Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Man undrar ju vad din far gjort dig eftersom du utsätter hans minne för det här, men det är kanske en annan fråga för ett annat forum.
Nej det är en helt irrelevant fråga överhuvudtaget!

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
När du beställde begravningen från begravningsbyrån, hade du då redan bestämt att du inte skulle betala fakturan?

Man undrar ju vad din far gjort dig eftersom du utsätter hans minne för det här, men det är kanske en annan fråga för ett annat forum.
Ja, jag tänkte nog aldrig att behöva betala för begravningen personligen då det är dödsboet (den döde personens tillgångar) som ska täcka dessa kostnader.
Då min far dragit på sig stora skulder, dödsbo i konkurs osv. så räckte inte tillgångarna ens till att lösa de bolån som fanns kvar, än mindre att betala för begravningen.

Min far har inte gjort mig något ont, tvärtom, men indirekt ärver jag del av hans skulder nu.

• Gilla
Rolle314 och 1 till
  • Laddar…
Nej, du får betala för en tjänst du beställt.

• Gilla
adron
  • Laddar…
krille_krabba krille_krabba skrev:
Ja, jag tänkte nog aldrig att behöva betala för begravningen personligen då det är dödsboet (den döde personens tillgångar) som ska täcka dessa kostnader.
Då min far dragit på sig stora skulder, dödsbo i konkurs osv. så räckte inte tillgångarna ens till att lösa de bolån som fanns kvar, än mindre att betala för begravningen.

Min far har inte gjort mig något ont, tvärtom, men indirekt ärver jag del av hans skulder nu.
Ni dödsdelägare delar väl lika på kostnaden?

Jag har idag sökt en förlikning med begravningsbyrån, vilket i princip innebär att jag personligen betalar för allt, begravningskostnaden samt upplupna räntor, advokattid osv. Det är för mig inte värt att strida vidare med detta.

Att trådar spretar iväg olika riktning är oftast helt naturligt. Jag vill tacka flertalet av er för de konstruktiva råd och hjälp som jag fått av er i tråden!

• Gilla
HenrikHuslöse och 17 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, den täcker inte begravningen.
Det heter ju till o med begravningsavgift på skattsedeln för oss som gått ur kyrkan.

TRJBerg
Den s k begravningsavgiften vi betalar via skatten avser KYRKANS kostnader. Inte den avlidnes/dödsboets/anhörigas/begravningsbyråns kostnader.

• Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Tyvärr, du kommer att kosta dina efterlevande en slant ändå, det går inte att göra helt gratis...
Nej inte sant.
Då min far dog som jag inte "träffat" el haft kontakt med sen jag var 2 så fick meddelande om detta från dödsboet samt om jag var intresserad av bouppteckningen, begravning, arvs osv.
Avsade mig allt detta inkl ev arv av skäl som jag inte kommer att skriva här.
Visste dessutom att han hade skulder upp över öronen och mer där till.
Sen kom ett meddelande om när och var begravningen skulle äga rum.
Dödsboet tog alla kostnader.
Vem som skötte dödsboet har jag inte den blekaste aning om det var inte jag iaf.
Och mig veterligen (och som jag senare fått bekräftat från släktingar) var jag enda ev arvingen.

Så visserligen ett special fall då man måste avstå från ev arv osv

B Barkle skrev:
Det heter ju till o med begravningsavgift på skattsedeln för oss som gått ur kyrkan.
I Stockholm och Tranås är det därtill en kommunal angelägenhet. I båda fallen billigare än när kyrkan sköter det. I Stockholm så lågt som under en fjärdedel av vad svartrockarna tar.

• Gilla
Bigfoot och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I Stockholm och Tranås är det därtill en kommunal angelägenhet. I båda fallen billigare än när kyrkan sköter det. I Stockholm så lågt som under en fjärdedel av vad svartrockarna tar.
Visst är det märkligt att en organisation som svenska kyrkan som sysslat med begravningar i typ tusen år inte kan vara prisledande.
Men det är ju helt i linje med George Carlins analys, att gud ( kyrkan) alltid behöver mer pengar.😇

En annan fråga är varför man måste ( enligt lagen) lägga liket i en kista.
Om man ändå ska kremera, utan minnesstund så duger det väl med en "bodybag" ( det ska ju ändå eldas upp) ?

• Haha
  • Gilla
krambriw och 1 till
  • Laddar…
B
B Barkle skrev:
Menar du att det skulle heta något annat för de som inte gått ut?

Nog är det anmärkningsvärt att Stockholm är så mycket billigare ( en 4- del )än resten av landet

• Tabell över begravningsavgiftssatser för Stockholm, Tranås, och övriga kommuner under åren 2023–2025, där Stockholm har lägst avgift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Visst är det märkligt att en organisation som svenska kyrkan som sysslat med begravningar i typ tusen år inte kan vara prisledande.
Men det är ju helt i linje med George Carlins analys, att gud ( kyrkan) alltid behöver mer pengar.😇
Före 2017 då varje församling bestämde sin egen avgift fanns det många som var billigare och många som var dyrare av en massa olika anledningar. Sen bestämde man att avgiften skulle vara samma i hela landet och då blev det någon sorts medelvärde.

D Dilato skrev:
En annan fråga är varför man måste ( enligt lagen) lägga liket i en kista.
Om man ändå ska kremera, utan minnesstund så duger det väl med en "bodybag" ( det ska ju ändå eldas upp) ?
det kan man tycka men nu är det som det är. Dock ska det ju sägas att det numera är tillåtet att göra en egen kista. Man måste inte längre köpa en svindyr sådan iallafall. Alltid nåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.