Byggahus.se

Behålla eller ta bort golvsockel vid köksmontering?

1. L
    Medlem · 3 inlägg

Liri liri

Medlem
    Hej,

Jag ska montera upp ett Ikea kök i vad som idag enbart är ett vardagsrum. (Gör om 1 rum till 2 rum).

I vardagsrummet idag finns det en ganska hög golvsockel (som ”ska” vara original från 1910). Nu är frågan om den golvsockeln ska stå kvar och köket monteras mot golvsockeln. Golvsockeln kommer flytta ut köket ca 3 cm.

Eller ska man ta bort golvsockeln där köket kommer vara så att bänkskåpen går rakt mot vägg.

Vad är rätt sätt?

Bifogar bild på vardagsrummet idag där man ser golvsockeln, till höger om bilden kommer köket monteras upp.

Tack

2. M
    Medlem · Stockholm · 1 201 inlägg

Modig

Medlem
    Jag skulle utan tvekan bevara!

3. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 2 546 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Efterkommande kommer att vara glada om du räddar golvsockeln för framtiden. Åtminstone en bit så det syns vad det varit om någon vill återställa.

4. D
    Renoverare · Blekinge · 315 inlägg

DaDolly

Renoverare
    Ta inte bort den, jacka ur i stommarnas baksida så den hamnar inne i skåpet och montera sedan som vanligt.

5. P
    Medlem · Gävleborg · 1 178 inlägg

PatrikJo

Medlem
    Det kommer ju vara jättesvårt att jacka ur skåpen på ett vettigt sätt mot den sockeln.
    Jag går emot övriga skribenter, jag hade kapat sockeln. Däremot håller jag med om att den borde bevaras i så stor mån som möjligt. Kanske kan man lägga den överblivna biten under skåpen ifall någon vill återställa i framtiden?

6. D
    Byggveteran · Stockholm · 330 inlägg

Daniel Barnaniel

Byggveteran
    Ställa stommar utanför så den behålls och såga ett spår för frisidan som sockeln möter? Ett spår på ett par centimeter kan lagas om sockeln ska återställas.

7. D
    Renoverare · Blekinge · 315 inlägg

DaDolly

Renoverare
    Det är inte svårt , du kan ju ta ur mycket mer än det som behövs. Ifall ena kortsidan är synlig så får man lägga lite energi på kapet av den sista täcksidan .

8. L
    Medlem · 3 inlägg

Liri liri

Medlem
    Tack för alla era svar och hjälp! Fick höra från elektrikern som nu jobbar i lägenheten att de flesta snickare i dessa fall kapar bort sockeln där köket kommer monteras upp. Har jag förstått det rätt att ni menar på att man kan kapa av sockeln där köket kommer vara och sedan spara sockeln? (i t.ex. förråd)
    och att någon sedan ska kunna sätta tillbaka den om önskas utan problem? Hur döljer man då att den varit kapad, genom att måla över?

Tack!

9. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 499 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Så hade jag garanterat också gjort alla dagar i veckan om det varit mitt kök.
    Flytta fram köket 50mm och få glädje av en djupare bänkskiva till på köpet.
    Täcksidan som går bak och döljer att skåpen är framflyttade stjäler ju bara ett typ 16mm jack i sockeln.

De flesta hade nog gjort så av ren lathet och av att de inte bryr sig men nu är det ju din egen lägenhet och då brukar man tänka lite annorlunda.
    Att ta bort sockeln hel kan du i princip glömma eftersom de gamla socklarna brukar spricka då de är av massivt trä och oftast spikade med enorma spik och suttit i många år.

10. Keiller
    Husägare · T-län · 2 482 inlägg

Keiller

Husägare
    Så hade jag också gjort. Alltså behållit sockeln intakt och anpassat köket utifrån den.
    Kapar man även ur täcksidan så den följer profilen på sockeln behöver man inte göra någon åverkan på det gamla överhuvudtaget.

11. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 499 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Kan man så klart också göra men det blir oftast snyggare tvärtom tycker jag, men det är en smaksak. :)

12. S
    Bannad · 114 inlägg
    Du ska alltså flytta hela köket permanent?
    Då hade jag hade definitivt sågat ut sockeln där köksskåpen ska stå. Som någon föreslog så kan du ju ta ut de bitarna med försiktighet och lägga under köksskåpen. Underlättar om man i framtiden vill flytta tillbaka köket av någon anledning.
    Mvh

13. B
    Medlem · Huddinge · 174 inlägg

bearmaniac

Medlem
    Om du inte har jätteont om plats, så rekommenderar jag verkligen en lite djupare bänkskiva, oavsett sockel eller inte. Hade en 70-skiva i mitt förra kök, guld värt. Och ska du ändå ha en djupare bänkskiva kan du lika gärna behålla sockeln.

Om du funderar på att ta bort sockeln för att bevara till senare så gissar jag att du inte kommer att spara någon tid heller (jämfört med att sätta köket lite längre ut). Det tar längre tid att riva om man måste vara försiktig.

14. S
    Bannad · 114 inlägg
    Ha med i åtanke att om det är ett ikeakök och du ska använda ikeas täcksidor, så är jag ganska säker på att du kommer få skarva täcksidor om du väljer att ha köket tre cm ut från väggen. Du kommer säkerligen också få måttbeställa bänkskivan om den ska vara 3cm djupare än standardmåttet. Så glöm inte att kolla upp sånt och ha med i beräkningarna.
    Mvh

• Laddar…
  15. L
    Medlem · 3 inlägg

Liri liri

Medlem
    Men om man tänker långsiktigt, hur realistiskt tror ni det är att någon i framtiden kommer bygga tillbaka lägenheten till 1 rum? Den är 1 rum idag och jag gör om den till 2 rum. Sedan att ha en djupare bänkskiva har säkert sina fördelar, men också viktigt att poängtera att detta blir ett kök + vardagsrum i en liten 2a, dvs begränsad yta.

Överlag verkar det som fler tycker att sockeln bör bevaras och att man anpassar köket efter det. Det enda som oroar mig då är ifall köksmonteringen kommer bli bra, samt att man kommer se ursågningen på täcksidan. Någon som har erfarenhet av att göra ursågningar på Ikeas täcksidor? Blir det bra?

Tack!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.