara efter egna erfarenheter. :geek:

• Laddar…
  5. B
    Medlem · Nivå 18
    Ja, då lär det ju vara ett bra tag tills buskarna ska förbereda sig för vintern och därmed ska det ju gå bra att gödsla.
    Döda grenar kan man alltid ta bort utan att det påverkar busken.

Kan också bero på att den närmaste nya får mindre vatten eftersom de gamla buskarna troligen har en hel del rötter kring den som tar hand om mycket vatten.

När man klipper av en gren nära jorden på vårvintern så stimulerar det busken att bilda nya grenar långt ner, men när man klipper så här års så går energin i större utsträckning till befintliga grenar.

Risken är att busken blir som en kvast, dvs. många nya grenar strax under klippstället nästa år. Om man inte gillar en buskes naturliga höjd är det bättre att byta ut den mot en lägre buske, man får en snyggare och blomvilligare buske om den inte behöver toppbeskäras ofta och det blir mindre jobb för en själv.

Man brukar säga att man ska vänta till vårvintern därför att nyklippta grenar lättare fryser sönder under vintern om det blir sträng kyla.

• Laddar…
  6. P
    Medlem · Nivå 13
    Vill bara dela med mig av ett riktigt bevis för växtkraften och livsviljan hos växter. För knappt en vecka sedan kapade vi ned en syrén totalt som stod och blockerade scherminen på motsatt sida från de nya små buskarna. Så här ser den ut idag:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2722.jpg

Allt det gröna är nytt! (Den lilla längst till höger är dock schersminen) Otroligt fascinerande tycker jag! :D Tanken vi hade var att bara gräva upp och slänga denna syrén...men nu börjar vi se oss om efter någon plats vi kan flytta den istället. Det tar emot lite att döda växter...men man kan ju heller inte spara allt. Speciellt om man inte har plats för det.

7. B
    Medlem · Nivå 18
    Fint!
    Om något av snitten är vågrätt så riskerar man att vatten blir stående på ytan och det gör det lättare för rötsvampar att få fäste och kan sen sprida sig ner i roten. Om det är något vågrätt snitt är det därför bra att såga det lite snett nu.

8. S
    Medlem Nivå 1

Tack för dina svar! Är total amatör jag med det är därför jag var tvungen att fråga innan jag eventuellt tog bort det lilla som fanns kvar. Ska göra ett försök att så småningom klippa ner delar helt och hoppas på det bästa :)

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 1
    Ser ut som att den kommer bli kanonfin! :)

10. P
    Medlem · Nivå 13
    I princip alla växter vi flyttat/kapat ned brutalt har tagit sig riktigt bra. Två vinbärsbuskar har vi inte hunnit med att hålla efter sen de flyttades och de ger massor av bär, och en rabarber tog sig rejält efter samma behandling. Tyvärr verkar den senare ha dukat under det här året (av någon anledning) efter att ha givit oss mycket smaskiga rabarberdesserter i några år.

Vi får se ifall vi hittar någon plats för syrénen. Om inte kommer den tyvärr slängas...:cry:

• Laddar…
  11. S
    Medlem Nivå 1
    Vad bra att buskarna tagit sig så bra efter klipp och flytt, hoppas att mina gör detsamma. Har rensat ut ordentligt runtom och det ser ut som att det kommer lite nytt nertill så jag håller tummarna till nästa år.
    Hoppas ni hittar en ny plats för syrénen, en av de finaste buskarna om du frågar mig :)

12. T
    Besserwisser · Nivå 9
    Doftschersmin gillar skugga, och tenderar att se rätt ynkliga ut om de får sol på sig.

Lite off topic har jag en mycket kluven inställning till doftschersmin. Den är fantastisk under den eller de veckor den blommar, men är verkligen bedrövlig resterande del av året. Den blir alltid "bar om fötterna", och hos oss får årsskotten svåra angrepp av bladlöss. När den etablerat sig vill den dessutom bli uppemot eller över fyra meter hög. Jag skulle avråda från att plantera den i en trädgård, det finns betydligt bättre och friskare buskar. T.ex. många syrénsorter!

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka