3 970 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
BAXI Solo Inova 30 Kw med STOR accvolym
Hejsan , jag sitter i ett vägsjäl, och vet inte hur jag ska göra. Någon som har förslag.
Jag installerade för 3 år sedan en solo inova 30Kw med tre 750 baxiblå tankar, detta systemet funkar kanon, på vintern när det är ca 20 minus ute blir det ett inlägg per dygn. Nu är problemet detta, jag har renoverat mitt gammla garage som står i anslutning till huset, detta är ca 100 m2 och jag hade tänkt att värma upp detta med samma anläggning. Men jag tror att mina baxi blå tankar bli för klena, så jag har hittat på en JÄTTE tank
på 6,5 m3 och har funderingar på att installera den, men då blir det mer följdproblem som ex större expansionskärl. Jag har altså två alternativ, INTE installera tanken och få elda flera inlägg varje dag, eller installera tanken och få extra kostnader på ca 40000 kronor. men då kanske inte behöver elda medens varje helg.
Hjälp, någon som har några tips eller råd ??????
mvh
Niklas
Jag installerade för 3 år sedan en solo inova 30Kw med tre 750 baxiblå tankar, detta systemet funkar kanon, på vintern när det är ca 20 minus ute blir det ett inlägg per dygn. Nu är problemet detta, jag har renoverat mitt gammla garage som står i anslutning till huset, detta är ca 100 m2 och jag hade tänkt att värma upp detta med samma anläggning. Men jag tror att mina baxi blå tankar bli för klena, så jag har hittat på en JÄTTE tank
på 6,5 m3 och har funderingar på att installera den, men då blir det mer följdproblem som ex större expansionskärl. Jag har altså två alternativ, INTE installera tanken och få elda flera inlägg varje dag, eller installera tanken och få extra kostnader på ca 40000 kronor. men då kanske inte behöver elda medens varje helg.
Hjälp, någon som har några tips eller råd ??????
mvh
Niklas
En möjlighet är att värma garaget den tid då du eldar och låta det kallna däremellan. På så sätt lagrar du energi i lokalen. I så fall blir kostnaden inte stor, det du behöver är en aerotemper och ev. ett litet elemenet.
Vet inte vad du har för önskemål på temperatur men sannolikheten att det passar att elda då du tänker vara i garaget borde vara hög?
Vet inte vad du har för önskemål på temperatur men sannolikheten att det passar att elda då du tänker vara i garaget borde vara hög?
Jo det är så alla tycker jag ska göra, men att endast värma upp lokalen när man är där och sedan kallställa är inte riktigt bra.
Garaget är ju isolerat och hur blir det med fukt i väggarna och så, det är ju inte heller så ekonomiskt, att skicka ut massa energi när man ska vara där och sen bara släppa ut den. Idealet vore att altid ha ungefär ca 10 grader i garaget.
Garaget är ju isolerat och hur blir det med fukt i väggarna och så, det är ju inte heller så ekonomiskt, att skicka ut massa energi när man ska vara där och sen bara släppa ut den. Idealet vore att altid ha ungefär ca 10 grader i garaget.
Har du en konstant temp på 10 grader och hyfsar isolerat garage skulle jag nog prova att använda befintlig anl.
Skaffa en aero temper eller en konvektor radiator att använda till att upp tempen snabbt om du vill vara i garaget.
När du är där och vill ha varmarre kan du elda lite extra.
Skaffa en aero temper eller en konvektor radiator att använda till att upp tempen snabbt om du vill vara i garaget.
När du är där och vill ha varmarre kan du elda lite extra.
Menar inte att du ska kallställa det, bara att du kör upp värmen lite medan du eldar. Gör inget att det kallnar när du inte är där så länge du har nån plusgrad.Dodga skrev:Jo det är så alla tycker jag ska göra, men att endast värma upp lokalen när man är där och sedan kallställa är inte riktigt bra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Montera keramik i Baxi Solo Innova, hur noggrann ska man vara?
Ved, Pellets, Flis -
Hur tar man ut turbulatorerna, Baxi Solo
Ved, Pellets, Flis -
Baxi Solo Plus, problemet löst med låg rökgastemperatur och tjära
Ved, Pellets, Flis -
Vedpanna solo inova 30kw
Värme allmänt -
Baxi Bonus 30 vs Solo Inova 30.
Värme allmänt