Byggahus.se

Behålla gammal gräsmatta + rulla ut gräs?

1. C
    Medlem · 3 inlägg

Cosmo89

Medlem
    Hej!

Vi har nyligen flyttat in i ett hus vars tomt tidigare var en skogstomt. Gamla ägaren har tagit bort ett 30-tal träd och stubbar, vilket nu resulterat i en leråker på större delen av baksidan där vi gärna vill anlägga ny gräsmatta. I samma veva har vi hyrt in en grävmaskinist som innan gräsläggning kommer jämna ut tomten då den sluttar något samt ta bort en del större stenar. På övriga delar av tomten så finns idag en helt ok gräsmatta, den ser inte ut att ha tagits om hand som den ska men det borde gå att åtgärda med lite gödning mm.

Nu till min fråga: Är det dumt, eller kommer det se konstigt ut, om vi väljer att rulla gräs där det i dag saknas och samtidigt behåller den lite illa åtgågna gräsmattan? Jag förstår att man får bäst resultat om man rullar gräs på hela tomten, men det känns lite onödigt att gräva upp en helt fungerande gräsmatta för att sedan rulla ut ny. En fördel med att behålla den gamla är ju dessutom att barnen åtminstone har en liten plätt att leka på medan den nya gräset får rota sig ordentligt.

Vi aspirerar inte på att få områdets snyggaste och jämnaste gräsmatta, men vill ju samtidigt få ett bra resultat när vi nu ändå tar in en grävare och kommer rulla gräs på åtminstone en större del av tomten.

2. topsiekret
    Medlem · 61 inlägg
    Jag tror inte det ser dumt ut! I mitt jobb när vi rullat gräs så har det gått bra att rulla nytt gräs och ”ansluta” till tidigare gräsmatta. Men det är nog smart som ni tänker att låta det nya gräset vila från barnlek. :)

3. C
    Medlem · 3 inlägg

Cosmo89

Medlem
    Tack för svar! Ja, allt bygger väl egentligen på vad det är för grässorter antar jag? Sedan kan det väl kanske bli lite jobb med att få skarvarna jämna. Men vi lutar ändå åt att behålla det gamla gräset som det är, och blir det inte snyggt så får vi väl i värsta fall riva upp det gamla gräset nästa år och rulla istället...

4. topsiekret
    Medlem · 61 inlägg
    Att skarva bör inte va för svårt, med en bra kniv eller liten handsåg. :) Bästa tiden är kanske inte nu dock, vi har lagt gräs under de kalla årstiderna. Det är kanske lättare i en hemträdgård, där du kan vattna och se till att gräset mår bra. Hoppas det går vägen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.