Byggahus.se

Bedrövlig gräsmatta - tips och råd önskas

1. Swetrot
    Medlem · Gävleborg · 3 079 inlägg

Swetrot

Medlem
    Huset vi köpte har c:a 3500m2 så kallad gräsmatta på tomten. På tomten finns också ett antal träd, bl.a. tallar, brörkar, kastanj & äppelträd. Mycket syrénbuskar som antagit trädliknande proportioner finns också.

Gräset är inte särskilt mycket gräs, utan mest olika ogräs, maskrosor, prästkragar, tistlar, något grobladsliknande, samt svamp i en massa olika former, bl.a. mycket fina röda flugsvampar.

På en del av tomten, där tallarna växer, är det mycket ytliga rötter, och gräset växer nästan inte alls.

Gräsmatta och trädgård pririterades inte så högt i år eftersom vi flyttade in under andra halvan av Juli, och det fanns annat att göra.

Just nu är gräset på sina håll ganska högt, och det är massor med löv på gräsmattan.

Mitt mål är att försöka att få gräsmattan att växa lite mer, och att andelen gräs skall bli större.

Frågor:
    Kan jag klippa gräset nu? (Finns i växtzon IV, södra norrlandskusten)
    Skall jag då kratta löven först, eller låta gräsklipparen finfördela allt?
    Skall jag gödsla, så eller något sådant innan snön kommer, eller vänta till nästa år?
    Vad skall jag gödsla med? Är det någon mening att tro att gräs under tallarna skall ta sig med riklig gödsling?
    Hur gör jag för att slippa svampen nästa år?

2. W
    Medlem · 632 inlägg

WeeBe

Medlem
    Du får ta mina råd som just råd från en lekman, inget proffs.

Du kan nog klippa nu men klipp inte så lågt som du brukar utan lit ehögre så gräset klarar vintern lite bättre. Det lär inte växa så mycket nu framöver.
    Kratta eller inte får du avgöra själv, jag struntar i att räfsa löv om jag ska kllippa med multiclip, det blir finfördelat och gödning.
    Man kan ju gödsla nu inför vintern för att ge gräset en extra rush tidigt på våren. Jag hade nog väntat till våren och använt kombigödsel som bekämpar ogräset och gödslar gräset.
    Gräset under tallarna växer säkert bra om du fyller på med matjord och sår nya gräsfrön, kanske gräs för skuggiga lägen då tallarna kanske skuggar en del. Är det dock stora och ytliga rötter kan det kanske bli svårt att få en bra gräsmatta under dem.
    Svamp är ju mycket svårt (omöjligt) att bekämpa då mycelet som är själva svampen ligger nere i jorden. Det man kan göra är väl att dränera så det inte blir så fuktigt så svamparna vantrivs och inte växer. Men det är nog inget du har möjlighet på din stora tomt. Jag själv har väldränerad gräsmatta som är nyanlagd och nog växer det lite svamp ändå. Jag tror nog man får leva med att svampen finns där och klippa gräsmattan så de strimlas, men att helt bli av med dem är förmodligen omöjligt.

Gräsmattan är ju till sin natur mycket arbetskrävande och svårskött om den ska bli och förbli perfekt. Det är en homogen och helt onaturlig miljö som vi försöker skapa och man får ständigt föra en kamp mot naturen som strävar mot mångfald och en helt annan balans.

Hoppas du blev något klokare av detta. Till sist kan man väl säg att du troligtvis aldrig kan få den perfekta gräsmattan och inte jag heller men för min del räcker det med att vi har en grön matta som är fin för barnen att leka på. Om det då blir lite ovälkomna inslag i den så är det inte hela världen.

• Laddar…
  3. Swetrot
    Medlem · Gävleborg · 3 079 inlägg

Swetrot

Medlem
    Tack för bra råd. Jag eftersträvar ingen perfekt gräsmatta, men vore glad om gräset i alla fall var 50% av det gröna man såg. Just nu är det kanske inte mer än 15% gräs och resten är något annat...

4. O
    Medlem · Stockholm · 1 364 inlägg

OlaF

Medlem
    Inte heller proffs på långa vägar men gillar fina gräsmattor.

Mycket bra råd från WeeBee och som han eller hon poängterar så är gräsmattan en av de svåraste rabatterna man har.

Vertikalskär, räfsa, toppdressa och stödså de områden du vill ha mer gräsmatteaktiga. Detta ska göras när gräset kommit igång att växa ordentligt. Alltså ungefär när du redan klippt ett par gånger på våren. Mycket jobb men bästa kuren.

5. ylven
    Medlem · Kalmar · 1 588 inlägg

ylven

Medlem
    Du kanske också ska fundera över prioriteringar. Du har så stor tomt att du kommer att få jobba ihjäl dig om allt ska vara snygg gräsmatta.

Välj ett område som du vill ha fin gräsmatta på och lägg krutet där. Övriga ytor slår du en eller ett par gånger om året och tar bort gräset i från så kan du så småningom få fin blomsteräng på de ytorna.

6. A
    Medlem · 269 inlägg

anno2069

Medlem
    Vi anlade ny gräsmatta iår och det vart väl inte så bra överallt glada amatörer som vi är
    Delen med mer ogräs än gräs på körde vi med vertikalskärare och sådde på mer gräsfrön och så har vi gödslat. Vi har använt supergramino som gödning och det har funkat, grön fin gräsmatta
    Dock så gödslade vi hela gräsmattan och efter det gick det inte att klippa på 3 veckor för det var för blött ute och sedan tog det dubbla tiden att klippa den plus att vi fick klippa om den 3 dagar senare då den nu växer bra och växer fortfarande, växtzon 1

7. J
    Medlem · Västerbotten · 1 124 inlägg

jenfor

Medlem
    Svamp och dylikt kommer ofta under hösten då gräsmattan är näringsfattig. Det är bara att gilla läget. Jag skulle ha klippt och krattat i år. Till våren stödsår man och gödslar med hönsgödsel. När det blivit lite varmare, typ i juni, kan man köra ut kombimedel, typ Stroller Kombi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.