Hej,
Drabbades av lite stopp i avloppsledningar varpå det svämmade över lite i golvbrunnen i tvättstugan. Vid lite närmare rengöring och inspektion av golvbrunnen märker jag att yttersta kanten på plastmattan (röd men målad grå) inte verkar ligga helt tätt an mot golfbrunnen, det är en liten glipa och jag liksom ”lyfta” kanten någon millimeter från brunnen. Betyder det att tätningen är väck och måste åtgärdas, eller sitter tätningen normalt någon annanstans tex längre in under plastmattan - dvs en liten glipa vid kanten är inget att jaga upp sig över?
Huset byggt -68 och jag utgår från att golvbrunn och tätskikt härstammar därifrån.
MVH Lars
Drabbades av lite stopp i avloppsledningar varpå det svämmade över lite i golvbrunnen i tvättstugan. Vid lite närmare rengöring och inspektion av golvbrunnen märker jag att yttersta kanten på plastmattan (röd men målad grå) inte verkar ligga helt tätt an mot golfbrunnen, det är en liten glipa och jag liksom ”lyfta” kanten någon millimeter från brunnen. Betyder det att tätningen är väck och måste åtgärdas, eller sitter tätningen normalt någon annanstans tex längre in under plastmattan - dvs en liten glipa vid kanten är inget att jaga upp sig över?
Huset byggt -68 och jag utgår från att golvbrunn och tätskikt härstammar därifrån.
MVH Lars
Vad är underlaget under plastmattan?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 409 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 409 inlägg
Det finns inga golvbrunnar från 1968 som det går att ansluta en plastmatta till på ett sånt sätt att det blir helt tätt. Under plastmattor brukar man inte ha något annat tätskikt. Möjligen att man vid bygget strök ut ett lager bitumen (asfalt) som skydd men det är ju inte alls som dagens tätskikt.
Däremot tål betong en del vatten.
Däremot tål betong en del vatten.
Den är i plast och går inte att ta loss. Det finns bara de två renspluggarna som syns på bilden som går att skruva loss för att krafsa och rensa i ”vattenlåset”. Jag ska dock inte svära på att det är original -68.BirgitS skrev:
Det är på övervåning, därav extra nervös om det finns risk för dålig tätning.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 409 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 409 inlägg
Jag skulle säga att det är rätt stor risk att en plastmatta från -68 börjar läcka när som helst. Det är inte bara just vid golvbrunnen det handlar om. Det hade varit bättre om den var omålad, för då hade du kunnat se om det finns småsprickor i mattan.

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 374 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 374 inlägg
Kommer det ofta några mängder vatten på golvet då? Om inte så skulle jag bara mäta om det blivit fukt under mattan och om det i så fall minskar över tid. I så fall inte göra något innan det är dags att renovera av annan anledning.
Hur kan man mäta det på ett bra sätt, utan att ytterligare bryta upp mattan och ev förstöra tätskikt (ännu mer)?Magnus E K skrev:
Jag menar, är det betong eller ett uppreglat golv etc?L Larfa skrev:

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 374 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 374 inlägg
Jag använder en sån här (helt oförstörande):L Larfa skrev:
https://www.biltema.se/verktyg/matv...&utm_campaign=p-shopping-LIA-mid&gad_source=1
Den ger inte ett exakt mätvärde men enkelt att jämföra med något torrt och se skillnad över tid.
Okej. Då är det ju lite kinkigare.
Jag har ett liknande utseende kring en golvbrunn i källaren där det är betongplatta på mark som underlag. Där bryr jag mig inte nämnvärt om det skulle vara ett läckage i dagsläget. (Räknar med att bila upp och göra om allt när det väl är dags)
Vad har du under? Ett tak eller trossbotten som går att öppna upp för att inspektera utan allt för stor påverkan, eller ett nyrenoverat tak/granne?
Jag har ett liknande utseende kring en golvbrunn i källaren där det är betongplatta på mark som underlag. Där bryr jag mig inte nämnvärt om det skulle vara ett läckage i dagsläget. (Räknar med att bila upp och göra om allt när det väl är dags)
Vad har du under? Ett tak eller trossbotten som går att öppna upp för att inspektera utan allt för stor påverkan, eller ett nyrenoverat tak/granne?
Klicka här för att svara