Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Behålla eller plugga gammal ventilation i köket?

1. E
    Husägare · Kalmar · 166 inlägg

EPG

Husägare
    Jag håller på att bygga om mitt kök.
    Spisen kommer att hamna på ett helt annat ställe än var den stod tidigare och utsuget från fläkten kommer i framtiden att gå ut i en ledig kanal i murstocken.

Dock finns ju fortfarande den gamla imkanalen kvar på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210423_194623.jpg
    20210424_113557.jpg

Det jag undrar över är om det är vettigt att ha kvar denna genom att jag kapar röret lagom långt så att det hamnar precis över nya undertaket och så man sen kan sätta dit en ventiltallrik som i hobbyrummet (som också ska få en uppfräshning om nåt år).
    20210424_113517.jpg

Eller om detta bara kommer medföra att jag får onödigt kallras här under vintern och istället bara bör kapa av det och sätta ett blindlock före det att jag sätter undertaket?

Det jag kan tillägga är att den nya imkanalen tidigare tjänstgjorde som ventillation som den gamla i så fall kommer att göra och det ventillationsspjället var ju typ stängt för jämnan för att det drog ändå bara kallt där.

2. E

EPG

Husägare
    Fördelen med en ventiltallrik är ju att den går att stänga men frågan är om det snarare kommer bli att den kommer att vara stängd för jämnan?

3. E

EPG

Husägare
    Kom igen nu! :strong:

4. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 229 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Normalt har man bara en frånluft i kök. Om man tycker att det behövs ett flöde även när man inte lagar mat är det finnas fläktar med ett lågt flöde på lägsta nivån.

Edit: stavfel

Redigerat 27 apr 2021 18:24
  5. C
    Medlem · Närke · 373 inlägg

Cider

Medlem
    Det är en smaksak.
    Jag skulle ha kvar den med en tallriksventil. Faktum är att jag har en extra tilluftsventil i köket utöver själva köksfläkten. Jag vädrar lite ibland på nätterna när det är högsommarvärme. Då vill jag inte lämna köksfönstret på glänt medan jag sover. Inga tjuvar kan krypa in genom en tallriksventil.

Redigerat 27 apr 2021 18:04
  6. E

EPG

Husägare
    Ja i lägenheten jag hyrde för några år sen vet jag att de fanns en fläkt som satt bakom den ordinarie köksfläkten som var för ventillation.
    Jag hade nog aldrig refekterat över att den över huvud taget fanns om den inte hade börjat föra oväsen en dag så jag fick felanmäla den.

Jo det lär väl bli nåt sånt då.
    Läste nånstanns att bara plombera den med ett täcklock inte var bra för då kunde det samlas en massa kondens tydligen.

Är ju som sagt bara att stänga den under vintern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.