Byggahus.se

Bedömma dränering någon annan gjort?

1. D
    Anonym

daniel_se

Anonym
    Dräneringen är gjord 2005 enligt tidigare ägare. Jag tror det är pordrän och duk, samt dränering med plastslang ut till stenkista. Ena kortsidan och långsidan ser bra ut, det ligger kantsten och fyllning. En kortsida saknar fyllning och pordränens kantlist är ovan jord, men det är iaf torrt i marken.

Altansidan är problemet som jag ser det. På insidan i källaren verkar det förvisso torrt, men på utsidan under altanen och under duken är jorden väldigt fuktig. Nästan som lera. Hur bör jorden vara? Det är lågt under altanen men jag tycker marken sluttar lite in mot huset längs hela långsidan, i en hörnet där det sluttar mest verkar det ligga en slang ner, se bild.

Min fråga är egentligen, hur bedömmer jag skicket på dräneringen? Är det normalt att jorden under altanen och duken är fuktig även mot fasaden? Hur borde det vara gjort?

2. D
    Besserwisser · E · 18 003 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Du ska inte ha jord mot fasaden. Men porordän och motsvarande produkter funkar även om det är fuktig jord utanför.

• Laddar…
  3. S
    Medlem · - · 5 852 inlägg

smurfen72

Medlem
    Man brukar fylla med tätt material tex jord mot fasaden så det hindrar ytvattnet att rinna ner och man brukar vilja ha fall från huset vilket det inte är under altanen. Dräneringen är till för att ta bort vattnet vid grunden att det är fuktigt vid ytan beror på annat tex avsaknad av fall eller att stuprören leder ut på marken.

• Laddar…
  4. D
    Anonym

daniel_se

Anonym
    Okej tack. Jag tror det ser ut att vara mer bakfall än vad det är på bilden, men ett bra fall från huset är det inte. Jag ska krypa lite mer och försöka få en uppfattning om det är jämnt fuktigt överallt eller hur det känns. Kanske att jag skruvar loss lite av trallet närmst bärlinan så jag kommer åt.

Det bakfall som finns är värst in mot hörnet där de svarta slangarna ner i marken finns, som den andra bilden visar. Är det normalt att lägga slang så? Jag tycker det borde åka ner jord och skräp när det ligger helt öppet sådär. Kan det vara någon spolslang eller vad är syftet med dessa tro?

5. S

smurfen72

Medlem
    Kan vara tänkt som spolslang ligger dom på högsta punken långt bort från stenkistan. Dom borde vara försedda med lock i alla fall och jag skulle dragit upp slang eller rör utan drännerings hål om jag skulle använda dom som spolslang.

• Laddar…
  6. D
    Anonym

daniel_se

Anonym
    Ligger inte på högsta punkten. Kanske är tänkt att skynda på avrinningen ner till dräneringsslangen bara? Jag ska nog försöka sätta en sil över så sand och sten inte far ner iaf.

Den fuktiga jorden under altanen får man kanske leva med. Det verkar stendött under markduken förutom spindlat och gråsuggor iaf.

7. S

smurfen72

Medlem
    Du ska inte leda ner ytvatten i dräneringen det kommer blöta ner grunden vid regn. Dräneringen ska enbart ta hand om det vattnet som redan finns där nere inga stuprör eller dylikt ska kopplas in på samma.

8. D
    Anonym

daniel_se

Anonym
    Ok tack. Det är mest regnvatten som missar tak och rinner ner mellan trallet. Stuprören har jag lett ut under hela trallet i rännor ut på gräsmattan som ses på första bilden.

9. S

smurfen72

Medlem
    Du ska inte leda ner nått vatten alls i dräneringen det fuktar ner grunden i onödan är det perforerad slang kan du kanske trä på ett rör en halvmeter ner så det blir tätt på ytan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.