2 381 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Behålla eller ta bort golvsockel vid köksmontering?
Byggveteran
· Stockholm
· 338 inlägg
Gör du som jag föreslog med hjälp av en skicklig (normalbegåvad) snickare kommer du inte se ett skit. Som snickesnickarn skrev ovan, Ikeas frisidor är 620 mm breda, vet inte om det kan bli ett problem.
Att såga ut en täcksida efter konturen på sockeln, om det är det du menar, så går det absolut, men det kräver en del erfarenhet. Du behöver dessutom skarva täcksidan om du köper ikeas, deras standardmått blir annars för kort.L Liri liri skrev:Men om man tänker långsiktigt, hur realistiskt tror ni det är att någon i framtiden kommer bygga tillbaka lägenheten till 1 rum? Den är 1 rum idag och jag gör om den till 2 rum. Sedan att ha en djupare bänkskiva har säkert sina fördelar, men också viktigt att poängtera att detta blir ett kök + vardagsrum i en liten 2a, dvs begränsad yta.
Överlag verkar det som fler tycker att sockeln bör bevaras och att man anpassar köket efter det. Det enda som oroar mig då är ifall köksmonteringen kommer bli bra, samt att man kommer se ursågningen på täcksidan. Någon som har erfarenhet av att göra ursågningar på Ikeas täcksidor? Blir det bra?
Tack!!
Jag tycker att du ska bygga köket med utgångstanken att det ska stå kvar där. Då är det smidigaste, och det snyggaste, och billigaste, och minst platskrävande att kapa sockeln där skåpet hamnar. Det gör du enkelt med ett multiverktyg.
Och en sådan sockel går att återskapa på ett snicker i framtiden om nu nästa ägare promt vill flytta köket och återställa sockeln.
Lycka till!
Det här kan vara en lösning om man ska bevara det mesta av sockeln. Ha dock i åtanke att det blir mindre plats bakom skåpen för avlopp, vattenledningar, lådor osv. Ikeas kök är redan ganska trånga utrymmen för sådant utan en 3cm sockel baktill..D Daniel Barnaniel skrev:
Byggveteran
· Stockholm
· 338 inlägg
Tycker det borde bli mer plats? Panga upp en regel/ läkt i underkant av skåpen mot sockeln och justera ut överkant tills dom står i lod. Vill fö påstå att bänkskåp och lucka gör 610 mm djup, då funkar ju inte Ikeas frisidor om dom ska täcka hela luckan och du behöver putta ut skåpen 30 mm.S Snickesnickarn skrev:
L Liri liri skrev:Hej,
Jag ska montera upp ett Ikea kök i vad som idag enbart är ett vardagsrum. (Gör om 1 rum till 2 rum).
I vardagsrummet idag finns det en ganska hög golvsockel (som ”ska” vara original från 1910). Nu är frågan om den golvsockeln ska stå kvar och köket monteras mot golvsockeln. Golvsockeln kommer flytta ut köket ca 3 cm.
Eller ska man ta bort golvsockeln där köket kommer vara så att bänkskåpen går rakt mot vägg.
Vad är rätt sätt?
Bifogar bild på vardagsrummet idag där man ser golvsockeln, till höger om bilden kommer köket monteras upp.
Tack
Blev köket bra? Hur gjorde du med sockeln?D Daniel Barnaniel skrev:
Liknande trådar
-
Slänga sängen eller behålla den? - Asbest positiv resultat nära sängen
Miljö & Hälsa -
Behålla eller byta ut gammal pannplåt?
Fritidshus -
Nytt värmesystem, behålla gammal acktank eller ej?
Värme allmänt -
Altanbygge: behålla gamla infästningar eller ersätta med modernare bärlina?
Altan & Uteplats -
Byta till fjärrvärme eller behålla elpanna?
Fjärrvärme & Gas