Byggahus.se

Begäran om prisavdrag pga höga driftkostnader

1. Sam1981
    Medlem Nivå 6
    Hej,

jag har köpt en villa med tillträde nästa vecka. I samband med mitt övertagande och diskussion av elavtal hos vattenfall så fick jag reda på att elförbrukning på fastigheten inte alls var som angavs på objektbeskrivning, utan mycket högre (21000kwh/år på prospekt till ca 28000kwh/år per år). Skillnaden i kronor är ca 15tsek per år enligt beräkning med vattenfall.

Fallet är identiskt med detta fall.

https://juridiskradgivning.nu/2018/...-huskop-pa-grund-av-for-hoga-driftskostnader/

Ber om rådgivning, ska jag begära prisavdrag? Och med vilken timing nu eller efter tillträde? vad har jag för chanser att begära prisavdrag efter tillträde vs att jag redan nu innan flaggar för detta? (hålla inne pengar om jag nu kan).

En av säljarna är riktigt dryg och sa att jag kan gärna dra mig ut från affären och förlora handpenning när jag påtalade detta.

Vill ha er syn på detta och tips på hantering. Har ni tips på bra jurister/annan rådgivning tar jag gärna det också.

Tack

• Laddar…
  2. Vedspisen
    Husägare Nivå 3
    Eller så försöker du minska förbrukningen genom olika åtgärder på ditt nya hus......

• Laddar…
  3. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Du har slutit avtal om att köpa huset så trots att säljaren var dryg så måste du fullfölja affären. Att du nu misstänker att fastigheten har sålts med en enskild utfästelse om elförbrukningen som inte var korrekt ändrar inte det.

Sen kan du i teorin få rätt till ett avdrag på priset eftersom husets elförbrukning inte överensstämmer med vad säljaren har utfäst. Men eftersom säljarna vid kontakt nekar så lär det krävas riktigt goda bevis för att villan och inte de boende är orsaken till denna skillnad.

Prospektet är ofta rätt oklart vad gäller elförbrukning, det brukar vara en enstaka siffra som inte förklaras närmaste. Vad som står där kan vara uppgift från ett visst år (kanske inte det senaste), ett snitt från senaste åren eller en på ett annat sätt normaliserad siffra (t ex elförbrukningen i ett uppvärmt garage har kanske borträknats).

Vad står det i energideklarationen?

Vilken utfästelse har egentligen gjorts?

Elförbrukningen på fastigheten varierar ju stort med individerna som bor i huset och deras användning av el. Det som särskilt ändrar förbrukningen är hur kall vintern är, vilken inomhustemperatur man har och hur mycket varmvatten man förbrukar. Byte mellan direktverkande el och värmepumpslösningar är en annan rejält påverkande faktor. Och så klart vad man värmer upp, t ex om det finns garage och liknande som värms eller inte.

4. Henrik.woll
    Elektroniktokig · Nivå 5
    Det är inte så att de har laddbara bilar? Då skulle de kunnat dra av detta i redovisningen då det inte är ”hushållsel”. I prospektet brukar det stå hur många det är som bor i hushållet för att få de kostnader som finns där och om man räknat på något speciellt.
    Har du pratat med mäklaren?

• Laddar…
  5. F
    Byggveteran · Nivå 17
    Det låter ju inte orimligt. Man specar väl främst uppvärmning. 7’ kWh per år är ju en ganska rimlig summa för hushållselen.

6. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    15 000:- för 7 000 kWh extra kan väl inte stämma? De fasta kostnaderna är dom samma och priset per kWh har väl inte ens i sina sämsta stunder varit uppe i 2:-?

7. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Finns det någon energideklaration?

8. H
    Verktygstokig · Nivå 9
    Sen när du flyttar in så kanske du använder mycket mer ström eller mindre.
    Jag brukar bara se strömmen i driftskostnaden som ett riktmärke.

såg på ett hus för ett tag sen.
    Alla som såg på det backade för driftkostnaden var väldigt hög.
    55000 kilowatt.

men driften på huset var liten, tror det bara va jag som såg att det stod stora svarvar och fräsar i garaget och andra maskiner för metall bearbetning.

gubben som bodde där drev sin firma därifrån.
    Nästan alla som var på visningen vågade inte lägga bud på grund av driftskostnaden.

billigare hus alltså och dårligt arbete av mäklaren.

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Till att börja med så är frågan exakt vad som redovisades i objektbeskrivningen. Vad står det i energideklarationen? Uppgifteran om förbrukning kan redovisas på väldigt många olika sätt. Så har de verkligen angivit en felaktig uppgift?

En skillnad på 7000 kwh per år kan ligga inom "felräkningsmarginalen", skillnaden mellan en mild eller kall vinter, en värmepump som kanske varit trasig några månader. Uppgifterna i det länkade målet låter oerhört märkligt, att den skillnaden skulle ge rätt till ersättning.

Om du på eget bevåg sänker köpesumman på tillträdesdagen, så kommer säljarna troligen att vägra genomföra tillträdet, och de stämmer dig fär avtalsbrott. Även om du senare ev. får rätt i sakfrågan, som "fel i fastigheten", så är risken stor att säljarna får ett avsevärt högre skadestånd från dig än du från dem. Skadeståndet är inte begränsat till din handpenning. Om vi tänker oss att säljarna 3 månader senare (hela säljprocessen måste göras om) säljer till någon annan för 200 000 mindre än du skulle betala. Då har säljaren rätt till ersättning för mäklararvodet (mäklaren har rätt till sitt arvode, ovasett om du hoppar av), driftkostnader under tiden, räntekostnader under tiden, och mellanskillnaden i försäljningspris, dessutom tror jag att säljaren har rätt till dröjsmålsränta (ca 20%) för den summa som inte är lånad, han skulle kanske använt pengarna till någon investering.

Hanpenningsbeloppet påverkar bara bevisbördan. Om säljaren vill ha ett större skadestånd än handpenningen, så måste säljaren bevisa att kostnaderna är större än handpenningen. Vill du hävda att kostnaderna är lägre, och få tillbaka en del av handpenningen, så måste du bevisa att kostnaden var lägre. Därför är det vanligt att skadeståndet blir just handpenningen, då behöver ingen leda något i bevis, man slipper rättegångskostnader.

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt, summan låter orimlig, men 1,50 /kWh kan nog vara rätt vanligt. Nätavgiften + elkostnaden.

11. U
    Medlem · Nivå 10
    Som tidigare nämnts
    Vad är angivet i energideklarationen.
    Där ska bara vara med förbrukning för uppvärmning och tappvarmvatten.
    All annan elförbrukning (maskiner belysning osv) ska inte tas med.
    Standard numera vid nybygge är att separat energimätare läggs över uppvärmningen.
    21000kWh är ganska högt men det beror ju på yta,var i landet det är,uppvärmningssystem och hur pass bra isolerat det är

12. H
    Verktygstokig · Nivå 9
    De har inte haft en pool med värme eller spa bad som inte finns nu?
    Därför det är lägre?

13. Sam1981
    Medlem Nivå 6
    Energideklaration är från 2015. Där anges ca 18000kwh/år.

I prospekt anges 20900 kwh/år

Villan har pool, kan de ha räknat bort den?

Jag tror inte jag vill vägra tillträde eller nåt sånt, utan som mest begära prisavdrag. Har en sån begäran konsekvenser?

14. Sam1981
    Medlem Nivå 6
    Energideklaration är från 2015. Där anges ca 18000kwh/år.

I prospekt anges 20900 kwh/år

15. H
    Verktygstokig · Nivå 9
    Poolen kan ha räknats bort då det inte är normal drift på ett hus.

fråga mäklaren och se vad den säger.