I åratal så har jag haft problem med min Baxi Solo Plus. Det har tagit lång tid att få igång förbränningen men framför allt så har jag aldrig lyckats få en tillräckligt hög rökgastemperatur under hela eldningsförloppet. Konsekvensen har varit väldiga problem med tjära i skorstenen. Flera gånger har jag fått "tjärstopp" och fått ringa till sotaren för att få en akut sotning utförd. Några gånger genom åren så har även sotaren varit hit och fräst ur skorstenen, eftersom vanlig sotning inte räcker till.

Nu tror ni att jag har eldat med dåligt torkad ved, men icke. I säkert 7-8 år så har jag uteslutande eldat vedbricketter. Jag har diskuterat med olika sotare och vedeldare som jag känner och fått olika förslag, men inget har hjälpt.

När jag så härom veckan skulle dra igång säsongens första brasa så löste husets jordfelsbrytare ut några sekunder efter att jag slagit på fläkten. Provade såklart flera gånger men med samma resultat. Efter några dagar så fick jag hit en elektriker som konstaterade att fläkten var boven i dramat, vilket jag såklart misstänkt, men jag ville inte beställa en ny fläkt för över tretusen spänn utan att vara säker.

Den gamla fläktens effekt var 40W men någon sådan fanns inte att få tag på. Enligt firman så använder man numera en 80W-fläkt som utbyte till flera modeller, även till Baxi Solo Plus. Denna visade sig vara identisk med den gamla exteriört och monterades utan problem. Den startade snällt och se där, jordfelsbrytaren höll sig lugn! Något mera högljudd än den gamla, men det spelar ju ingen roll. I med ett par tändkuddar i bricketthögen som fått slockna vid förra försöket och på med fläkten.

Det var som att ha fått en helt ny panna! Upptändningen gick på bara några minuter och underförbränningen startade direkt när jag ställde om spjället. Efter 20 minuter var rökgastemperaturen uppe i 350 grader, dvs högre än jag någonsin haft och naturligtvis alldeles för varmt. Detta problem löstes enkelt med justerskruven till det lilla spjället vid fläkten, som tidigare alltid stått vidöppet. Och nu är pannan perfekt.

Jag tänkte dela med mig av denna lilla solskenshistoria på detta forum, eftersom det har hjälpt mig så många gånger. Kanske kan den hjälpa någon annan vars panna också har för klen fläkt. 🙂

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.