Byggahus.se

Begära ersättning av tidigare ägaren?

1. C
    Medlem · 6 inlägg

Calson

Medlem
    Hej,
    Vi köpte ett gammalt hus (1939) förra sommaren och har nu renoverat mellan och övervåningen. Det vi visste från början var att vi var tvungna att dränera hela bottenvåningen och hade räknat med att göra det nu i sommar.
    I anslutning till vårt lill hus har vi en gammal och sliten altan i betong. Denna vill jag nu riva, bygga upp igen (höja 40cm) och sedan ha ett kallgarage under altanen. Jag har sökt byggnadadslov och fått avslag pga en fastighetsreglering måste utföras. Jag har fått reda på vilka tomstycken jag måste införskaffa av kommun och har i stort sett läget under kontroll.

Mina frågor är:
    -Eftersom det var oklarheter kring rådande tomgränser vid köpet, samt att vi inte blev informerade om att vår fastighet behövede regleras, kan jag begära en prisjustering av tidigare ägaren?
    -Är det ägarens fel att vi inte fått reda på fastighetsregleringen?
    -Vad är mäklarens skylldighet?

Kommunen har ännu inte återkommit med offert på den tomt jag "måste" köpa för att få bygga min altan/garage.
    -Måste jag köpa tomten även om jag inte vill bygga om min altan?
    Den som köper huset av mig kommer ju i så fall få reda på att tomtgränserna inte är reglerade och då hamnar han ju i samma sits som jag.
    -Vad händer om tidigare ägaren bestämt hävdar att han inte kände till fastighetregleringen?

Många frågor, men nu känns det lite frustrerande och dyrt...
    Mvh
    Calson

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 705 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Begära ersättning av tidigare ägaren?

Om det (mot förmodan) går att bevisa att ägaren kände till att huste delvis inte stod på tomten, och undlät att berätta det för er. Då skulle jag tro att det går att kräva honom.

Du skriver att det fanns oklarheter om tomtgränsen vid köpet. Var det oklarheter som ni kände till? Eller var dte saker som dök upp i efterhand?

Har ni känt till att det fanns oklarheter om än inte exakt vilka oklarheter det handlade om, så skulle jag tro att det ligger på er undersökningsplikt att ta reda på det.

I fallet att ni inte kände till några problem alls, så vet jag inte om det också hamnar under er undersökningsplikt.

Jag tror att det som kostar framförallt för er blir själva förättningskostnaden, dvs det rena kvadratmeterpriset bör inte vara så himla högt. men avgiften till lantmäteri osv är hög (har jag hört).

Så ni kanske borde fundera över om ni inte vill försöka köpa på er lite till när ni ändå håller på. Ex. så kanske några extra kvm. kan gör att tomten går att dela. Det kan innebära en avsevärd värdeökning den dag ni får för er att sälja.

3. C
    Medlem · 6 inlägg

Calson

Medlem

Hej,
    Tack för ditt svar. Det som var oklart vid husköpet var själva tomtgränsen. Vi fick en karta över tomten från mäklaren, men vid visningen så visste inte riktigt mäklaren var tomtpinnarna fanns. Dom har vi nu hittat och det som mäklaren sa stämde inte alls överens med tomtgränsen. Dvs jag har en carport som inte står på min tomt tex.
    Det vi absolut inte visste om är ju att tomten skulle regleras.

Sedan är jag inte intresserad av att köpa större tomt eftersom de tomtbitar kommunen vill att vi ska köpa är endast berg o klippor. Det är rent omöjligt att varken bygga på eller stycka av, om inte vi ska husera bergsgätter.... ;)
    Det enda jag vill är att skrota carporten och bygga en ny altan med kallgarage. Därför måste jag köpa till tomtbitarna.

Detta är mitt första hus, så allt är nytt för mig.

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 705 inlägg

hempularen

Moderator

Förbered fakta och kontakta jurist. Ett bra sätt att börja är ju att prata med villaägarförbundet, där kan du få rådgivning gratis (medlem kan du bli per telefon när du ringer dem för rådgivningen).

Då kan du förhoppningsvis få lite mer fakta i stil med att du har solklart rätt, eller att det bara är att glömma. Hamnar du i mellanklassen där du kanske har rätt så bör man i mitt tycke inte gå vidare (och riskera stora proceeskostnader) om det inte handlar om mycket stora belopp (typ hela villavärdet).

Sedan är det ju också så att även om man juridiskt har liten eller ingen chans, och bestämmer sig för att inte gå vidare. Så kan man ju alltid kräva säljaren på ersättning ändå, och hoppas att hans dåliga samvete för undanhållen information gör att han inte vågar låta bli att betala.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.