1 069 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Begäran om handlingar från kommun
Jag har begärt att få ta del av en utredning som ett företag gjort åt kommun och som kommunen skickat vidare till annan myndighet.
Efter mycket om och men får jag del 1 av utredningen där det framgår insamling av data, metod och övergripande resultat. Det framgår också att det finns bilagor till det övergripande resultatet. (Bilagorna innehåller ingen sekretess då utredningen är inom väg och miljö.)
Kommunen har skickat utredningen vidare till annan myndighet som fått resultatet i sin helhet. Den myndigheten arbetar inte med materialet på något sätt utan vill bara ha resultatet. (Den myndigheten har svarat att de kan skicka materialet till mig men att det är stora filer så de inte vet hur de ska gå tillväga.)
Jag tänker att utredningen är allmän offentlig handling då den är inkommen och dessutom vidarebefordrad till annan myndighet men kommunen vägrar lämna ut bilagorna till mig och hänvisar till att detta är arbetsmaterial.
Kan jag göra något här?
Efter mycket om och men får jag del 1 av utredningen där det framgår insamling av data, metod och övergripande resultat. Det framgår också att det finns bilagor till det övergripande resultatet. (Bilagorna innehåller ingen sekretess då utredningen är inom väg och miljö.)
Kommunen har skickat utredningen vidare till annan myndighet som fått resultatet i sin helhet. Den myndigheten arbetar inte med materialet på något sätt utan vill bara ha resultatet. (Den myndigheten har svarat att de kan skicka materialet till mig men att det är stora filer så de inte vet hur de ska gå tillväga.)
Jag tänker att utredningen är allmän offentlig handling då den är inkommen och dessutom vidarebefordrad till annan myndighet men kommunen vägrar lämna ut bilagorna till mig och hänvisar till att detta är arbetsmaterial.
Kan jag göra något här?
Moderator
· Stockholm
· 53 226 inlägg
Myndigheten som inte vet hur de kan skicka filerna. Kan du inte skicka dem en länk till din egen Google drive eller liknade, där de kan skicka upp den. Eller är det väääldigt stora filer? Terrabytes?
Nej, så stora är de inte. Jag har svarat att jag kan ge myndigheten tillgång till utrymme på google drive men ännu inte fått svar från dem.H hempularen skrev:
Har haft denna diskussion långtgående med kommunen och är trött på hur man blir bemött och att dörren hela tiden stängs med att utredningen inte är klar, till att den är färdig sedan drygt 2 månader, till att man bara får halva utredningen osv.. så är fortfarande intresserad av om jag har någon möjlighet att klaga/"få rätt".
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Du har rätt att få ett skriftligt avslagsbeslut när du begär ut allmänna handlingar och blir nekad det. Där kommer det att framgå vilken motivering de hänvisar till och vilken lagparagraf. Du kan sedan överklaga det beslutet till Kammarrätten.
Ett gängse förfarande vid utlämnande av större datamängder är USB-minne. Rimligen borde det gå att göra liknande med en extern hårddisk. Regeln är då att myndigheten står för databäraren och att du betalar en avgift för den.
Osäker på hur man ser på utlämnande till en Google drive?
Om du bara vill få ut handlingarna på enklast och snabbast vis hade jag satsat på att ta det via den statliga myndigheten.
Ett gängse förfarande vid utlämnande av större datamängder är USB-minne. Rimligen borde det gå att göra liknande med en extern hårddisk. Regeln är då att myndigheten står för databäraren och att du betalar en avgift för den.
Osäker på hur man ser på utlämnande till en Google drive?
Om du bara vill få ut handlingarna på enklast och snabbast vis hade jag satsat på att ta det via den statliga myndigheten.
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Förtydligar mig själv:R Räknenisse skrev:
Det är alltså normalt att det inte skrivs beslut på allt som nekas i första skedet. Men på begäran ska beslutet ges skriftligt och med en besvärshänvisning.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 287 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 287 inlägg
Det är nog bara en grupp tjänstemän som inte är så vana vid att offentlig handling begärs ut från deras verksamhet. Okunskapen kan ibland vara stor i offentlig förvaltning.
Om materialet är större så kan de begära en kopieringsavgift för att lämna ut handlingarna. T ex USB-minnets kostnad och arbetstiden som går åt för kommunens tjänstemän. Så det kan bli några tusen kr.
Om materialet är större så kan de begära en kopieringsavgift för att lämna ut handlingarna. T ex USB-minnets kostnad och arbetstiden som går åt för kommunens tjänstemän. Så det kan bli några tusen kr.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga stödmur på prickad mark - chans att inkomma med nya handlingar?
Juridik -
Hur lång tid efter beviljat bygglov kan en kommun begära in handlingar?
Bygglov -
Byte av VA-ledningar på kommunens begäran
Vatten & Avlopp -
Saknade handlingar/motiveringar i kommunens beslut
Bygglov -
Handlingar som medföljer köp
Köpa & Sälja hus