Byggahus.se

Befintliga takbalkar 75x120 cc 2000 för klena.

881 läst  2 svar

1. P
    Medlem · Nivå 4
    Hej,
    Jag skulle byta ut äldre korrugerad takplast som låg på ett skärmtak mellan huset och garaget och ersätta med ny.
    Då slår det mig att den konstruktion som suttit där sedan 1963 är väldigt klent dimensionerad.
    (Spännvidd 3000 mm på 75x120 med CC 2000mm). Snözon 2,5. Lutning 15mm på 3000mm dvs ca 3 grader.

Jag ser 3 olika möjligheter:
    1. Lägga på ny korrugerad takplast utan att ändra underliggande konstruktion. Vara beredd på att gå upp och skotta vid 50års-snön.
    2. På något sätt stärka upp underliggande konstruktion.
    3. Lägga på kanalplast vilket blir snyggare, men kommer även här kräva ändring i underliggande konstruktion.

Då Familjen är sugen på 3 ovan så kommer här hur jag tänker:
    Dimensioneringsprogram carport på byggbeskrivningar.se ger t.ex. 45x195 (C24) med CC ca 1000mm.
    Det blir då 195-120=75mm extra i balkhöjd som måste få plats.
    Öka balktjocklek nedåt: Blir problem då med att dörr och vädringsdörr samt fönster kommer slå i. Har kanske 30mm tillgodo. (Idag inte nära alls pga CC 2000)
    Öka balktjocklek uppåt: Blir problem med anslutningen till huskroppen. Idag är där kopparttak med banddäckning som är ivägen.

Även garaget är bandtäckt med koppar och det kan bli strukigt att hitta något att fästa in i.
    Jag har även haft funderingar på att gå på grövre dimension och sen göra takbalkarna smalare närmast huskroppen. Momentet torde ju vara störst i mitten vid lika last överallt.

Finns det någon som har något klokt råd att ge mig?
    Vänligen
    Henrik

2. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Har föregående ägare skottat?

Annars är det ju onödigt att lösa ett "problem" som inte finns. Om det har stått sig i över 50 år så är ju dimensioneringen ok.

• Laddar…
  3. P
    Medlem · Nivå 4
    Ja, han vi köpte huset av sa att han skottade ibland när det böjde sig synligt. Men jag antar att det ligger något i det du säger.
    Sen antar jag de dimensioneringstabeller som finns tar höjd för att klara supermycket snö plus full storm samtidigt plus att just de reglar man har är svagare en medelvärdet. (Altså både hängslen och tredubbel livrem).
    Ett vanligt korrugerat plasttak torde väl tåla rätt ordentlig nedböjning utan att spricka?

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka